200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Ursprungligen postat av HWH
    Vad roligt, de är ju så fina. Tyvärr tror jag att jag har 2 honor. Jag började ju med 6, men en efter en mobbades de ihjäl. Den ena jag har är stor och grann och den andra är klart mindre.



    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Jaa, så kan det bli ibland, men det förvånar mig ändå lite att bolivianer slår ihjäl varandra på det viset.
    Jag började ju med sex stycken. De slogs och bråkade som bara den, men detta visade sig vara deras sätt att mäta varandras styrka och etablera en hierarki, tror aldrig ens någon blev skadad, trots att de kunde låsa varandras käkar och stå och vibrera som ett S i riktigt långa och utdragna kamper. Vad jag läst mig till är att detta är en styrkemätning och att den besegrade fisken släpper taget.

    Efter ett tag fick jag en mindre (hona) som "bonus" när jag handlade i "min" butik. Denna var då betydligt mindre än de andra som jag vrålmatat ända sedan jag fick dem, och den blev faktiskt något mobbad till en början, men så snart den vågade börja bita ifrån lite upphörde detta beteende! Jag tror nog egentligen att detta berodde på att den kom till ett kar med större individer som redan tagit revir och att den liksom inte riktigt fick plats i början...

    Hur som helst hade jag en väldig tur med könsfördelningen och fick tre hanar och tre honor med en gång och det är ju en fördel!
    Däremot har jag bara fått två lekpar än så länge och nu tror jag nog att fisken kan betraktas som fullvuxen. Detta innebär att den hane som ännu inte lekt har två honor att "välja" mellan, men på något vis tycker jag det verkar vara honorna som väljer partner här, men jag kan ha fel!
    Hur som helst kommer jag att behålla dem alla. Jag var lite inne på att plocka bort de "överblivna" som inte parat ut, men ångrade mig då jag fick för mig att det kan vara bra med en större grupp, till exempel för att sprida aggressionerna under perioderna då de inte leker.
    Nu har de tvärt emot visat sig vara tråkigt artiga mot varandra under viloperioden de hade innan lekförberedelserna drog igång härom dagen, men när jag nu inte har någon annan fisk i karet så känns det rätt lagom med en grupp på 7-8 vuxna fiskar i ett 200L faktiskt!

    Nu blev det visst en del text här... Men jag kommer löpande att dela med mig och avlägga betydligt kortare rapporter om hur den här leken och yngelvården fortskrider! Kanske det blir någon liten bild till och med!
    Hoppas ni fortsätter att titta in i tråden ibland!

    Likkle more!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Du får hemskt gärna fortsätta skriva lite längre och så här förklarande texter så att jag får lite mer "kött på benen" tills jag skall köpa min grupp
      Tror många fler än jag kommer att uppskatta detta
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • HWH
        • March 2013
        • 2310

        Kul med en liten utläggning. De är helt klart intressanta och vackra fiskar. Jag upplevde också detta med slagsmålen, men det var som om de sakta men säkert tynade bort en efter en. Jag har funderat på att köpa några fler, men det är ju så mycket man vill ha och även stora kar kan bli överbefolkade tyvärr.
        /Helena,
        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Roligt att ni vill och orkar läsa!

          Ja du, Helena, detta att man vill ha en massa olika sorter känner jag igen! Jag har ju ägnat åtskilliga timmar åt att vräka fisk ur det här karet, så i fortsättningen kommer jag att tänka efter noga innan jag släpper i någonting mer...

          Dina två bolivianer du har kvar tror du är honor bägge två säger du? Men den ena är betydligt större och mer färggrann?
          Dessa fiskar kan ju vara lite luriga att könsbestämma, särskilt när de är små, men jag ser det ganska tydligt på analfenans "slut" som är spetsig hos hanar och mer avrundad hos honor. Sedan har du ju de förlängda övre och nedre röda fenstrålarna i stjärtfenan, som oftast är längre hos hanar.
          "Brottas" de någonting, de du har kvar?

          Kommentar

          • Gobi112
            • December 2011
            • 229

            Håller med Likan, den där växten råkade jag köpa utan att veta och det dröjde inte långe förens den började stinka...

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Du skriver att det är roligt att ni orkar läsa, men tycker att du skriver bra, medryckande och levande. Så det är mera ett rent nöje att glida med i texten. Kändes mer som "äntligen" när du nu skrev loss. För min del så väckte du mitt intresse för Bolivianerna med detta långa inlägg. Bolivianer har varit portade från mina kar efter det att många fick Camallanus. Men nu har jag ju haft det utan Bolivianer. Tycker att ett noggrant beskrivet fiskbeteende i text många gånger visar på beteendet bättre än en film. Tittar man på en film så vet man ju inte hur man ska tolka det man ser. Men texten kan ju beskriva så att man sedan förstår det på ett helt annat sätt. Jättebra!
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Roligt att ni vill och orkar läsa!

                Ja du, Helena, detta att man vill ha en massa olika sorter känner jag igen! Jag har ju ägnat åtskilliga timmar åt att vräka fisk ur det här karet, så i fortsättningen kommer jag att tänka efter noga innan jag släpper i någonting mer...

                Dina två bolivianer du har kvar tror du är honor bägge två säger du? Men den ena är betydligt större och mer färggrann?
                Dessa fiskar kan ju vara lite luriga att könsbestämma, särskilt när de är små, men jag ser det ganska tydligt på analfenans "slut" som är spetsig hos hanar och mer avrundad hos honor. Sedan har du ju de förlängda övre och nedre röda fenstrålarna i stjärtfenan, som oftast är längre hos hanar.
                "Brottas" de någonting, de du har kvar?
                Nej de brottas inte alls. När de gick kvar i 130l så höll de på och brottades, men framförallt att den stora jagade den lilla. När jag flyttade dem så håller de till i varsin ände av karet så de ses inte allt för ofta. Den lilla bor inne i ett hörn och den stora patrullerar ca 80% av karet. Jag ska försöka studera dem lite närmre.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Ursprungligen postat av HWH
                  Nej de brottas inte alls. När de gick kvar i 130l så höll de på och brottades, men framförallt att den stora jagade den lilla. När jag flyttade dem så håller de till i varsin ände av karet så de ses inte allt för ofta. Den lilla bor inne i ett hörn och den stora patrullerar ca 80% av karet. Jag ska försöka studera dem lite närmre.
                  OK! Min erfarenhet är nämligen att det oftast är hanar som slåss med hanar, och honor med honor, när det handlar om regelrätta munkamper!
                  De gånger jag sett att fiskar av olika kön "brottas" så har det blivit en ordentligt lång match, och så har det mynnat ut i att dessa två bildat par sedan!

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    Börjar med bråk och slutar med barnvagn är väl en klassiker. Och så började även mitt nu så harmoniska äktenskap.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Jag hoppas verkligen inte att du kortar ner kommande texter - hellre då ännu längre . Det är ju sånt här som är så intressant och kul att läsa när andra berättar om sina fiskars beteenden .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Du skriver att det är roligt att ni orkar läsa, men tycker att du skriver bra, medryckande och levande. Så det är mera ett rent nöje att glida med i texten. Kändes mer som "äntligen" när du nu skrev loss. För min del så väckte du mitt intresse för Bolivianerna med detta långa inlägg. Bolivianer har varit portade från mina kar efter det att många fick Camallanus. Men nu har jag ju haft det utan Bolivianer. Tycker att ett noggrant beskrivet fiskbeteende i text många gånger visar på beteendet bättre än en film. Tittar man på en film så vet man ju inte hur man ska tolka det man ser. Men texten kan ju beskriva så att man sedan förstår det på ett helt annat sätt. Jättebra!
                        Det är roligt när det man skriver uppskattas!
                        Även jag gillar ju att läsa lite längre texter och när vi känner oss sugna på det har vi ju Mats lilla stugtråd! Att han dessutom lägger upp fantastiska filmer och förklarar för oss vad vi ser är ju det allra bästa sättet att gå tillväga!

                        Nu är det ju visserligen så att jag för min del håller en tämligen vanlig art i ett synnerligen "vanligt" akvarium, och det är lätt hänt att man då underskattar hur intressant det kan vara för andra att läsa om fiskens beteende. Bolivianer har ju inte så många olika saker för sig utan man lär sig hur de fungerar ganska fort, men det är klart att också det kan vara intressant att få förklarat om man själv aldrig hållit arten!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Vet du Johan, när du skriver att du har en "vanlig art" - så visst, det kanske är så att den är det men sen kanske inte många lyckas med den ändå. Jag har faktiskt börjat att inse att dessa vanliga faktiskt inte är så himla lätta att ha att göra med.
                          Sen är det ju som Mats alltid försöker att pränta in i oss, hur karet ser ut inredningsmässigt för att dom fiskar vi skaffar ska trivas. Jag tycker i alla fall att det ska bli intressant att se hur det går för dina, kul att du har så pass många kvar .

                          Det är egentligen konstigt hur man funkar, i alla fall när det gäller mig. Jag gillar ju väldigt mycker Apistogramma och Pelvicachromis. Den apis, som jag har lyckats bäst med har varit Ap. Borellii (vilka jag tjatade hej vilt om i min egen tråd, till mångas förtret kanske ), jag lyckades faktiskt driva upp en lite kull efter det paret. Efter dom så har jag haft en hel radda med olika apisar, som efter en tid har dött. Ändå så fortsätter jag och försöker på nytt "det blir nog bra den här gången" tänker man - men icke då. Varför inte nöja sig med den varianten man lyckats med i stället.
                          Samma med Paletterna - P.Pulcher är ursnygg och tålig. Jadå, men jag ville liksom ha lite "ädlare" paletter efter en tid - trots att dom har samma beteenden, men dessa gick samma väg som dom lite ädlare apisarna. Så återigen, varför inte behållit dom lite "enklare" i stället för att köpa svindyra fiskar som bara dör hela tiden . Tror det enkla är bra nog .
                          Fick visst lite skrivklåda och halkade bort från ämnet lite .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            OK! Min erfarenhet är nämligen att det oftast är hanar som slåss med hanar, och honor med honor, när det handlar om regelrätta munkamper!
                            Ungefär samma jag iakttagit med diskus...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Åååhh, nu skall jag skriva ett jättelångt inlägg här... Nej, skojar bara!
                              Gôtt att se att det är lite drag i tråden.
                              Johan, passa på att dokumentera så mycket du kan om dessa bolivianer - så blir det som en liten inrednings-, skötsel- och beteendemall som folk kan komma tillbaka till och kolla igenom.
                              Upp med bilder och text nu bara!

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Åååhh, nu skall jag skriva ett jättelångt inlägg här... Nej, skojar bara!
                                Gôtt att se att det är lite drag i tråden.
                                Johan, passa på att dokumentera så mycket du kan om dessa bolivianer - så blir det som en liten inrednings-, skötsel- och beteendemall som folk kan komma tillbaka till och kolla igenom.
                                Upp med bilder och text nu bara!
                                Klart jag skall försöka få med lite bilder om jag får någon bra, jag är en smula begränsad av den kamera jag använder, även om det ibland kan bli en riktigt bra bild (som den jag vann en BTN-bakgrund med i fototävlingen ).

                                Nu är det på det lilla viset att jag inte har några enorma förhoppningar om att just den här leken skall bli framgångsrik. Anledningen till att jag kallar det här paret "lekpar #2" är inte att det paret var nummer två att leka, i själva verket var det dessa som lekte först! Däremot har de aldrig (vad jag sett) producerat någon avkomma, jag har tidigare gånger inte ens sett någon rom. Paret jag kallar #1 är egentligen tvåa i ordningen vad det gäller premiärlek, men de har vid sina båda lektillfällen klarat ynglen så pass länge att de börjat simma, sedan har ynglen visserligen blivit uppätna av rödmunstetror, men det är ju en helt annan sak.

                                Den här gången har jag i alla fall sett att lekpar #2 lagt en ack så liten, men ändå romkaka som honan fortfarande vaktar intensivt. Jag är lite förvånad över att det blev så lite rom med tanke på hur länge de höll på. Jag har dessutom svårt att se om romen fortfarande är kvar eftersom hon spottat sand över den som bolivianer ibland gör, och det är svårt att se genom frontrutan i den vinkeln jag är tvungen att titta för att se platsen.
                                Om det blir några yngel den här gången märker vi ju i övermorgon kväll, annars är det bara att vänta på att lekpar #1 drar igång, och det blir säkert ganska snart, för på något vis verkar det som om de olika paren hetsar varandra att leka.

                                Kul att de har kommit igång igen i alla fall, förhoppningsvis blir yngelvården betydligt enklare för dem utan tetror i karet, sedan kommer ju istället problemet med utfodring, men det får bli en senare fråga!
                                Senast redigerad av Mr Woods; 14 January 2014, 17:19.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...