200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    Nannostomus eques.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Det var ett intressant förslag och en fin fisk!
      Klarar den av kraftig cirkulation vid ytan som jag har i karet? Är den en notorisk yngelrövare? Bör man ha stora stim?

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Tror inte ytcirkulationen i karet är problem för den men de gillar inte en stark ström i mitten av karet. Vilket iofs få fiskar gör. Men de klarar mycket vattenrörelse, men kanske inte en ström. De har ordentligt små munnar och är inte "på" för att snappa yngel faktiskt. De får bättre och läckrare beteenden ju mer grenar man har i karet. Helläckra! Vill du ha några billiga och häftiga kusiner så har du ju Nannostomus Beckfordi. En ständig glädjekälla i karet. Men minst 15 skulle jag ha själv i ditt kar.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Det var ju lite på grund av den kraftiga cirkulationen som jag var inne på bilbukar, det blir ett jädra snurr på vattnet med en gammal Fluval 4, trots att karet är 110cm långt, nästan lite för bra, men det är ju mest i övre skiktet förstås...

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Men kan du inte splittra flödet mot en rot eller så? Mats visade tidigare på film hur han fick ett kraftfullt filter att bara skapa stora vattenrörelser men inga strömmar. Då hade han ändå bara ett enda utblås. Har testat det själv i Diskuskaret och det blir extremt lugnt men ett stort flöde. Eller vill du ha strömt?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Njae, det är nog lite väl kraftigt nu, gôtt porlande ljud blir det i och för sig!
              Pumprackarn är väl i största laget, karet är bara 40cm högt så det får inte plats så mycket sand i hörnet där den står...
              Samtidigt är ju karet mer än en meter långt, så det krävs rätt så bra snurr på ytvattnet för att få bra cirkulation!

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Var det inte det jag misstänkte, tänk att de visar så tydligt vad som är på gång!
                Lekpar #2 har satt igång med förberedelserna! Det grävs, putsas och dansas "dutty wine"!
                Tyvärr skall de envisas med att leka på sitt gamla vanliga ställe bara ett par decimeter från filtret, så jag hoppas att ynglen håller sig väck från insuget sedan...

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Så kul, jag stod en bra stund och kollade in denna sortens fjärilar i fredags när jag var i en butik och där och då bestämdes det att sånna skall det bli
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Vad trevligt! Vad har du för tidsplan för införskaffande av bolivianer Pia?

                    Kanske har jag satt igång en liten boom av bolivianer i och med mitt bidrag i fototävlingen, på samma sätt som det verkar som om Mats satt igång ett litet Tanganyika-race! Jag tycker det är sällan man ser bilder som ger altispinosorna rättvisa, och i butik är de ju bara gråbeigea...

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Tidsplanen är väl fortast möjligt och det blir väl inom en månad om allt går som det skall

                      dessa har jag sneglat på länge men aldrig kommit till skott men ditt fotobidrag och att jag har sett dem mer i kar nu är ett stort bidrag. Jag såg Ansjo-Anders fina bolivianer förra veckan och suget blev inte mindre nu när jag fick se dem i ett kar så som jag tänkt det med fast i mycket mindre format
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        Roligt Johan att det är lek på gång igen nu är dom har ännu bättre förutsättningar

                        Och Pia, det ska bli roligt att se även dessa fiskar i din tråd

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Tidsplanen är väl fortast möjligt och det blir väl inom en månad om allt går som det skall

                          dessa har jag sneglat på länge men aldrig kommit till skott men ditt fotobidrag och att jag har sett dem mer i kar nu är ett stort bidrag. Jag såg Ansjo-Anders fina bolivianer förra veckan och suget blev inte mindre nu när jag fick se dem i ett kar så som jag tänkt det med fast i mycket mindre format
                          Jaha, vad roligt! Tänkte du skulle fått yngel av mig annars...
                          Tänk på att börja med MINST sex stycken, så du får se det intressanta sociala spelet och hur de etablerar en tydlig hierarki!
                          Hur som helst skall det bli kul att se dem hos dig, du gör ju så fina akvarium!

                          Ursprungligen postat av Jesper Broman
                          Roligt Johan att det är lek på gång igen nu är dom har ännu bättre förutsättningar

                          Och Pia, det ska bli roligt att se även dessa fiskar i din tråd
                          Ja, jag hoppas att jag får se ynglen växa upp den här gången, eller nästa, eller nästa...
                          De skall i alla fall få en ärlig chans mu ett halvår eller så innan det blir sällskapsfisk i karet!
                          Min L181 är så liten än, så jag tror nog de håller den väck utan vidare!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Jag hade tänkt att de skall få komma till mitt ena 220 literskar och gå med aspidoras och några tetror typ, så gruppen kommer att bli mellan 6-10 st kanske, 10 blir kanske för mycket dock, så vi får se hur många det blir.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Jaha, nu håller "Tyrone" och hans donna på och lägger ägg!
                              Tyvärr får jag inte titta på när det här paret leker, de blir livrädda och stannar upp så fort jag kommer i närheten, så jag låter dem arbeta ifred!

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                Vad roligt, de är ju så fina. Tyvärr tror jag att jag har 2 honor. Jag började ju med 6, men en efter en mobbades de ihjäl. Den ena jag har är stor och grann och den andra är klart mindre.



                                Sent from my iPhone using Tapatalk
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...