200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Har du fryst artemia eller liknande hemma så kan du mosa detta i en äggkopp eller nåt och det moset/molnet som blir är perfekt mat till småttingarna.
    Mina går i ena 220 karet tillsammans med laetacarorna, jag såg dessa och de var hyfsat färgade och ganska så stora och sen tyckte jag det var ett bra pris så det gick liksom inte att motstå...
    Antingen så får mina komma till det nya karet eller så flyttar jag laetacara dit, jag har inte velat färdigt än om detta
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      Grattis till ynglen, vad kul. Du får visa oss nästa gång.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Har du fryst artemia eller liknande hemma så kan du mosa detta i en äggkopp eller nåt och det moset/molnet som blir är perfekt mat till småttingarna...

        Jag pratade faktiskt med Kjell om det när jag var hemma hos honom härom dagen. Det var ju så jag först hade tänkt göra, men han sa att näringsvärdet på vuxen artemia inte är mycket att komma med, men jag kan ju mosa "Lobster Eggs" istället, det borde ju vara näringsrikt!

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Ursprungligen postat av HWH
          Grattis till ynglen, vad kul. Du får visa oss nästa gång.
          Du skall visst få se dem, så snart jag har modem och datorer iordning!
          Filma kan jag ju göra ändå!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ok, det visste jag inte men testa iallafall lite nu när de är små, kör detta ihop med mosat flingfoder och mata görbra två gånger per dag. Typ. Morgon flingfoder, går snabbt och lätt och kvällen mosad artemia eller annat frysfoder.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Jag filmar med mobilen (iPhone och med appen capture) och sen rätt ut på YT
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Jaha, då var det fullskalig mobbing av de tre ej utparade fiskarna, kan bli tufft för dem det här...

                Eventuellt får jag tömma mitt yngelkar med molly- och svärdbäraryngel där mina utmobbade C. habrosus också går. Det var ju lite synd, för jag hade tänkt spara dem till något framtida projekt, dessa malar är ju inte helt billiga heller om man ser till kilopriset!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Kan inte de inte gå ihop med corydorasen, det borde väl funka?
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Njaaaeee, det var ju det karet de flyttade ifrån, de låg bara och tryckte under rötterna där. Sedan köpte jag tio till och tänkte att nu blir de säkert lite modigare, istället blev det massdöd! Mustascherna och bröstfenorna försvann, sedan fick de balansproblem, hämtade luft vid ytan och så dog de, jag tappade tretton stycken, jag fattar fortfarande inte vad som hände med dem!?!
                    Efter detta ägnade jag en hel eftermiddag åt att fånga de sju som fanns kvar, och de repade sig så snart de fick flytta! Trotts att de går i ett 45L med bara lite engelsk sjösten, hornsärv och ungfödaryngel...

                    Och med tanke på att yngel verkar klara sig i karet så kan det väl inte vara något hemskt giftigt i det?
                    Senast redigerad av Mr Woods; 23 January 2014, 20:47.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Aha, hoppas du hittar en lösning med de som är undanskuffade
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        När jag kom hem från jobbet idag så hade ynglen tagit slut.
                        Naturligtvis blev jag lite ledsen över detta, men det andra paret vaktar rom nu istället!
                        Nu förhåller det sig som så att dessa tvenne har haft hövligheten att lägga sin rom på en mycket liten och i allra högsta grad flyttbar sten. Då inställer sig ju genast frågan om det är lönt att flytta den och föräldrarna till ett yngelkar istället, eller är en sådan manöver dömd att misslyckas?

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          Har du inte provat tidigare tycker jag att du ska göra det nu.
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Mmmm, eller också väntar jag tills de börjar simma och suger över ungefär hälften med en liten diskret hävert bara!
                            Det kanske är säkrare...

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Eller så låter du dem vara och så får naturen ha sin gång...
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Jo, så har jag ju hittills gjort, men samtidigt har jag gett mig fan på att jag skall dra upp åtminstone en kull innan jag känner mig "färdig" med altispinosorna! Får se hur jag gör, med tanke på frekvensen på lekandet verkar de ju inte direkt vantrivas hos mig i alla fall och det är ju roligt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...