Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Erikderek
    svarade
    @battalionP, tackar!. He he, bra att jag skänka inspiration. Det är bara att ge efter för den där drömmen om det stora Malawiakvariet!

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Hans.Lindaker
    svarade
    Herregud vilket snyggt kar! Bra jobbat
    Såna här trådar är inte bra för en nygammal akvarist som precis gjort "comeback" med ett guppykar till ungarna, men som alltid i hemlighet drömt om ett stort Malawikar...

    /Hans

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    @HeidiH, tack. Ibland blir det så att de dör, trotts att man gör allt rätt.

    @zappe, jag gillar din inställning.

    Idag som sagt besökte jag Kent i Nol. Jag kom hem med något annat än jag tänkt från början. Jag och Kent resonerade om att tillföra nya Pseudotropheus Demasoni skulle vara kontraproduktivt då alfahanen från första försöket går kvar och hade med stor sannolikhet upprepat sina bedrifter. Vi gick runt bland akvarierna och pratade om olika blå fiskar som skulle passa in i mitt akvarium, både till storlek och temperament. Tillslut fastnade vi för Pseudotropheus Likoma Kingsize (även känd som Pseudotropheus pulpican). Det skall bli spännande med en helt annan Mbuna än vad jag tänkt mig, en Mbuna som aldrig funnits med i mina funderingar, men Kent lyckades sälja in den till mig.

    EK
    Senast redigerad av Erikderek; 07 November 2014, 07:00.

    Lämna en kommentar:


  • zappe
    svarade
    Ursprungligen postat av Erikderek
    @zappe,
    Tack! När det gäller hårdvara är Hornbach bra. Akvariebutiker som jag tycker är bra i närområdet är Herkules Zoo, tropiskakvarieimport och Nols Ciklidhobby. Imorgon blir det en omväg via Nol hem från jobbet för att köpa nya fiskar till akvariet, bilder kommer.

    EK
    Får nog bli en resa till Herkules och sondera lite... ska ju börja jobba på den sidan av stan, så då har man inte lika mycket omväg

    Lämna en kommentar:


  • HeidiH
    svarade
    Ser tjusigt ut! Bra du kommit på det med vatten byte! Och trist så många dog för dig.

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    @zappe,
    Tack! När det gäller hårdvara är Hornbach bra. Akvariebutiker som jag tycker är bra i närområdet är Herkules Zoo, tropiskakvarieimport och Nols Ciklidhobby. Imorgon blir det en omväg via Nol hem från jobbet för att köpa nya fiskar till akvariet, bilder kommer.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • zappe
    svarade
    Ruskigt imponerad av ditt kar! Och känner genast att jag behöver flytta till något större för att kunna dedikera ett rum åt fiskar! Mitt 96 liters kar är inte nog!

    Fruktansvärt bra jobb och väldigt inspirerande!

    Märkte i tråden att du bor i Göteborgsområdet? Några tips på bra och rediga akvariebutiker i området?

    Mvh Niklas

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Jag har under en tid tillbaka, efter den stora Demasonidöden, experimenterat med längre intervall för vattenbyte, istället för var fjärde dag byter jag nu en gång i veckan, fortfarande ett 70% vattenbyte och en konstant dos bikarbonat vid varje tillfälle. Efter lite drygt en månad kan jag konstatera att det faktiskt blivit bättre, vattnet är klarare och nedbrytningsprocessen i vattnet fungerar bättre samt att jag tycker mig se att fiskarna reagerat positivt, mer harmoni och inte lika skygga.

    Min teoretiska omsättning av vattnet i akvariet är akvariets volym x10/h med hjälp av ytterfilter och streamer.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Akvariet går sin stilla gång, inga nya dödsfall den senaste veckan, totalt har 11 av av 15 Pseudotropheus Demasoni dött. Eftersom jag inte skyndar med nya fiskar så ges det tid att reflektera. Och när jag reflekterar är det lätt att tankarna drar iväg i olika riktningar, t.ex. Tanganyika istället för Malawi, att helt enkelt ha lite färre fiskar än proppfullt med Mbunas. Att gå över till Tanganyika är inte helt fel ur ett annat perspektiv, mina Synodontis Petricola kan gå kvar, vilka idag är det mest bundna kapitalet i akvariet när nästa alla Pseudotropheus Demasoni dött, samt att jag behöver inte rescapa mer än att kanske ta bort några stenar.

    Jag har ingen brådska att bestämma mig, vägen framåt får ta den tid det tar och utkristallisera sig.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Efter en dryg en och halv månad återstår nu bara 5st av de ursprungliga 15st Pseudotropheus Demasoni. Under senaste två veckorna har medparten av dem dött, några svagare strök med redan för ett par veckor sedan då de var undantrända. Jag har inte sett dem bråka utan de har uppträtt harmoniskt, inga av mina Labidochromis Carelus har dött, de kör på som vanligt vilket även gäller mina Synodontis Petricola. Jag vet inte om fiskarna kan varit dåliga från början eller varför de kollektivt bestämmer sig för att dö, jag har matat enligt konstens alla regler, som vanlig mkt god disciplin med mina vattenbyten och en bra cirkulation på vattnet. Jag har även varit snabb att plocka upp döda fiskar och även avlivat ett par som varit i riktigt dålig skick

    Nu får akvariet ligga i träda (dvs, inga nya fiskar utan bara de regelbundna vattenbyterna och matning) tills jag tar ett omtag i början av oktober.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Tack Likan.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Riktigt snyggt, bra färgval på fiskarna också!

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    En bild på hur det ser ut precis innan fiskarna skall få mat, de vet vad som väntar...

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0735[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,7 KB
ID: 2162687

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Det är mäktigt med ett stora "stim" av Malawi och ännu mer Tropheus.

    Fiskarna inklusive de nyinflyttade verkar så här en vecka senare uppskatta den nya och totalt omgjorda scapen. Fiskarna är betydligt mer framme och visar sig, det är helt enkelt mer liv i akvariet med den nya scapen. Jag är väldigt nöjd över mitt beslut att sapa om akvariet och ännu mer av resultatet.
    EK

    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    Tycker också det är snyggast med större grupper av samma sort. Tror det beror på att jag alltid haft Tropheus och de är enklare att hålla i stor grupper.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...