Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Erikderek
    svarade
    Idag i samband med veckan vattenbyte var det även "julstädning" ytterlfiltret och filtermedia rengjordes (och innan någon tillrättavisar; allt rengjordes i vatten från akvariet). Det som gjorde det ännu roligare idag var att det även installerades ny teknik och tillbehör i akvariet; en EHEIM StreaOn+ 2000 samt nya tillbehör för att bygga om utfblåset från ytterfiltret; EHEIM Wide Jet nozzle och några vanlig förlängningsrör. Helt ofrivilligt blev det även nya lysrör till akvariet; jag trampade! helt enkelt sönder ett av lysrören (JUWEL Colour) när ljusrampen låg nedanför akvariet. En tur förbi Hornbach och två stycken Sylvania Aquastar införskaffades, jag tyckte det var lika bra att byta det kvararande JUWEL lysröret också (JUWEL Day).

    Utblåset är nu kopplat så att utloppet är placerat precis under mittstaget i akvariet, Wide Jet munstycket sitter i en EHEIM kulled och är riktat svagt nedåt. Denna placering skapar en ström mot akvariet framruta vilket i sin tur renderade i att det bildades en vågformation i sanden närmast rutan i riktning in mot akvariet.

    Cirkulationsmässigt sitter det nu varsin EHEIM StreamOn+ 2000 i varje kortända som cirkulerar 2 000 l/h, mitt i akvariet siter utblåset från ytterfiltret som cirkulerar 1 250 l/h. Detta ger en teoretiskt cirkulering på 22 x akvariets volym i timmen.
    Eventuellt kommer jag placera om utblåset så det blåser från inloppskortsidan mot utloppskortsidan beroende på hur flödet av exkrementer blir.

    Bilder kommer när dimman av tillsatt filtermedia lagt sig.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Tack Hans, ja det var observant, det är en liten sten som är adderad, det är egentligen väldigt intressant vad en liten sten kan göra för helheten i ett akvarium med så mycket stora stenar.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Hans.Lindaker
    svarade
    Snyggt!
    Men visst har du varit å pillat lite i det högra stenröset?

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Översiktsbild på akvariet.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1060[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,3 KB
ID: 2165103

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Allt verkar bra efter medicineringen. Jag "har" 5st fiskar på tillväxt hos handlaren som jag skall hämta när de växt till sig lite i utbyte med mina förolyckade, oklart när det blir

    EK.

    Lämna en kommentar:


  • Hans.Lindaker
    svarade
    Håller tummarna för att det funkar! Håll oss uppdaterade

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Hans,

    Tack för att du frågar. I tisdags var jag i butiken där jag köpte fiskarna och fick medicin mot det förmodade viruset, de kvarvarande 6st Pseudotropheus Pulpican verkar mår bra. Medicinen skall verka i fem dagar.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Hans.Lindaker
    svarade
    Hur går det för dig? Fler dödsfall?

    /Hans

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Bra påpekande.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Vardagsrum akvariet

    Skillnaden på bio nitrivec och ffm är att nitrivec innehåller bakterier men det gör inte ffm. Så det är totalt olika idéer. Ffm binder ämnen och motverkar bakterier. Om man då har bakterier eller ämnen som är osunda i karet så återhämtar sig fiskarna snabbt. Ville bara berätta. Många som du tror att det är en bakteriell starter. Det är det inte.

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Stenarna är ok, de har varit med sedan start förutom ett par som installerades i somras, ingen metall som ger utslag på magnet. Senast det drogs rör i vårt hus var 2007 (bor i radhus med egen stam). Det är det som är så knepigt, det gäller bara de nya fiskarna, de fiskar som redan går i akvariet påverkas inte, visar inga tendenser till att något är fel. Jag har använt en motsvarande produkt, SERA BioNitrivec vid uppstart av akvariet och när jag gjort rent ytterfiltret, jag gör som du föreslår vid vattenbyterna framöver. Alla vattenvärden är bra, ph ligger stabilt på en för fiskarna bra nivå (kh hålls uppe med bikarbonat då det komunala vattnet har högt ph men lågt kh). Tack för din input Bluewing.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Finns det något i karet som kan tänkas utsöndra något som metall etc.? Vet du att t.ex. stenen är ok? Det har inte varit stambyte eller något annat som kan göra att det kommer in giftiga ämnen i karet?
    Så här skulle jag göra själv: Testa att kör med maxdos Easylife Filter Fluid Media som binder giftiga ämnen och fungerar som ett skydd för gälar etc. Det är ju egentligen bara lera och lite annat men just vid förgiftningar eller höga halter av för fisken negativa ämnen så kan det vara räddningen. Testa sedan att ha i detta vid varje vattenbyte och se vad som händer. Ammonium, nitrit, bakterier minskar drastiskt trots att medlet är naturligt och utan kemikalier. Starta med trippeldos dvs. 10ml till 10liter. Så skulle jag göra när karet är välskött och de vanliga vattenvärdena är bra. Om fiskdöden då upphör så fanns något bakteriellt/kemiskt som skapade detta.
    Så här gör många uppfödare/importer för att tackla instabila miljöer.
    Senast redigerad av Bluewing; 18 November 2014, 07:54.

    Lämna en kommentar:


  • Hans.Lindaker
    svarade
    Ja som sagt, riktigt tråkigt att det blivit som det blivit! Men himla tjusigt är det åtminstone...
    /Hans

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Helbild av akvariet...
    Klicka på bilden för större version

Namn: 003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,8 KB
ID: 2164709

    Nu precis plockade jag upp ytterligare en död Pseudotropheus Pulpican hona som låg död på botten. Det märkliga var att honan var fin i färgen, kanske ngt nafsat kring käken men annars inga skråmor. Jag blir inte klok på det här...

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Ok. Då har du ju också full koll på det och då kan det inte vara det som triggade det.

    Skickat med Tapatalk från min mobil.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...