Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Webo
    svarade
    Ok. Han jag handlar från har massor honor så jag har lyckas få ca 1 till 3

    Ska bli kul att följa "ny starten" och jag hoppas allt kommer att fungera bra.
    Senast redigerad av Webo; 26 January 2015, 20:58.

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Ursprungligen postat av Webo
    Ok så du bytte alla och du ska då bara ha en art nu?

    Vet du hur många hanar som finns bland det 23 nya?
    Ja precis, och så blev det oplanerad re-scape.

    Jag tror fördelningen blev ca 1:1, kanske ett par honors övervikt. det är svårt att få till en optimal 1:3 om inte handlaren har ett stort överskott av honor.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Ok så du bytte alla och du ska då bara ha en art nu?

    Vet du hur många hanar som finns bland det 23 nya?

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    I Bluewings tråd postade jag precis den korta versionen och hänvisade hit för den längre ;-)

    Jag har som ni vet den senaste tiden haft lite motström inom akvaristiken. Efter några dagars bollande både här och med mig själv tog jag beslutet att börja om med en för mig helt ny Mbuna. Helgerna efter jul och nyår har varit fullspäckade med äldsta sonens idrottsaktiviteter där jag i en av dem även är inblandade som tränare/ledare, veckodagarna är välfyllda med arbete för både mig och Mrs. Erikderek så akvaristiken har varit väldigt teoretisk, inget ont med det.

    Jag har funderat på hur jag vill ha det och vad som blir bäst för fiskarna. Jag vill ha det öppet men ändå mycket grottor och skrevor där fiskarna kan gömma sig. Jag vill även bygga inredningen så jag får ett effektivt genomflöde och inte en massa "skitfällor" där det samlas stora mängder fekalier. När det gäller fiskarna vill jag skapa en för mig snygg färgkombination utifrån de fiskar jag kan få plats med i mitt akvarium, jag har jag haft ett par alternativ, mer om det senare i inlägget.

    Min yngste son fyller år år tisdag, vilket innebar att denna helg förutom bollsporter även innefattande två kalas, "vuxenkalaset" i går och idag "barnkalaset". Efter att gästerna gått hem igår kväll och vi städat undan samt lyckats få barnen i säng var det dags för mig att sätta igång, jag hade två tidslotter att arbeta på, igår kväll, samt efter barnkalaset idag. Jag har en stor hög med 20-30 runda stenar i olika storlekar som jag hittade i en skogsdunge i somras, skogsdungen är ett ställe är *host* *host*mina "grannar" slänger sitt trädgårdsavfall. Då jag vid tillfället precis hade re-scapat så tog jag några varv med skottkärran och byggde mig en fin stenhög i trädgården.

    Stenarna plockades in, tinades och skrubbades. Av någon anledning innan jag skulle definiera stenarna med kokande vatten började jag fundera om stenarna hade någon metall i sig, jag hämtade en magnet och fyra-fem stenar sorterades bort. DÄr stod jag lite för nära midnatt och byggde stenformationer på en handduk i tvättstugan, men hur jag än placerade och justerade så blev det helt enkelt inte bra och stenarna bars ut i snön igen, tur att mina närmaste grannar vet att jag har akvarium... ingen normal människa går ut en lördag kväll med ficklampa i trädgården och borstar fram en stenhög, för att efter att den burits in, gå ut med stenarna, den här gången rengjorda, och lägga tillbaka dem.

    Efter en tidig morgon som åskådare i innebandyhallen och ett avklarat barnkalas var det dags att blöta ner armarna. Tidigare i veckan hade jag varit i kontakt med Kent i Nol och han var intresserad att ta mina Pseudotropheus sp. "kingsizei" samt Labidochromis caeruleus i inbyte för de fiskar jag skulle köpa. Jag fångade den första Labidochromis caeruleus efer bara någon minut, men sen blev det svårare, jag plockade ut ett par stenar, ett par till, lyckades fånga in några fler fiskar, plockade ut ett par stenar till, ända tills jag bara hade en sten kvar i akvariet, en re-scape var inte med i planen från början. Resterande Mbunas fångades in och placerade i holding-akvariet (42 liters IKEA plastlåda med en cirkulationspump) under tiden jag re-scapade avkariet.

    Med en ny scape började jag med assistans av Mrs. Erikderek paketera fiskarna i påsar, slå in dem i tidningspapper för att efter det placera dem i kylväskan (som dagen till ära agerade isoleringsväska). Väskan lastades in i bilen och jag körde den dryga halvtimmes färden till Nol. Kent var nöjd med fiskarna och de nya jag skulle ha fångades in och paketeringsprocessen tog vid. Efter en omgruppering i tät dimma var jag hemma i lagom tid för att få i mig ett par left over tortillias/tacos från gårdagens kalas.

    Efter denna protein och kolhydratsladdning var det dags att slutföra vattenbytet för att sedan koppa in mina nya fiskar, det blev 23 st Pseudotropheus Saulosi, precis i det stadiet då hanarna börja färga ut, vissa mer än andra. Till sista bifogar jag en bild på den nya scapen, 3.0;
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1166[1].jpg
Visningar: 2
Storlek: 125,8 KB
ID: 2165789

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    + 1.

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    ☺ nu när vi är 2 som undra så får vi kanske svar och bilder.....

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Läste också i Bluewings tråd och är minst lika nyfiken som Webo

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Hmm. Läste i Bluewings tråd att där händer/ska hända grejer hos dig. Vad är det?

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Ursprungligen postat av Webo
    det tycker jag gäller de flesta Malawis. Jag har dock märkt att om man har lite grått (eller dessa färger som honorna har) så syns de inte så mycket och man lägger märka till hanarna med färg mera. Klart man ser dem men färgade fiskar syns bättre.

    Nu har jag massor sten i mitt kar och där finns extremt många gömställen så jag har inte upplevt någon kamp än bland mina Malawis. jag har 56 st i mitt 450 L och en hel del honor som går och tuggar. det tolkar jag som att där finns gott om plats för leg och gömma sig så man inte behöver fightas. Nu har jag dock bara haft mina i ett par månader och då rätt unga men jag hoppas det fortsätter som nu så alla kommer överens.

    Så här ser mitt Malawi kar ut nu (vattenbyte på g och därför att vattenkanten syns):
    [ATTACH=CONFIG]73771[/ATTACH]
    Tagit med mobilen så inte den bästa bilden.

    Jag vill dock ha större kar och bort med bakgrunden. Skulle vilja ha det som mal karet som inte har bakgrund då jag har vit tapet och det ser rätt snyggt ut tycker jag.
    Fina firrar Och helt rätt med mycket sten, man kan aldrig ha för mycket

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Ursprungligen postat av Jesper Broman
    Det finns många riktigt vackra Aulonocara. Det enda tråkiga med dom är att det oftast enbart är den dominanta hanen som färgar ut ordentligt. Och alla Aulonocarahonor är grå och tråkiga. Så det blir nästan bara en färgglad fisk om man har en grupp.
    Däremot är dom inte lika ettriga som mbuna, de är lite snällare även om dom kan bita ifrån. Jag har aldrig haft några problem med att ha Aulonocara tillsammans med mbuna
    det tycker jag gäller de flesta Malawis. Jag har dock märkt att om man har lite grått (eller dessa färger som honorna har) så syns de inte så mycket och man lägger märka till hanarna med färg mera. Klart man ser dem men färgade fiskar syns bättre.

    Nu har jag massor sten i mitt kar och där finns extremt många gömställen så jag har inte upplevt någon kamp än bland mina Malawis. jag har 56 st i mitt 450 L och en hel del honor som går och tuggar. det tolkar jag som att där finns gott om plats för leg och gömma sig så man inte behöver fightas. Nu har jag dock bara haft mina i ett par månader och då rätt unga men jag hoppas det fortsätter som nu så alla kommer överens.

    Så här ser mitt Malawi kar ut nu (vattenbyte på g och därför att vattenkanten syns):
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20150118_172632.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,7 KB
ID: 2165711
    Tagit med mobilen så inte den bästa bilden.

    Jag vill dock ha större kar och bort med bakgrunden. Skulle vilja ha det som mal karet som inte har bakgrund då jag har vit tapet och det ser rätt snyggt ut tycker jag.

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Ursprungligen postat av Erikderek
    De var mycket vackra fiskar! Jag kollade några YouTube klipp på efter att ha läst ditt inlägg och det gjorde inte saken sämre direkt... Enligt vad jag kunde läsa mig till efter en snabb googling och på Zoopet blir det något större än Mbunas. Som jag har förstått bråkar Malawis ofta inom den egna gruppen, om rangordning etc. Iofs tror jag inte tvekar att bråka lite med sina grannar om det skulle behövas heller ;-). Att bara ha en art i akvariet tycker jag kan bli väldigt estetiskt lyckat.

    Jag skall läsa på ytterligare lite mer om Aulonocara jacobfreibergi och se om de skulle fungera i mitt 240 liters, det är bra med fler alternativ än de jag själv "låt in mig" på.

    EK
    Kul att man som nybörjare kunde hjälpa till lite. Tror att de flesta nybörjare inte vågar skriva för att man är rädd att skriva fel eller att när man är ny så ska man läsa mycket och skriva lite. Jag läser mycket men skriver också en hel del och det känns därför riktigt roligt att man kunde bidra med något.

    Håll oss informerat om hur det går och vad du tänker. Skulle själv vilja starta ett stort kar med bara såna :-)

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Det finns många riktigt vackra Aulonocara. Det enda tråkiga med dom är att det oftast enbart är den dominanta hanen som färgar ut ordentligt. Och alla Aulonocarahonor är grå och tråkiga. Så det blir nästan bara en färgglad fisk om man har en grupp.
    Däremot är dom inte lika ettriga som mbuna, de är lite snällare även om dom kan bita ifrån. Jag har aldrig haft några problem med att ha Aulonocara tillsammans med mbuna

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    De var mycket vackra fiskar! Jag kollade några YouTube klipp på efter att ha läst ditt inlägg och det gjorde inte saken sämre direkt... Enligt vad jag kunde läsa mig till efter en snabb googling och på Zoopet blir det något större än Mbunas. Som jag har förstått bråkar Malawis ofta inom den egna gruppen, om rangordning etc. Iofs tror jag inte tvekar att bråka lite med sina grannar om det skulle behövas heller ;-). Att bara ha en art i akvariet tycker jag kan bli väldigt estetiskt lyckat.

    Jag skall läsa på ytterligare lite mer om Aulonocara jacobfreibergi och se om de skulle fungera i mitt 240 liters, det är bra med fler alternativ än de jag själv "låt in mig" på.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Ok. Låter bra att det går bättre. Vad var det för sjukdom dina hade och vilken medicin använde du?

    Jag känner inte till så många olika Malawos än. Tycker dock att där finna många av jacobfreibergi som är riktigt snygga. Vet inte om du har kollat på dessa.





    Kanske något för dig att endast ha denna art med olika färger i karet?

    Skulle jag börja om med mitt så hade jag gjort så för en hel del av den är riktigt snygga.

    Vet inte om där blir minder bråk när man bara har samma art. Sen bör där säkret vara stor skillnad på färgerna så de inte korsar sig, även om de också kan bli mycket snygga

    Skickat med Tapatalk från min mobil.

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Tack för att du frågar. Medicineringen var klar i fredags, inga fler dödsfall och de fiskar som var smittade har återhämtat sig. Just nu får akvariet och dess invånare vara ifred och sköta sitt. Jag är inne i ett behovsanalysläge. Nu går det ungefär 15-16 fiskar i akvariet, hälften av varje art.

    Hur beståndet skall se ut framöver är jag inte riktigt klar med, ett alternativ är att ta bort mina Pseudotropheus pulpican, men samtidigt gillar jag dessa fiskar och bortsett från virus/smitta så verkar de trivas. Mina Labidochromis caeruleus vill jag gärna behålla, då det är riktigt fina exemplar, men även det beståndet har decimerats av diverse bråk mellan de två mest dominanta hanarna, nu när de är borta så har en tredje tagit över och blommat ut rejält. Ett par honor tuggar så med lite flyt är det bra utseende gener som kommer tillbaka i akvariet. Ett alternativ som är det minst troliga är att både Labidochromis caeruleus och Pseudotropheus pulpican plockas bort och det istället blir ett artakvarium med en enda stor grupp Pseudotropheus saulosi (tillsammans med malarna).

    Om Pseudotropheus pulpican skall ersättas med en ny Mbuna så har jag ingen riktigt känsla för vilken, helst hade jag sett att Pseudotropheus Demasoni hade fungerat för det är snygg kombination med Labidochromis caeruleus, men den kombon fungerade ju inte.

    EK

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...