Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Erikderek
    svarade
    Kul att vi är några stycken som provar olika UV lösningar, spännande. En granne/vän har kört med EHEIMS UV filter till sitt 500 l Malawi och han är mycket nöjd. Jag kommer hålla tråden uppdaterad hur det går med UV och jag ser framemot era inlägg i min tråd eller i era egna trådar.

    Bild, dag 2;
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1288.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,2 KB
ID: 2171064

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Jalapan
    svarade
    Jag beställde också Eheims variant som jag ska koppla ihop med mitt ytterfilter.. denna tråd blir bra att kunna jämföra med när jag får mitt filter och även erfarenhetsbyte

    Kommer strypa mitt flöda i ytterfiltret till ca 50% dvs 250l/h för att vattnet inte ska gå igenom UV filtret för snabbt...
    Senare kan man ju experimentera om man verkligen behöver minska flödet..

    Även jag funderar på att köra UV filtret på timer... skriv gärna av er hur ni tycker det går.

    Lämna en kommentar:


  • Tapedeck
    svarade
    Håll oss nu uppdaterade med monstret.
    Jag beställde eheims variant igår, så ser fram emot att bli kvitt mina gröna vatten.
    Borde väl skapa en projekttråd jag också [emoji1]



    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    @Jesper, ja det blir det, jag har varit i kontakt med tillverkaren och det går att "begrava" lampdelen. det fiffiga med detta UV filter är att när lampan är slut, så byter jag hela det inkapslade lampmhuset, dvs . jag kopplar bort strömmatningen, kopplat bort poweheaden och kopplar den på en ny lampdel, smidigt.

    @Bluewing, jag kommer köra den 8h/dygn när svävalgerna är borta, med med tanke på parasiter och dylikt.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Varför ska den sitta i när dina svävalger (om det nu är problemet) försvunnit?

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Det där kommer att bli skitbra, det är jag säker på!

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Idag installerade jag en Green Killing Machine efter att jag drabbats av gröntvatten (förmodligen svävalger), detta finns beskrivet i denna tråden.

    Jag fortsätter the Green Killing Experience i denna tråden från och med nu, jag kommer lägga upp day-by-day bilder under utvecklingens gång.

    Själva installationen blev så där, Green Killing Machine 24w är stor, väldigt stor för ett JUWEL Rio 240, men som alltid, det går aldrig att överspeca teknik till akvariet (sanningen är att om jag inte öppnat och sänkt ner enheten hade jag installerat 9w versionen istället) när jag väl såg 24w versionen på platts... trotts att jag kontrollmätt både utanför och i! akvariet. Jag skall fixa till sandbanken vid nästa vattenbyte, den skall tas ner överlag så jag får överge mitt strandnära övergångstänk. Jag kunde konstatera att Vallisneria rotat sig ordentligt, vilket känns bra, synd bara att alla plantorna behöver planteras om vid nästa vattenbyte.

    Först en bild på installationen;
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1286.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,0 KB
ID: 2171060

    Första bilden på akvariet, precis efter att enheten strömsatts och börjat arbeta;
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1287.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,4 KB
ID: 2171061

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Tack. Vallisnerian skapar liv och rörelse, den gillar jag, däremot är jag inte lika säkert på de senaste adderade Anubias plantorna i slutet av den vänstra stenformationen, jag vill ha dessa längre back i akvariet men det finns inga bra fäststenar.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Ursprungligen postat av Erikderek
    En bild på växtakvariet...
    [ATTACH=CONFIG]75302[/ATTACH]

    Jag känner att det börjar urarta så smått, från ett avskalat biotopriktigt Malawiakvarium till något betydligt grönare. Jag har byggt upp sanden och skapat ett fall från akvariets vänstra kortsida som löper ut efter hela akvariet. Tanken är att skapa bilden av den grundare strandnära övergången ut mot de djupare vattnet där stora stenformationer blir mer dominerande.

    EK
    Jag tycker det ser snyggt ut. Ger lite mera färg och liv i akvariet.

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    En bild på växtakvariet...
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1284.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,7 KB
ID: 2170964

    Jag känner att det börjar urarta så smått, från ett avskalat biotopriktigt Malawiakvarium till något betydligt grönare. Jag har byggt upp sanden och skapat ett fall från akvariets vänstra kortsida som löper ut efter hela akvariet. Tanken är att skapa bilden av den grundare strandnära övergången ut mot de djupare vattnet där stora stenformationer blir mer dominerande.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    @Jesper, @Faltaren; tackar!

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Faltaren
    svarade
    👍👍👍

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Snyggt!

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1276.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,7 KB
ID: 2170927

    Omplantering i Malawiakvariet...

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Absolut, Jesper. Jag skall ta en bild ikväll på akvariet med streamern inkopplad.

    EK

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...