Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Jesper Broman
    svarade
    Japp en liten diffusor kan göra underverk

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    För ett tag sedan köpte jag en skimmer för att få bukt med en hinna jag fick på vattenytan i den högra delen av mitt akvarium. Skimmern fungerade riktigt bra men den behövde vara i gång betydligt oftare 'n vad jag tänkt för att hålla vattenytan ren. Häromdagen köpte jag ett difusor tillbehör till ytterfiltret som jag monterade på utblåset för att maximera syresättning i mikkt akvarium, och precis som andra skrivit om blev bieffekten att all hinna försvann vilket innebar att jag kunder montera ur skimmern från akvariet.

    Jag tyckte jag hade rejäl rörelse på och cirkulation på mitt ytvatten med en wide jet nozzle samt två streamers riktade mot vattenytan, men inte tillräckligt för att bekämpa hinnan. Rent estetiskt tycker jag inte syrebubblorna stör, det ser som en ständig bränning slår in i akvariet från vänster.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Ursprungligen postat av Erikderek
    I samband med gårdagens vattenbyte planterade jag lite mer grönt i akvariet, jag bifogar en helkarsbild.
    Annars är det lugnt i akvariet, Pseudotropheus saulosi växer till sig, två hanar till är nästan helt utfärgade, igår var det lite muskelflex eller rättare sagt fenflex och smågnabb mellan en av de två och den hanen som sedan tidigare är utfärgad. Dock kunde båda efter avslutat intermezzo dra sig tillbaka och undkomma varandra.

    [ATTACH=CONFIG]74909[/ATTACH]

    EK
    Det blev ju bra med lite grönt.

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Tack Jesper, jag funderar på att utöka med ett par plantor i bakkant bakom stenformationerna, jag har en idé om att det kan bli bra.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Läckert!

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    I samband med gårdagens vattenbyte planterade jag lite mer grönt i akvariet, jag bifogar en helkarsbild.
    Annars är det lugnt i akvariet, Pseudotropheus saulosi växer till sig, två hanar till är nästan helt utfärgade, igår var det lite muskelflex eller rättare sagt fenflex och smågnabb mellan en av de två och den hanen som sedan tidigare är utfärgad. Dock kunde båda efter avslutat intermezzo dra sig tillbaka och undkomma varandra.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1235[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,8 KB
ID: 2166749

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    @Tapedeck, tack för underbar feedback! Petricola gör sig verkligen tillsammans med Mbunas, passande storlek och bra färgsammansättning. Det skulle vara kul att se ett par bilder på ditt akvarium och dina fiskar.

    När det gäller själva akvariet å lunkar det på. Alla Pseudotropheus saulosi är vid liv och god vigör, de är den mest hungriga Mbuna jag haft, det räcker att någon av oss går in i rummet så samlas ett stim modell större uppe vid ytan och ystert väntar på att få mat. Mina största bekymmer just nu är att min Vallisneria gigantea fortfarande vägrar rota sig i sanden och jag råkade mata fiskarna samtidigt som min Surface Skimmer var igång, vilket renderade att ett par pellets sögs ner i Skimmern, resultatet blev att det verkligen luktade vitlök från akvariet tills jag rengjorde Skimmern någon dag senare. Problem på I-landsproblem nivå.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Ursprungligen postat av Tapedeck
    Vilken fantastisk läsning jag fick på tisdagskvällen. Från s.1 till s.21 på ett par timmar. Tack Erikderek för att du delat med dig av dina tankar, funderingar och handlande. Otroligt inspirerande.

    Märkligt nog köpte jag för 1,5 vecka sedan, helt ovetande om denna projekttråd ett 240l juwel i vitt utförande. Fyllt med 2st petricola, 5st hongi och 6st rödzebra (ungfisk).

    Nu vet jag vart jag kommer att återvända i framtiden för inspiration, läsning och funderingar.
    Big up!
    Skaffa fler petricolor och du kommer inte att ångra dig!

    Lämna en kommentar:


  • Tapedeck
    svarade
    Vilken fantastisk läsning jag fick på tisdagskvällen. Från s.1 till s.21 på ett par timmar. Tack Erikderek för att du delat med dig av dina tankar, funderingar och handlande. Otroligt inspirerande.

    Märkligt nog köpte jag för 1,5 vecka sedan, helt ovetande om denna projekttråd ett 240l juwel i vitt utförande. Fyllt med 2st petricola, 5st hongi och 6st rödzebra (ungfisk).

    Nu vet jag vart jag kommer att återvända i framtiden för inspiration, läsning och funderingar.
    Big up!

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Tack för Era kommentarer och "gilla".

    @Jesper, vi är något på spåren...

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Erikderek
    Jag sitter i soffan och tittar på mitt akvarium och känner mig så där barnsligt nöjd och belåten. Under mitt ett och halvt år som pånyttfödd akvarist har det varit med och motgångar under den än så länge korta resan. Motgångarna har varit fler än medgångarna på slutet och jag analyserat och tänkt, vridit och vänt, tänkt lite till. Jag har försökt att få en bra mix av Mbunas rent estetiskt i mitt akvarium, grunden i min komposition har varit Labidochromis Caeruleus. Jag hade turen att få tag på avkomman från ett riktigt bra avelspar, över tid har jag även kommit över fina exemplar hos handlarna. Jag har varit selektiv i mitt urval med Labidochromis Caeruleus och det har lönat sig. I början så gick mina Labidochromis Caeruleus tillsammans med Labidochromis Sp. Hongi och efter ytterligare ett tag Metriaclima Callainos Bright blue. Metriaclima Callainos Bright blue fick efter ett tag flytta ut då jag ovetandes hade en alldeles för skev könsfördelning från början.


    Nästa stora händelse inträffade när Labidochromis Sp. Hongi fick flytta ut och Pseudotropheus Demasoni flyttade in, vilken färgprakt det blev i akvariet, jag var nöjd. Dock blev det för aggressivt i Pseudotropheus Demasoni gruppen och av 15 stycken var det bara en handfull kvar efter en dryg månad. Efter Pseudotropheus Demasoni var det dags för en för mig hitintills okänd Mbuna; Pseudotropheus Kingsizei; En i mitt tycke vacker Mbuna, där hanar och honor skiljer sig färgmässigt, hanarna är ljusblå med svarta ränder och honorna är gråblå, på ett skimrande sätt. Den första gruppen drabbades av en virus-infektion som efter medicinering kunde stoppas, jag var dock lite för sen med medicinering så en stor del klarade sig inte. Jag kompletterade gruppen med en ny batch Pseudotropheus Kingsizei, men tyvärr blev dessa sjuka och även några av de kvarvarande Pseudotropheus Kingsizei från förra batchen, en snabb medicinering den här gången höll nere dödstalen. Efter denna incident beslutade jag mig för Pseudotropheus Kingsizei inte var rätt fisk för mitt akvarium. I samband med dessa började jag även fundera på Labidochromis Caeruleus framtid i mitt akvarium, framför allt då de började komma upp i storlek och mina två alfahanar utkämpat ett Batlle Royal med enbart en segrare.


    Efter både online och offline diskussioner kom jag fram till att mitt akvarium är i minsta laget för min vision av Mbuna-hållning. Jag började leka med tanken på ett artakvarium med enbart en Mbuna, mina Labidochromis Caeruleus var med som ett alternativ men föll bort på sin storlek och akvariumets storlek. Jag började studera och sondera angående Pseudotropheus Saulosi och kom fram till att det var en Mbuna som tilltalade mig estetiskt och passade bra med min vision om ett Mbuna artakvarium. Genom att välja Pseudotropheus Saulosi får jag en färgkomposition av gult, blått och svart. Pseudotropheus Saulosi är en av de mindre Mbuna arterna och blir enligt böckerna ca 7 cm, vilket passar bra för mitt akvarium och inredning. Jag ville ha en stor grupp för att sprida aggressionerna och inte vara allt för beroende av könsfördelning, resultatet blev 23 st Pseudotropheus Saulosi, ungefärlig fördelning 10+13. Min erfarenhet av Mbunas är att det mesta och grövsta våldet sker inom den egna arten, så det skall bli spännande att se hur min stora Pseudotropheus Saulosi grupp utvecklar sig när det är så många individer att sprida aggressionerna på.


    Jag ville med min inredning skapa en dynamisk inredning som lyfter fram fiskarna men ändå finns där, jag är nu inne på min tredje scape, och nu känner jag att den sitter. Egentligen vill jag pilla och greja så lite som möjligt men jag har fått göra betydligt mer av den varan än jag tänkt mig. I varje re-scape har jag försökt ta med mig något av den gamla scapen in i den nya. I 3.0 är det en sten som är kvar på samma position som i 2.x. I scape 3.0 har jag medvetet skapat två zoner i akvariet, en långsträckt lägre zon och en betydligt mer dramatisk kompakt högre zon. Jag har placerat stora stenar i botten på akvariet och byggt på dessa med något mindre och betydligt mindre stenar som tack vara de stora grundstenarna är stabil och väl förankrade. Jag har haft en tanke med hur grundstenarna är vinklade i förhållande till botten, jag har medvetet försökt att skapa utskjutningar som blir tydligare ju mer fiskarna gräver i sanden. Detta för att skapa avskildhet mellan de revir som håller på att byggas upp. Genom detta kan jagade fiskar ges möjlighet att dra sig tillbaka samtidigt som jägarna inte har full överblick över hela akvariet från sin utgångspostering. Detta är något jag tagit till mig efter att ha fått tips här i min tråd. Jag vill skapa en inredning som är optimerad för fiskarna men samtidigt är min, som låter mig sätta avtryck i mitt akvarium.


    När det gäller växter så har placerat ut Anubias barteri var. nana och försöker nu få den att rota sig på utvalda stenar. Jag har även planterat Vallisneria americana (gigantea) precis nedanför den högsta stenen som bildar en klippvägg, tyvärr har Vallisneria americana (gigantea) svårt att ta sig ordentligt. Växter är ett ständigt debatterat ämne i Malawiakvarium, men jag tänker; Know the rules, but have the confidence to break them (ogenerat stulet rakt av från en klädkedjas kampanj, men jag tycker det är mycket bra uttryck).


    En annan sak som jag fascinerats över är cirkulation i akvarium, jag låter cirkulationen vara på ca. 22x akvariets volym/h. Jag har placerat filterutlopp och streamers så att det skapas en ström i akvariets övre del som vänder vid motsatt kortsida och går tillbaka i akvariets undre del. Fiskarna verkar verkligen uppskatta detta och det är spännande att se hur de rör sig i de olika strömmarna och hur de placeras sig.


    Att ha en förhållandevis stor Pseudotropheus Saulosi ger ett maffigt visuellt intryck, fiskarna är väldigt aktiva så det är full fart i akvariet. Hanarna är i stadiet då det färgar över från gult till blått med svarta ränder, en hane är nästan klar; alfa hanen, I presume. Den här övergångstäckningen är mycket vacker, och ger en extra dimension till akvariets färgkomposition. Den där barnsligt nöjd och belåten känslas infinner sig; Pseudotropheus Saulosi gruppen tillsammans med scape 3.0. Nu är det kul att ha ett akvarium. Jag får inte glömma att nämna att det även går 6st Synodontis petricola och 2st Ancistrus sp. tillsammans med Pseudotropheus Saulosi gruppen


    Jag uppskattar dialogen och supporten här på Zoopet, det är kul att dela sina tankar och få feedback på dessa med andra akvarister. Det finns mycket klocka skribenter här, både rookies och veteraner, utan Zoopet hade jag nog inte kommit så långt inom min akvaristik som jag gjort det senaste ett och ett halvt åren.


    EK
    *Gilla*

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Roligt att du har hittat hem i malawiträsket. Du har kommit över ha-begäret som man lätt får med malawi då det finns en massa olika arter i vackra färger.
    Hatten av då du valt att köra bara en art och jag håller med dig om att det är nog så man ska hålla mbuna egentligen

    Och snyggt akvarium är det också!

    Lämna en kommentar:


  • Rufus
    svarade
    Trevlig läsning om för mig en helt oprövad avdelning i akvarievärlden ��

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Härligt :-)

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Pseudotropheus saulosi, en fisk som från ingenstans tagit mig med storm, med Pseudotropheus saulosi känns det redan efter en vecka som jag hittat "hem". Denna lilla Mbuna är helt olik de Mbuna jag haft tidigare; fullt ös hela tiden, enormt nyfikna på allt och inga tendenser på skygghet överhuvudtaget. Mina tidigare Mbunas var aktiva men inte alls lika "på" som mina Pseudotropheus saulosi. En stor del beror, tror jag, på att det är en stor grupp av en art. Jag tror jag är något på spåret här med Mbunas för mig och mina förhållande, inte bara att de gillar att gå trångt, de älskar att gå trångt med artfränder.

    Vid dagens vattenbyte var de helt tossiga, visst brukade mina tidigare Mbunas också vara framme lite försiktigt, men här var det hela stimmet som radade upp sig och likt surfare gav sig ut mot den stora vågen, helt klart underhållande. Jag bjuder på bilder av nyfikna Pseudotropheus saulosi när jag precis skall börja fylla på vatten och en på surfarna...

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1183[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,3 KB
ID: 2165899 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1186[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,2 KB
ID: 2165900

    EK

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...