Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Erikderek
    svarade
    Inför Pseudotropheus demasoni var det en total re-scaape, inför Pseudotropheus pulpican var det en mindre, där några stenar flyttades. Jag har tillsatt hela grupper, dvs. en ny sorts Mbuna i akvariet de gånger det spårat ut och de slaktat varandra inom gruppen.

    När det där emot gäller min Labidochromis Caeruleus grupp så har jag lyckats tillföra fiskar lite då och då utan att re-scapa överhuvudtaget till en befintligt ingången grupp, där har jag inte haft några problem.

    jag släcker belysningen i karet under inkoppningen och matar sparsamt när jag släpper i de nya fiskarna.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    En fråga. När du tillsätter nya fisk, ändra du då stenar så att de befintliga invånare får börja om igen med att hitta sina revir? Jag är själv ny inom Malawi men har läst en del och bla att man behöver flytta om på stena/rötterr så de nuvarande inte har ett övertag över nya utan allla blir lika. Likaså när man väl lägger i nya så matar man just när man släppar i de nya och då får nuvarande annat att tänka på och de nya hinner i och kan gömma sig/utforska lite utan att bli "jagade".

    Skickat med Tapatalk från min mobil.

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Tack båda två, ja det är verkligen fina.

    Jag skall om jag får tid över ikväll att försöka foto en helbild av akvariet.

    Fungerar det inte med någon annan Mbuna än mina Labidochromis caeruleus så är det ju ett alternativ att ha kvar Labidochromis caeruleus gruppen och utöka antalet Synodontis petricola, de är 6st idag, en 2-4 stycken till borde fungera.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Hans.Lindaker
    svarade
    Ja dina golden är verkligen fina! Lägg gärna upp nån helbild också

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Va fina de gula är.

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Bilder...
    Klicka på bilden för större version

Namn: 241.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,1 KB
ID: 2164669Klicka på bilden för större version

Namn: 247.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,1 KB
ID: 2164670Klicka på bilden för större version

Namn: 248.jpg
Visningar: 1
Storlek: 168,3 KB
ID: 2164671Klicka på bilden för större version

Namn: 249.jpg
Visningar: 1
Storlek: 201,8 KB
ID: 2164672Klicka på bilden för större version

Namn: 250.jpg
Visningar: 1
Storlek: 189,3 KB
ID: 2164673Klicka på bilden för större version

Namn: 251.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,9 KB
ID: 2164674Klicka på bilden för större version

Namn: 252.jpg
Visningar: 1
Storlek: 182,8 KB
ID: 2164675Klicka på bilden för större version

Namn: 253.jpg
Visningar: 1
Storlek: 212,8 KB
ID: 2164676

    Akvariets centerpiece är Labidochromis caeruleus alfa hanen, ett exemplar jag egentligen borde odla på. På en av bilderna ser ni en annan Labidochromis caeruleus hane i bakgrunden, som tyvärr har blivit sotig med åldern, han har tydligare och svartare band och fenor... Både hanarna kommer från samma kull och var med i den Labidochromis caeruleus grupp som var med från allra första början i akvariet.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Ja, det är något mindre gömställen då tidigare scape var ett enda stort stenröse, absolut att det troligen spela in. Den scape har dock många gömställen, fiskarna har grävt fram egna grottar under stenarna och det är labyrinter där under och det finns gott om både stora och små grottor i stenformationerna, så jag inbillar mig att det inte är hela problemet, akvariet kan se fisktomt ut när fiskarna är på det humöret. Det jag skulle vilja göra är att bygga det vänstra röset på höjden men det är svårt att fixera stenarna så det inte ramlar ner. Lustigt att du nämner det för när jag bytte vatten i eftermiddags försökte jag möblera om och få till några fler smågrottor i det vänstra röset. Jag får gå ut i mitt förråd och rota lite stenlådan och se om jag har material att bygga på stenformationerna när jag byter vatten nästa gång.

    Tack för de uppmuntrande orden, jag tar med mig de i i funderarna på plus sidan!

    EK
    PS. Jag håller på att tanka över lite bilder från telefonen till min NAS, dessa lägger jag upp här i tråden om en liten stund DS.

    Lämna en kommentar:


  • Hans.Lindaker
    svarade
    Vet inte om det har med saken att göra alls, men av alla scapes du haft så ser det i alla fall ut på bild som den nuvarande har minst gömställen?
    Men jag bara spekulerar, har aldrig haft Malawi!
    Men det vore väldigt synd om du lägger ner för det är ett väldigt tjusigt kar

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Det gör det säkert.

    Jag gör ett sista försök i veckan med att introducera nya Pseudotropheus pulpican till den decimerade gruppen, idag fick jag avliva en hona till. Så nu är det 7 st kvar av ursprungliga 11 st. De fiskar som jag fått avliva är de minsta i gruppen, vilket är något logiskt. Fungerar det inte vid nästa tillfälle skall jag ta mig en rejäl funderare på vad som skall hända med akvariet, jag tog en lång funderare efter Demasoni fiaskot vilket utmynnande i Pseudotropheus pulpican.

    Vad den eventuella funderaren kommer fram till vet jag ärligt talat inte idag, men i iallafall inte Malawiciklider. Just nu är jag högst upp på frustrationspuckeln, då gäller det att "stay frosty" och inte göra något överilat. Igår kväll pratade jag med Mrs. Erikderek om att det kanske är lika bra att lägga ner akvariet, men det var absolut inget alternativ fick jag höra. Mrs. Erikderek påtalade hur snyggt akvariet gör sig i rummet, och när man ser bilder på vårt vardagsrum så lyfter akvariet hela rummet enligt Mrs. Erikderek. Så något har jag gjort rätt, det tar jag fasta på.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Hans.Lindaker
    svarade
    Riktigt tråkigt att höra!
    Håller tummarna att det ordnar sig!

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Nu har jag hamnat i akvaristikens mörka del... För en dryg vecka sedan tillsatte jag Pseudotropheus pulpican 11st (4+7) nu är det 1+7 kvar, varav en av honorna kommer avlivas så fort jag får fångat in henne, då hon är helt vit runt käkpartiet. Hur blev det så här? Det började med att en hane helt plötsligt hade ett vitt öga (se bifogad bild), sen såg jag att en annan hanne hade söndertrasad analfena och en ett parti vid buken som var skavt, detta parti växte. Båda hanarna avlivades. Idag såg jag ytterligare en hane som simmade vid ytan och hade ett bitmärke över ryggen och söndertrasad underkäke, denna avlivades precis nu.

    Akvariet är väl inrett och har varit igång i ca 1.5 år, vattenvärdena är utmärkta, filtrering är rejält tilltagen och en streamer på 2 000 l/h hjälper till att cirkulera vattnet med 3 250 l/h med rejäl ytrörelse. Utöver går det Labidochromis caeruleus och Synodontis petricola, Labidochromis caeruleus har gått i akvariet sedan start och de visar inga tecken på att något skulle vara fel. Synodontis petricola är tillsatta och de längsta har varit i akvariet i ca 1 år, inga dödsfall bland dessa fiskar. 2st Ancistrus Sp. har också varit med sen starten. Temperamenten ligger konstant runt 24 grader för att hålla aggressionsnivån låg.

    Ett totalt misslyckat försökt med Pseudotropheus demasoni, det var en chansning men akvariet är i minsta laget för PD, en rejäl grupp på 15 individer men det slutade med endast tre kvar efter lite drygt en månad, alfa hanen slaktade helt enkelt sin flock. I veckan skall jag göra ett nytt försök med Pseudotropheus pulpican, men just nu känns det som jag kastar hundralappar i papperskorgen, den där glädje med akvariet är inte där på samma sätt. Jag vet att detta händer i akvarier ibland, men jag tycker det är synd att det inte fungerar med nya fiskar, Labidochromis caeruleus har visserligen varit med från början, men NÅGON annan Mbuna borde klara av mitt akvarium.

    Ibland funderar jag på ctr-alt-delete och börja om med neontetror och pansarmalar samt några räkor, det kör jag i sonens 54 liters och det är tuffat på i drygt ett åt utan några intermezzon... Ush och fy, nu låter jag grinig och bitter... Det går upp och ner, jag optimist, det här ordnar sig till slut på något sätt!

    EK
    Klicka på bilden för större version

Namn: unnamed.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,8 KB
ID: 2164661Klicka på bilden för större version

Namn: unnamed (1).jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,5 KB
ID: 2164662

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Skam den ger sig, igår i samband med matningen lyckades jag fånga in kvarvarande två Pseudotropheus Demasoni.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • HeidiH
    svarade
    Kul du märker skillnad på vattnet av vallis! Och jobbigt med svårfångade firrar!

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Jag tycker vattnet i mitt akvarium alltid var klart, men sen jag planterade Vallisneria americana (gigantea) upplever jag vattnet som nästintill kristallklart.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    En kvällsbild på akvariet med lite nytt grönt planterat i samband med dagens vattenbyte.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0995.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,6 KB
ID: 2164558

    Efter en lång och segdragen kamp fick Pseudotropheus Demasoni alfahannen se sig besegrat och infångad! Nu är det bara två Pseudotropheus Demasoni kvar som skall fångas in vid ett annat vattenbyte. Alfahannen simmar numer i ett annat betydligt större akvarium som finns inom promenadavstånd.

    EK

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...