Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Erikderek
    svarade
    Och lite rörelser bland växterna, svårt att föreställa sig att det bor 25 Mbunas i det akvariet... Jag är mycket nöjd med streamern, jag tycker den skapar en bra och jämn spridning på jetstrålen. Jag vet inte om da lade märke till att jag ändra utloppet från ytterfiltret, tidigare hade jag ett strilrör för att få ytrörelse, men igår ändrade jag till att bara pumpa ut vattnet i ena hörnet (motsatt kortsida från streamern) och låta streamern stå för ytröreslern. Dock funderar jag på att sätta på en jetnozzle på utloppsröret för ännu mer ytrörelse alt. skaffa en till streamer att placera på samma kortsida som utloppet, kanske overkill med 2000l/h x 2 streamer + 1 300l/h ytterfilter till ett 240 liters akvarium...

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Tack. Intressant att se denna streamer och även en ryggfena och ett öga Är du nöjd med streamern?

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    @Bluewing,

    Det tog en månad, men nu har jag en film på den "nya" streamern. Filmen är tagen ikväll precis efter vattenbyte så det far omkring lite partiklar och motsvarande.

    EK



    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    De gula är Labidochromis Caeruleus även kända som Golden. Maltabletterna är för herbivora malar, de innehåller även träfiber för malarnas (Ancistrus) matsmältning. Maltabletterna har även fördelen att sjunker snabbt och håller formen i vattnet, jag placerar mina maltabletter med en lång pincett i två av grottorna så att malarna (och nu även några Mbunayngel) vet vad maten serveras.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Juni
    svarade
    Fina bilder! Hongin känner jag igen, vilken sort är den klart gula? Vad är det för maltabletter du använder och vilken funktion har de, som inte annan föda har?

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Bilder från akvariet, barnkammare och ögonblicksbilder. Jag har minst tre yngel från tre olika kullar, på bilden Labidochromis sp. Hongi, utöver detta har jag såg jag går ett Labidochromis Caeruleus yngel samt ett annat Labidochromis sp. Hongi. Jag misstänker starkt att det finns fler då det finns rejält med gömställen i mitt akvarium. Det är ren Darwnism bland ynglen, de som jag sett håller till i de grottorna där jag placerar maltabletterna till mina Ancistrus och Synodontis Petricola, det finns tillgång på mat men samtidigt risken att bli uppäten, de yngel som lyckas med är helt klart de mest anpassningsbara.

    För övrigt är det alltid minst en Labidochromis sp. Hongi och eller en Labidochromis Caeruleus hona som går och tuggar i akvariet.

    EK

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0392[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,2 KB
ID: 2157027Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0386[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,9 KB
ID: 2157028Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0387[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,7 KB
ID: 2157029

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Jag skall försöka få till det under morgondagen.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Tack! Det låter kanon. Du är inte sugen att films underverket?

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Well, nu har den snurrat i några timmar och det jag reagerar allra mest på är hur tyst den är, nästan ljudlös. Rent storleksmässigt så konstruktionen slimmad, med magnetfäste. Själva konstruktion i akvariet är en magnetplatta som sitter mot själva pumphuvudkonsolen och sen sitter pumphuvudet fast i konsolen. Magnetplattan och mötande konsol sitter fast i varandra med gummibussningar. Överlag en solid och genomtänkt konstruktion. Jag har monterat den ca. en decimeter under vattenytan och munstycket vinklat svag uppåt. Streamern skapar en bred kon som sprider sig bra. I mitten av mitt avkarium där strömmarna möts bildas det sporadiskt små strömvirvlar.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Och vad tyckte du om den då?

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Idag kom ett paket från Tyskland med EHEIMs nya streamer, EHEIM StreamOn+, jag beställde 2000 modellen som ger 2000l/h. Jag installerade den i samband med kvällens vattenbyte. I mitt akvarium har jag placerat den på motsatt kortsidan gentemot ytterfiltrets utblås.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Åh vad bra, tack för info. Härligt att ha fel. Då hamnar det på vill ha listan direkt om de inte stör leken på Malawi.

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Vardagsrum akvariet

    Ursprungligen postat av HWH
    Jag tänkte mer tvärtom, de heter ju inte Gökmal för intet.
    Gökmalen är S. Multipunctatus. Detta är petricola. 2 skilda arter.

    De är lika utseendemässigt men kollar du på tex planet catfish ser du skillnader, både i kroppsform och storlek.
    Senast redigerad av Likan; 22 February 2014, 13:13.

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Petricolan är en snäll firre. Gillar att simma runt i grottor, rothögar etc. Hur fina som helst. ska snart utöka mina 4 till 10 tänkte jag.

    Bra val!

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Jag tänkte mer tvärtom, de heter ju inte Gökmal för intet.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...