Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Erikderek
    svarade
    Tack, ja det gjorde det, men med tyngdpunkt på nytta än dekoration nu när jag kör lite tyngre fisklast tills jag kan könsbestämma individerna.

    En anekdot; jag kompletterade för några veckor sedan med fem st Labidochromis caeruleus från samma kull som tidigare, men fyra av dem bleknade och fick ett tydligt mörkt vågrätt streck, de äter och beter sig dock "normalt", efter lite googlande så verkar det vara ett stress beteende, men eftersom de inte "färgade" tillbaka sig så bestämde jag mig att de får gå i mitt karantän/yngel akvarium så länge och se om de "färgar" tillbaka.

    Hur fångar jag då fyra st fiskar i mitt akvarium med "miljarder" gömställen bland stenarna, jo med en hemmabyggd "fälla". Nackdelen är att övriga fiskar också simmar in i fällan, så den måste övervakas kontinuerligt, de första två fångades omgående för någon vecka sedan, den tredje tog några försök men fångades igår, den fjärde, ja den är fortfarande på fri fot. Dagens fångstoperation slutade med att ALLA andra Mbunas i akvariet utan den "fjärde" och en Hongi fångades och placerades i spänner med vatten från akvariet temporärt under "jakten"...

    Den fjärde (som jag nästan är 100% säker på är en hane) vara framme och nosade på fällan hela tiden men simmade aldrig helt in, frustrerande! Just nu lutar det att den "fjärde" får gå kvar i akvariet, framförallt då den beter sig helt normalt, simmar med övriga fiskar, äter bra etc. Enda fördelen med att övriga fiskar också fångats i omgångar är att jag lyckades fånga en Hongi som jag hade lagt märke till tidigare att den hade ett missbildat käkparti och mun, den verkade inte lida av det då den åt och grävde som alla andra i akvariet men jag tyckte ändå det tyvärr kändes som rätt beslut, den var också något mindre än övriga Hongi från samma kull.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Christer5
    Gäst svarade
    Jag har ett tips när det gäller detta förfilter,det vill gärna släppa en hel del gojs när man tar det ur akvariet.

    Trä på en liten plastpåse på filtret underifrån när det sitter i akvariet så kommer inget ut från filtret när man ur det.

    Är väldigt nöjd med förfiltret som sparar huvudfiltret.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Snyggt! Så det uppstod ett litet växtbehov ändå

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Bild på Scape 1.5.2, igår inhandlades tre stycken Anubias barteri plantor och efter 1 dygn i "snäckkarantän" har plantorna "planterats" i akvariet.



    EK
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Erikderek; 03 August 2013, 13:55.

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Belysning, jag har idag original lysrören från JUWEL, 2 x High-Lite Day. Enligt JUWEL stimuleras bland annat "plant growth", men då jag inte har några växter i mitt kar så är det lite kontraproduktivt. Jag tycker ljuset inte känns helt 100% till min inredning och fiskar och behöver lite hjälp med mina tankar och funderingar kring detta... Jag funderar på High-Lite Marine, Color eller Blue eventuellt en kombination?

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Karhunen
    svarade
    Okej, så ska jag kolla va jag har för nått! Annars får jag kanske köpa en adapter och en kort bit tjockare slang.
    Ja, det har nog special beställt för att anpassa sköldpaddor. Tänkte inte på det... Men det är bara att göra det bästa av situationen.
    Skulle behövt haft 12mm glas och inte 6 som det är nu... =(
    Men kan allt använda det så att det blir snyggt ändå! Kan bli en större variant av vivarium kanske, blev lite sugen på fogger när Mathias sa det... =)

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Förfiltret passar till 16/22 mm slangar.
    Hur går det med dina projekt, läste i din tråd att du kommit över ett akvarium men det var något issue med glastjockleken?

    EK
    Senast redigerad av Erikderek; 25 July 2013, 11:21.

    Lämna en kommentar:


  • Karhunen
    svarade
    Hur stor är diameterna på utloppet på för filteret? Tänkte om det passar andra filter också.
    Gillar den tyska sidan, är grymt bra. Billig frakt! Blir en ny beställning snart med lite soli till mitt lilla kar och dina rötter.

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Jag köpte mitt här. Jag passade på att köpa en förpackning med extra filtermedia också.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Vardagsrum akvariet

    Ursprungligen postat av Erikderek
    Bild på Scape 1.51, vid dagens vattenbyte passade jag på att addera lite mindre stenar. Taget med mobilkameran... Förfiltret till mitt ytterfilter kom med posten idag, detta installerades också i samband med vattenbytet.

    EK
    Varifrån fick du tag i ditt förfilter? Har själv haft svårt att få tag på det.

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Nja, de är dubbelt så stora som mina Labidochromis caeruleus och framförallt mina Labidochromis sp. 'hongi' som är någon cm i genomsnitt mindre än mina Labidochromis caeruleus kommer i skymundan, framför allt vid matning. Tyvärr är Metriaclima callainos något för stora för mina övriga fiskar just nu, helst hade jag haft kvar dom och låtit de gå i ett annat kar tills övriga växt till sig och kommit ikapp, men mitt yngel/karantän akvarium på 54 liter blir för litet åt mina Metriaclima callainos.

    Jag fick för övrigt tag på en riktigt prakt -Labidochromis sp. 'hongi' hane som trotts sin lilla storlek redan färgar riktigt fint.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Vardagsrum akvariet

    Gick det inte bra med dina blå?

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Bild på Scape 1.51, vid dagens vattenbyte passade jag på att addera lite mindre stenar. Taget med mobilkameran... Förfiltret till mitt ytterfilter kom med posten idag, detta installerades också i samband med vattenbytet.

    EK
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    @Wilhelm & Palmberg, tackar!

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Palmberg
    svarade
    Tänkte bara inflika: akvariet som helhet är fortfarande grymt snyggt och innevånarna är superfina! Bra jobbat! Ska försöka läsa ikapp lite om allt som hänt sedan jag senast kikat in. Men keep up the good work!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...