Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Erikderek
    svarade
    Tackar, ja det börjar bli lite storlek på fiskarna. Nu är det betydligt lugnare i akvariet, den nya Metriaclima callainos Bright Blue honan jagar t.o.m med den minsta av Metriaclima callainos Bright Blue hanarna som jag sparade när den blir för närgången.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Åh vad roligt Erik! Tack! Ser att de växt ordentligt sedan sist. Tycker också det blir så läckert med stenröset och dessa vackra färger. Hade ju själv Malawi i 10 år.

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: iPhone 283.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,8 KB
ID: 2156287Klicka på bilden för större version

Namn: iPhone 286.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,7 KB
ID: 2156288Klicka på bilden för större version

Namn: iPhone 289.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,0 KB
ID: 2156289

    På Bluewings begäran (bilder).

    När det gäller fiskarna så gav jag bort tre hanar till min granne på gatan som också har Malawi och en grupp Metriaclima callainos Bright Blue som behövde förstärkas.

    EK
    Senast redigerad av Erikderek; 09 February 2014, 19:45.

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Nu fick jag upp alla Metriaclima callainos Bright Blue utan den nya honan, och min lekmanna bedömning är att det vara bara hanar, kanske en hona... det får bli en tur till Kent och köpa 4st honor.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Jag börjar starkt funderar på att flertalet av de jag tror är honor faktiskt är hanar, jag har två givna hanar som är betydligt större och med många äggfläckar på analfenan, sen har jag några mindre med två-tre fläckar som jag haft mina misstankar om men nu börjar jag bli "säker" på att de också är hanar, det kan t.o.m vara så illa att det är 6 hanar som går i mitt akvarium. Dags för operation gallring, jag skall försöka fånga in de minsta misstänkta hanarna, lite oklart vad jag skall göra med dem när jag fångat dem. Tanken är att låta tre hanar gå kvar, och komplettera med mer säkra honor eller så överväger jag att helt avveckla mitt Metriaclima callainos Bright Blue bestånd. Om jag kommer fram till att behålla mina Metriaclima callainos Bright Blue så hoppas jag Kent har tillräckligt med honor som han kan avvara.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Åh vad trist

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    För en dryg timme sedan hittade jag en av de nyinköpta Metriaclima callainos Bright Blue honorna stendöd, senast vid lunch levde den och visade inga tecken på att något var fel. *SUCK*

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Erik. Måste säga att din tråd är en totalt foto och filmfri zon. Vill härmed i all vänlighet inlämna en protest mot detta.
    Malawi är oerhört robusta fiskar. Så ärligt talat tror jag inte det som hände gör någon skada alls.

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Idag kompletterades Metriaclima callainos Bright Blue gruppen med två stycken honor från Kent i Nol. Jag hade mailat Kent tidigare i veckan och frågat om han hade några Metriaclima callainos Bright Blue honor i bra storlek och det hade han. Metriaclima callainos Bright Blue honorna är i storlek med gruppens Alpha hane. Detta bådar gått för den inte skall sluta som för de senaste två honorna som installerades i akvariet.

    En rejäl fadäs inträffade under inkoppning då ena påsen "slet sig" efter bara 15 minuter och tömde ut vatten och fisk i akvariet, jag hoppas det inte får några långtgående konsekvenser i mitt akvarium.

    Nu består mitt akvarium av tre grupper Mbunas och två (1+1) Ancistrus. sp.
    Labidochromis caeruleus , (3+5), 8st
    Labidochromis sp. 'hongi' (3? +7?), 10st
    Metriaclima callainos Bright Blue, (3+5), 8st

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    I akvariet råder harmoni och frid. Allt är inne i vardagslunk för tillfället. Igår upptäckte jag att två av mina Labidochromis sp. 'hongi' honor tuggar, spännande. Tidigare har en av mina Labidochromis caeruleus tuggat.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Det går bara bra, akvariet och fiskar är både i harmoni. En av mina Labidochromis caeruleus honor tuggade och spottad för någon vecka sedan men än har jag inte sett några yngel. En liten ominredning skedde som jag skrev om i inläggen ovan resulterade till det bättre rent estetiskt.. Fiskarna gnabbas inom sina underarter precis som de skall göra men inga som blir utmobbade eller sönderstressade. Två av mina Labidochromis sp. 'hongi' hanar har verkligen blommat ut i full prakt. Sedan i oktober har jag pillat väldigt lite och i princip bara bytt vatten och låtit akvariet mogna, med bra resultat.

    Det som ligger härnäst är att jag väntar på att EHEIM skall lansera sin Stream On+ serie så jag får i en streamer, men lanserings skjuts fram hela tiden, i november sa de till mig att det skulle ske under december...

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Jens79
    svarade
    Nyfiken på hur det går här EK?

    /Jens

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Ja, helt omöjligt är det inte. Det som hände var att jag var tvungen att demontera en av mina "klippformationer” (tom lyfta bort två av grundstenarna som ligger mot frigoliten) för att få upp fisken, igår kväll lyckades jag inte få tillbaka som det var, störande, det ser inte klokt ut. I samband med vattenbytet ikväll blir det att hämta sten lådan i förrådet och bygga om det helt hållet. Det som blir positivt blir att jag bryter upp reviren lite grann.

    Jag håller mig neutral i nomenklatur frågan.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Vardagsrum akvariet

    Ursprungligen postat av Erikderek
    En uppsätting ungfisk av Labidochromis caeruleus, en uppsättning ungfisk av Labidochromis sp. 'hongi' samt två stycken Ancistrus sp. Labidochromis sp. 'hongi' kivas intern, Metriaclima callainos Bright Blue kivas internt och Labidochromis caeruleus kivas inte alls. De enda som bråkar är de två största Metriaclima callainos Bright Blue hanarna, om aplha positonen men alltid med samma utgång.

    EK
    Den kan ju ha blivit slaktad av någon och sedan blivit lite äten av någon av malarna. Det är ett fullt möjligt alternativ faktiskt.

    (Metriaclima är busigt, det är en Maylandia, jag är bara tvungen, det är en fråga som är allt annat än enkel men de flesta ichtyologerna brukar Maylandia då det är den första beskrivningen som finns och då gäller den)

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    En uppsätting ungfisk av Labidochromis caeruleus, en uppsättning ungfisk av Labidochromis sp. 'hongi' samt två stycken Ancistrus sp. Labidochromis sp. 'hongi' kivas intern, Metriaclima callainos Bright Blue kivas internt och Labidochromis caeruleus kivas inte alls. De enda som bråkar är de två största Metriaclima callainos Bright Blue hanarna, om aplha positonen men alltid med samma utgång.

    EK

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...