Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Jag gillar de små för de är kubade från början, blir enkel hantering, men jag matar väldigt sällan med frusen mat så.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Köpte lite frysfoder jag ska testa om diskusarna vill ha. De har så många olika på Hornbach.

    Cyclops, Artemia, vita mygg och tubifex.
    Jag kör med både Artemia och Tubifex. Det älskas av diskusarna. Köper dock inte de små paketen på Hornbach utan betydligt större block på Herkules Zoo. De små tar slut alldeles för snabbt

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Köpte lite frysfoder jag ska testa om diskusarna vill ha. De har så många olika på Hornbach.

    Cyclops, Artemia, vita mygg och tubifex.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    In en sväng till GBG idag och hälsa på farsan. Kanske blir en sväng förbi Hornbach på hemvägen. De har ju lika roliga grejar och sånt ibland.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Nu bara för det så började jag ju självklart snurra runt i tankarna angående sump vs ytterfilter igen. Men jag tror jag börjar med denna ställningen, sen när dimman lagt sig där så kanske jag börjar med visionen om det lite större karet. Kan inte göra allt på gång av relationsskäl och pengaskäl. ;D

    Jag har dock kommit fram till att när juwelkaret är borta, sålt förhoppningsvis så får det plats ungefär 130x70 där det stod, och med 50-60 i höjd på det blir det väl 500 liter runda slängar. vilket vore rätt lagom.-

    Lämna en kommentar:


  • tonpet
    svarade
    Skall bli spännande och följa detta och se hur du får till det i ditt egna mysrum.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Hittade Optimera precis runt hörnet någon km från där jag bor. Så beställde allt material som behövs där nu, de kapar allt åt mig mot en avgift så lämnade en lista på hur många jag behövde i varje längd. Sen blir det bygga av!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Räknade igenom det här nu. Det är 48 meter virke. Kommer kosta runda slängar tusenlappen gissningsvis, iaf om jag beställer färdigsågat, vilket jag säkert kommer göra.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Kan ju tillägga att det som står längst till vänster på bilden är ställningen till ett hörnkar. Jämför dimensionerna! Det finns inga reglar alls i den möbeln, som dessutom består av spånskiva!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Haha ja och det är ju kasnke bara en sjättedel så mycket material. Så om det där står stabilt så. Skivorna bak tillför ju lite diagonal hållfasthet men som sagt jag tror jag klarar mig utan det, det är ju enkelt att montera dit diagonaler senare om jag märker att det behövs.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Ursäkta röran, jag bygger inte ens om, men detta är stabilt...

    Klicka på bilden för större version

Namn: 140320153906[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 211,5 KB
ID: 2166729

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Jag skulle kunna sätta diagonaler men eftersom de bärande klossarna i hörnen och det är så extremt tjocka så tror jag de står pall ändå. Det är min tanke.

    Lämna en kommentar:


  • flygrc
    svarade
    Min reflektion är att varken bild eller beskrivning visar något som ska ta upp sidokrafter, en knuff på sidan och det kan vika sig.
    Med limmade förbindelser blir det i och för sig rätt starkt. Men bara med spik eller skruv hade inte jag varit trygg.
    Du kanske ska ha skivor på sidorna?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ja jag tror det är väl tilltaget, men jag vill kunna sova 100% säker på nätterna så. Med tanke på hur taniga tex juwels bänkar ser ut att vara när det gäller materiamängd. De står ju superstabilt. Då borde ju detta hålla.

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Från mitt ovetenskapliga perspektiv så hade jag känt mig fullständigt trygg med den ställningen!
    Själv kör jag med ett betydligt enklare hemmabygge...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...