Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Jaha det vet inte jag, jag bara antog det eftersom det var FX6 jag sa att jag hade byggt till. Roger vet jag har åtminstone ett FX5/6 filter om jag inte minns fel.

    Lämna en kommentar:


  • kaj.p
    svarade
    Om det inte finns övergångar men jag vet inte vad Roger eller Helena har för filter de skriver inte det.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    De passar väl inte FX5/6 dock? Det är hur som helst väldigt enkelt att bygga själv väldigt billigt. :-)

    Lämna en kommentar:


  • kaj.p
    svarade
    Eheim säljer också långa strilrör

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Använde sånt lim som är till för pvcgrejs som tätar.

    Lämna en kommentar:


  • lofstrog
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    Limmade du ihop bitarna och i så fall vad använde du för lim?


    Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Köper man 25mm-bitar så passar det perfekt. En kort rörbit ifrån tkorset som passar perfekt i den gummi-grejen som sitter mellan slangen och standard-utblåset.

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    Så bra, jag går i samma tankar, men kan inte få till t-lösningen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Jag har byggt ett FX6-strilrör nu som spänner över hela karets längd på baksidan. Tänkte det kunde göra vattnet lugnare och sprida flödet jämnare över hela karet. FX6ans standardutblås är ju helt ruttet imo.

    Satte ihop PVC-bitar iaf och borrade typ 30 hål á 5mm över ett 90cm långt rör som matas från "mitten". dvs ett tkors i mittne och två 45-cm rör

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Tack så mkt

    Ska inte göra något speciellt med det men alltid trevligt att åtminstone veta att båda är fertila. :-)

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Diskusdrömmen tar fart!

    Här sitter en grönfärgad Diskusfantast och säger grattis!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Efter typ 1400 försök har mina albino leopards äntligen fattat vinken. De har wrigglers nu i karet. Det tog sin tid, eller ja, det var ju hanen som inte lyckades befrukta. men han kan ju varit temporärt steril också vilket de kan bli av medicineringar osv.
    Grattis .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Efter typ 1400 försök har mina albino leopards äntligen fattat vinken. De har wrigglers nu i karet. Det tog sin tid, eller ja, det var ju hanen som inte lyckades befrukta. men han kan ju varit temporärt steril också vilket de kan bli av medicineringar osv.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Framtidstankar. 720 liters (20x6x6) på

    1x http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59915707/
    2x http://www.ikea.com/se/sv/catalog/pr...05/#/S99915705

    Blir 80+60+60 cm bredd och 60 cm djup. Dvs exakt som ett 720-kar. Possible? Man får nog regla upp de där skåpen en del dock lite extra. Enklare än att bygga något helt från scratch.

    Får hoppas inte frugan läser det här bara.

    EDIT: På tal om det, om man har en vanlig "bänk" likt den här, med en skiva på, är det lämpligast emd helglas + sån dära matta under eller ramkar?
    Senast redigerad av Einarsson; 16 November 2013, 13:25.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    De enda dumma frågorna är de som inte ställs som folk brukar säga. :P

    Det kan gå att byta 30% i veckan också, det beror på hur mycket fisk man har i relation till volymen såklart. Men diskus trivs bäst i grupper om 6 eller fler, och har du så många i 350 liter så kan det bli tajt med 30% i veckan. Beror på hur mycket man matar etc.

    Men ja, diskus skitar mer mycket, det är stora fiskar som äter mycket etc.

    Vill man inte ha diskus så är väl scalarer ganska spektakulära fiskar också som är lite större, som kan vara rätt fräcka. Jag har ingen erfarenhet av dem men de är nog lite lättare än diskus att ha att göra med. :-) Det kan många andra här mycket bättre än jag dock.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...