Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • simpson
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Precis av den anledningen jag skrev. Har inget bättre för mig ibland så då byter jag. :-) Ju renare vatten desto bättre. Hade säkert klarat mig med mycket mindre, men minskar risken för sjukdomar när jag byter ofta.
    Hur säker är du på mindre risk för sjukdomar? En stor risk för sjukdomar är ju just stress som jag uppfattat det, OM nu dina fiskar blir stressade av vattenbytena och eventuell ändrad vattenkvalite hela tiden så kanske de blir mer mottagliga för sjukdomar? Nu ska de ju inte ha dåligt nedsmutsat vatten men lagomm kanske är bäst?

    Lämna en kommentar:


  • woodlund
    svarade
    På våra akvarium byter jag ca 50% gång i veckan .

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Precis av den anledningen jag skrev. Har inget bättre för mig ibland så då byter jag. :-) Ju renare vatten desto bättre. Hade säkert klarat mig med mycket mindre, men minskar risken för sjukdomar när jag byter ofta.
    Ok

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Precis av den anledningen jag skrev. Har inget bättre för mig ibland så då byter jag. :-) Ju renare vatten desto bättre. Hade säkert klarat mig med mycket mindre, men minskar risken för sjukdomar när jag byter ofta.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Yep. :-) Jag byter 50% ungefär 5 gånger i veckan. Typ så fort jag är uttråkad / inte har något speciellt för mig så går jag och byter vatten. När jag ändå inte gör något kan jag lika gärna göra det, tänker jag. ^^
    50% fem gånger i veckan - varför?

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Yep. :-) Jag byter 50% ungefär 5 gånger i veckan. Typ så fort jag är uttråkad / inte har något speciellt för mig så går jag och byter vatten. När jag ändå inte gör något kan jag lika gärna göra det, tänker jag. ^^

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Det får nog var och en avväga utifrån de faktorer som spelar in hos varje akvarist. Jag bytte minst 50% i veckan på mitt förra 960 liters diskus/växtakvarie, medans i ett naket 240 liters med smådiskus fick 75% vattenbyten 3-4 ggr/vecka. Så det är nog svårt att vara generell i ett svar där...

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Kan man byta så pass mycket vatten att det nästan blir onödigt? Typ att man byter vatten innan det ens hunnit bli någon skit att byta bort? :P Något finns ju alltid, men ju mer man byter ju mindre kommer ju varje vattenbyte "förbättra". Blir ju som en exponentiell kurva antar jag där ju fler vattenbyten gör att nyttan blir mindre, men att den sakta sakta sakta närmar sig och planar ut emot "perfekt rent vatten". So to speak, nu blev jag matematisk. Borde gå att räkna ut ett optimalt antal vattenbyten utifrån vissa faktorer. Men man kanske även byter bort "bra" saker i vattnet, så att det kommer till en gräns då vattenbytena gör mer skada än nytta. Särskilt om vattnet innehåller litegrann skit som fiskarna inte gillar, typ klor, om man inte luftar och bereder vatten innan etc. Även stressen kan ju bli en faktor här när man byter vatten, de får inte lugn och ro i lika långa "perioder" i sträck.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Beundrar Heckelcrossarna mer och mer, de har så otroligt fin form. Väldigt VF-aktig form. Skulle behöva fler akvarier.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Kvällsmaten blev frystorkad tubifex som de åt direkt ifrån min hand. Tycker de äter med mer frenesi när de blir fler också. Kanske blir lite mer instinkt att man får kämpa lite för att få tag i någon mat i konkurrensen.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Härligt, då dröjer det inte länge förrän min lilla beställning växer till sig och "räcker" så att säga.

    Kul med lite större diskusgrupp nu. Innan var det lite mer bråk och att de jagade bort varandra etc men nu när de är lite fler så håller de sig mer i grupp och chillar tillsammans. Ju fler fiskar desto bättre gruppharmoni.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Pistia behöver inte så varmt vatten för att växa sjukt fort, jag hade 3-4 små växter i mitt 250l kar. En vecka senare var hela ytan fyll, jag kunde skörda en hink i veckan utan problem och då kör jag det karet helt utan gödning...

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Nä den är på botten. :-) Den hade väldigt långa stjälkar eller vad man kallar det. Så den är planterad på botten bakom den tjocka rotbiten.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Det är ju fisken jag vill se, så diverse spegelbilder skapar bara hemmakänsla Kul att dina fina fiskar börjar vara framme och vara nyfikna och äta.
    Riktigt fina!

    Hur har du planterat Tigerlotusen en bit upp i karet?

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Jag vet att zoopetfolk gillar bilder (särskilt blåvinge) så här kommer några fler skitdåliga bilder på grund av det fina midsommarljuset utomhus. Fick med heckelcrossarna iaf.

    Blev en skitkass helkarsbild också, eller två. De har precis ätit frystorkad tubifex.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...