Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Lampan kanske är för vek om man köper 60-kuben... Lite beslutsångest där om 30 vs 60 liter.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Har ju ett Dennerle och ett Eheim hemma. Dennerlekaret är några året och kommer från Anders. Men det är egentligen alltjämt i lika gott skicka som det nya Eheim. Så skulle jag ha fler blir det lätt Dennerle.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Låter bra blåvinge.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    När det gäller karet så är Dennerle bra mycket mer prisvärda än Eheims då de har samma byggkvalite. Kanonglas. Den där lampan har jag också glättat på. Tycker den är snygg och kan mycket väl komma att sitta på mitt eget Dennerle 30 liter när lampan jag har nu är slut. Helt rätt tänk för mig i varje fall! Tror inte du kommer att bli missnöjd.

    Man har alltid plats för ett nano (till)!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ärligt talat är 60litaren lockadne också från dennerle, me ndå äre inte så himla mkt nano längre kanske.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Hatar redan mig själv och mitt maniska beteende. När jag får för mig något så kör jag stenhårt på det tills det är "färdigt". Sen när jag är klar är jag så stressad så jag inte kan sova (och under tiden).

    Behöver lära mig att göra mina projekt långsamt.

    Fast jag är generellt sån, mina hobbies går lite i vågor, perioder då jag får för mig att fiska varje dag, sen efter någon månad blire något annat, och så rullar det runt så.

    Nu har jag snöat in mig på detta. ;(

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Nu ska jag yra i min egna tråd istället.

    Blev plötsligt sugen häromdan på ett litet kubkar, typ 30 liter. Typ galaxies men framförallt för att leka med ett växtkar, något litet fint jag kan ha vid mitt skrivbord precis i ögonvrån hela tiden, avslappnande effekt tänker jag.

    Hur som helst, funderar på vadfasen man ska ha, känns som att påhängsfilter är simplast för en sån här grej (man vill ju inte ha skit i karet i onödan).

    Enklast kanske är att beställa typ detta:


    och sen leta reda på litet eheim liberty påhängsfilter lr något och någon fin lampa nånstans (finns säkert oxo på aquaristic.net, har inte kollat än).

    EDIT:


    Denna lampan kasnke.


    Ingen som råkar veta om Dennerle är något som lagerförs i sverige på djurmagazinet etc?
    Senast redigerad av Einarsson; 06 September 2014, 15:30.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Det är ju fördelen med timers på ljuset. Man ser om det varit avbrott.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Känns direkt mysigt att du delar med dig av vad som händer med dina Diskusar och att även du har dina småkriser att uppmärksamma och ta hand om. Vilken grej det där med strömavbrott och vilken tur att inte filtret med döda bakterier körde igång sedan ouppmärksammat. Den där nossmällen låter som ett bevis på det fullständiga förtroende dina Diskusar har för dig.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Nästan lika jobbigt som att stava till mina Cory trileanesutusesus

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    ...catappa

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Får se om jag orkar gräva fram kameran snart. Köpte nårra sånna dära catpaptapptap-löv vad de nu heter också. Tänkte kan vara roligt att pröva.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Längtar efter lite Diskusbilder jag

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Efter att ha haft ett längre strömavbrott (runt 6 timmar) för några veckor sen så bestämde jag mig för idag att totalrengöra FX6an, tänkte alla bakterier hade väl dött och låg antagligne bara i filtret och skräpade och förpestade vattnet.

    Passade på att torka av alla glas på insidan etc och idag var faktiskt första gången jag råkade slå en diskus på käften! De är ju inte rädda för nävarna längre och ska alltid vara och lägga näsan i blöt, bokstavligen. Så jag råkade ge han en snyting för jag inte såg honom. Idiot som han är fattade han inte ens vad som hände utan stod bara kvar där han var som om ingenting hade hänt.

    Har hur som helst en fisk också som inte ser helt bra ut i färgen som den borde, har gjort sedan strömavbrottet ungefär, ingen skillnad trots dagliga vattenbyten sedan dess. Så ska även desinficera under nästa vecka när jag ändå dödat all bakteriekultur i filtret. Så ska nog fisken få den lilla hjälpen den behöver att döda den skiten som irriterar den.

    Alla fiskar äter som grisar i vanlig ordning dock så ingen fara på taket där. Har även fått syn på alla mina 6 L201 samtidigt häromdan så jag vet att alla dom lever. Uppskattar att de är runt 6-7 cm stora nu. Dubbelt så stora minst jämfört med när jag köpte dom så de hittar iaf en del mat och kan växa sakta med säkert.

    Lämna en kommentar:


  • Webo
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Yes I know, lyckades dock inte från Tapatalk på min iPad ��
    Om du trycker på inlägget så blir det markerat och där kommer en penna uppe till höger och den trycker du på och kan då redigera ditt inlägg. Så ser det iaf ut på Android och de borde ju vara samma sätt och layout på Ipad/Iphone också tycker man

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...