Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Har nu planerat ett halvår så det är något mer än 3,4 ggr som detta tänkts kring. Nu är det så att jag gillar Juwels filter. Tycker att det är skönt att det sitter i akvariet och hade annars byggt en filterbakgrund över hela. Så min magkänsla är att jag vill ha filtret kvar. Sedan kan jag å andra sidan fylla kilen med klippta filterkuber och skifta Juwels egna klossar till enbart grova klossar. Har jag eheims insug i kilen kommer ju knappt något av det tekniska att synas vilket för mig är en vinst. Menar inte att vara besvärlig utan har trivts med mitt 180 innerfilter och vill fortsätta med det i mitt 450.

    Jag vill gärna få undan så mycket av tekniken som möjligt.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Jag vill gärna få undan så mycket av tekniken som möjligt.
      Såhär sa jag också. Men nu i efterhand ångrar jag att jag fokuserade så mycket på det för att renhållning och sånt blir besvärligare. Särskilt då med diskus när man vill hålla det extra rent. Det är min erfarenhet av det. Sen kanske jag är latare än du dock. :-)

      Tänk i alla banor, kommer det på något sätt fara in massa mat in bakom hörnet via insugsvatten osv som du inte kommer åt sen att suga upp (eller fiskarna inte kommer åt att äta). Det är t.ex rätt dumt om det ligger tetra bits eller annat där på botten och ruttnar. Samma gäller avföring om den inte blir lätt att komma åt om den hamnar där inne. Sen måste du ju se till att det finns tillräcklig instömning av vatten så att det inte kommer ett blad eller något ifrån någon av växterna och sätter igen det lite halvt, så att du tappar hälften, vilket kanske sätter något filter ur spel etc. Tråkigt om sånt händer när man är borta eller något. Juwelfiltret tar in vatten uppifrån eller? Isåfall är ju detta en potentiell fara att vattennivån där bakom sjunker om det sätter igen litegrann.

      EDIT: känner att jag bara ger dig ångest nu. Ber om ursäkt för det. Men som du så fint sagt innan så är det ju så du vill ha det
      Senast redigerad av Einarsson; 25 May 2013, 14:48.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Skönt att karet är i mål, nu slipper du våndas mer för den biten i alla fall. Jag skulle också ha tagit bort innerfiltret - ångrar inte en sekund, att jag gjorde det i lilla hörnkaret (Juwel). Sen blir det mer spännande med ett ytterfilter - och mer utrymme för fiskarna. Tekniken kan du väl gömma bland en massa växter och rötter.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Einarsson och Inger: Mycket kan ge mig ångest tyvärr men inte åsikter om akvarier faktiskt. Så Einarsson kan andas ut....

          Jag vet att jag tillhör en lätt inkrökt minoritet här på Zoopet som är väldigt förtjust i min BioFlow-burk. Så jag tittar inte på den med ett ogillande utan känner mig glad över att den sitter där. Att jag inte smackar i ett eheim innerfilter beror på att jag ser mer av tekniken där. När jag sätter ner mina gröna eheim-mojänger så är de också synliga. CO2 blir inte lätt att dölja. För mig är en slät svart yta ett icke-existernade irritationsmoment Ni kommer att få slita den från mig med våld och tvångströja.... Så ni kan fet-glömma att den tas bort. Det kan t o m bli så att den blir fullt synlig precis som på mitt 180. Vad sägs om det?

          Jag har en gång i tiden haft vattenskador av ett läckande eheim (torkad packning) så innerfilter och jag är bästa kompisar.

          Trots detta så uppskattar jag å det varmaste er omtanke om mitt akvarium, att ni delar med er av hur ni skulle ha gjort. Även om jag nu inte gör likadant som ni, så betyder inte det att det inte ligger mycket kloka tankar bakom era resonemang. I ett annat kar eller i framtiden så kanske jag kommer att tänka precis som ni. Så fortsätt lägg er i och såga gärna mitt älskade BioFlow. Its alright!
          Hade jag haft andra arter hade jag troligen inte satt in ett ytterligare filter utan kanske en streamer. Men med Discus så ser jag BioFlow lite som ett snabbfilter som suger skit och som jag lätt kan hålla efter. Den döljer både pump och doppvärmare och är sanslöst enkel att göra rent.

          Jag kommer efter Einarssons kloka tänk inte att sätta en sneddad Slimline. Utan har sågat till så att jag lägger bakgrunden helt slätt. Möjligen klär jag in mitt BioFlow och gör hål för inflödena, men där finns risk för fickor som kan skapa osunda processer, så möjligen blir det precis som i mitt 180

          Men som sagt gillar att få både hiss och diss.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Einarsson och Inger: Mycket kan ge mig ångest tyvärr men inte åsikter om akvarier faktiskt. Så Einarsson kan andas ut....

            Jag vet att jag tillhör en lätt inkrökt minoritet här på Zoopet som är väldigt förtjust i min BioFlow-burk. Så jag tittar inte på den med ett ogillande utan känner mig glad över att den sitter där. Att jag inte smackar i ett eheim innerfilter beror på att jag ser mer av tekniken där. När jag sätter ner mina gröna eheim-mojänger så är de också synliga. CO2 blir inte lätt att dölja. För mig är en slät svart yta ett icke-existernade irritationsmoment Ni kommer att få slita den från mig med våld och tvångströja.... Så ni kan fet-glömma att den tas bort. Det kan t o m bli så att den blir fullt synlig precis som på mitt 180. Vad sägs om det?

            Jag har en gång i tiden haft vattenskador av ett läckande eheim (torkad packning) så innerfilter och jag är bästa kompisar.

            Trots detta så uppskattar jag å det varmaste er omtanke om mitt akvarium, att ni delar med er av hur ni skulle ha gjort. Även om jag nu inte gör likadant som ni, så betyder inte det att det inte ligger mycket kloka tankar bakom era resonemang. I ett annat kar eller i framtiden så kanske jag kommer att tänka precis som ni. Så fortsätt lägg er i och såga gärna mitt älskade BioFlow. Its alright!
            Hade jag haft andra arter hade jag troligen inte satt in ett ytterligare filter utan kanske en streamer. Men med Discus så ser jag BioFlow lite som ett snabbfilter som suger skit och som jag lätt kan hålla efter. Den döljer både pump och doppvärmare och är sanslöst enkel att göra rent.

            Jag kommer efter Einarssons kloka tänk inte att sätta en sneddad Slimline. Utan har sågat till så att jag lägger bakgrunden helt slätt. Möjligen klär jag in mitt BioFlow och gör hål för inflödena, men där finns risk för fickor som kan skapa osunda processer, så möjligen blir det precis som i mitt 180

            Men som sagt gillar att få både hiss och diss.
            ...uppskattar ditt tänk - även om jag inte håller med.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Men vi kan gilla varandra ändå
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                På ett sätt så tycker jag det är ett väldigt klokt beslut om du skulle välja att låta klossfanskapet (;D) vara synligt och bara sätta bakgrunden längs med väggen. Du kan ju såklart klä in den om du vill också, men kräver ju något mer jobb. Du måste ju då borra ut hål på något sätt så att insugen och utblåsen kommer ut rätt. Blir lite knixigt men snyggt om det görs ordentligt.

                Hur som helst, fördelen med detta som jag ser det är att det är det enkla alternativet. Det kommer kanske inte vara det överlägset snyggaste, men det är extremt enkelt och då vet man vad man får. Det dyker inte upp oväntade problem senare etc som man omöjligen kunde förutse etc. Simplicity är alltid bra!
                350L Diskus

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Men vi kan gilla varandra ändå
                  Klart vi gör.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    Drömmen om ett Discusakvarium

                    Skönt att allt gick bra med akvariet idag!

                    Nu väntar vi på fortsättningen

                    Ps. Själv fick jag med mig 6st VF från Ayapua i Rio Purus och 3st L191. Härlig Ullaredsutflykt Ds.


                    Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av lofstrog
                      Skönt att allt gick bra med akvariet idag!

                      Nu väntar vi på fortsättningen

                      Ps. Själv fick jag med mig 6st VF från Ayapua i Rio Purus och 3st L191. Härlig Ullaredsutflykt Ds.


                      Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                      ...bilder, när det är okey . Då såg du mina också, vilka det stod "Ingers" på.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • lofstrog
                        • November 2009
                        • 989

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Fasen, jag missade det. Blev väl lite disträ när jag hade en massa vilda framför ögonen


                        Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                        Discus for life

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Drömmen om ett Discusakvarium

                          Ursprungligen postat av lofstrog
                          Fasen, jag missade det. Blev väl lite disträ när jag hade en massa vilda framför ögonen


                          Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                          Men snälla Roger, var är bilderna?!
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • lofstrog
                            • November 2009
                            • 989

                            Drömmen om ett Discusakvarium

                            Inga bilder än. Häller det mörkt i deras akvarium ett par dagar så att de kan acklimatisera sig. Sen kommer det.

                            I den här tråden kan du se bland vilka diskusar som jag har valt ut mina ifrån.



                            Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                            Discus for life

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Drömmen om ett Discusakvarium

                              Ursprungligen postat av lofstrog
                              Inga bilder än. Häller det mörkt i deras akvarium ett par dagar så att de kan acklimatisera sig. Sen kommer det.

                              I den här tråden kan du se bland vilka diskusar som jag har valt ut mina ifrån.



                              Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
                              En riktigt intressant tråd.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Skönt att det gick vägen, nu är det bara resten kvar!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...