Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Halloj Johnny!

    Alltid lika fint att läsa dina tankar och funderingar om tillvaron.

    Såg att du hade skrivit ett inlägg i "Akvariestugan" så jag hoppar dit och skriver ett lite lödigare svar, så slipper denna tråd lagga med Bryzellbabbel.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      God Jul Johnny!

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        Gillar människor som du vilka delar med sig av sina tankar
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Halloj Johnny!

          Alltid lika fint att läsa dina tankar och funderingar om tillvaron.

          Såg att du hade skrivit ett inlägg i "Akvariestugan" så jag hoppar dit och skriver ett lite lödigare svar, så slipper denna tråd lagga med Bryzellbabbel.
          Ursprungligen postat av Inger H
          God Jul Johnny!

          //Inger
          Ursprungligen postat av flygrc
          Gillar människor som du vilka delar med sig av sina tankar
          Trevlig respons från er och Eva (som av obegriplig anledning inte fanns med ibland citaten) och en god fortsättning på nya året 2017 alla Zoopet-vänner överallt i Sverige.
          Är uppe i Tandådalen just nu och umgås med två galna hundar, en något mindre galen fru i vår husvagn. Det blir mycket skidåkande med hundarna och en del istappar i skägget på undertecknad:
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0681.jpg
Visningar: 134
Storlek: 32,8 KB
ID: 2364678
          Men det är smällar man får ta. Alla mina kar hemma har Eheims stora matare så de klarar sig bra utan mig. Grannen kommer in var 3:e dag och häller i diverse övrigt godis till malar med och utan L. Börjar grunna på om inte mitt stora kar hemma borde ha en grupp Marmorerade bilbuksfiskar. Vad sägs om det?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            ja men det låter ju toppen...med is i skägget å tankar på snygga bilbukar =D

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Bilbukar vore väl riktigt fränt, så säg? Kör hårt, Johnny!

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                Du tror de syns då , jag har funderat på dem men är rädd att listen på Juwelkaren döljer dem. Du kan ju testa så får jag veta, det vore bra tycker jag
                // Annicka

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Rufus, jag har redan en liten grupp i mitt Lido 200. De syns precis.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Rufus
                    • January 2005
                    • 866

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Rufus, jag har redan en liten grupp i mitt Lido 200. De syns precis.
                    Haha ja du ser väl magarna antar jag, men tack för upplysningen!
                    // Annicka

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Börjar grunna på om inte mitt stora kar hemma borde ha en grupp Marmorerade bilbuksfiskar. Vad sägs om det?
                      Jag tycker också att Bilbukar vore intressanta invånare i ett SA-akvarium, framförallt för att dom definitivt håller sig längst upp och verkar vara klart intressantare än Vinkeltetrorna
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Senaste nytt ifrån mina kar är att en av de mobbade Guianacara Owroewefi har utvecklat HiH (Hål-i-Huvudet) i mitt SA kar (tidigare diskuskaret).
                        Jag såg nåt som jag trodde var en skada tidigare strax innan jag åkte upp till Tandådalen.
                        När jag kom hem såg jag att det inte var någon tvekan:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0727.jpg
Visningar: 141
Storlek: 137,7 KB
ID: 2365067
                        Ni ser själva.
                        Då är frågan vad man ska göra. Tidigare hade jag smackat på med stoooora artilleriet. Men jag funkar inte så längre. Avliva honom? Smacka på ändå med en medicin jag vet funkar på HiH men är öken för karets balans??
                        Jag tänkte nu testa en 3:e väg dvs. att pröva att se om det blir någon påverkan alls med ett form av naturmedel: Easylife Voogle.
                        Jag har kört det på diverse mindre sjukdomar med framgångsrikt resultat. Så jag kommer att köra maxdoseringen för "Very sick fish" vilket blir 10 ml till 20 liter vatten i fem dagar. Därefter inget vattenbyte på 14 dagar. Så får vi se. Det ska bli intressant att se hur det funkar.
                        Jag har det i 5L dunk hemma.

                        Sedan har jag lite andra tankar om mina kar generellt. Lite är det väl egentligen mina regnbågsfiskars fel. Av alla kar så är det vid deras kar jag kopplar av bäst egentligen. Du kanske tänker att de bara simmar runt? Ja, det gör dom simmar runt, bråkar lite, letar mat, stolar sig etc. dvs. sånt som fiskar gör.
                        Tidigare har jag alltid använt stimfisk, tetror etc. som accessoarer i karet dvs. lite pynt och stämningshöjare. Alltid haft fokus på ett intressant beteende, yngelvård etc. Men som oftast så är det egentligen idag harmoni och skönhet jag söker i ett kar. Det får jag i lika hög grad eller egentligen högre med tetror, regnbågsfiskar etc.
                        Så i framtiden när mina ciklider blivit gamla och simmat vidare är det fullt möjligt att det blir växter och regnbågar eller tetror som blir själva grejen med det karet.
                        Det var väl allt just nu mina vänner.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          Tråkigt att läsa, Finns alternativet karantän/behandlingskar?

                          Jag tycker det är svårt att välja vad som ger mest, regnbågar är fina men koppla av vetitusan, de är aldrig stilla.
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • KJE
                            • August 2013
                            • 1066

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Sedan har jag lite andra tankar om mina kar generellt. Lite är det väl egentligen mina regnbågsfiskars fel. Av alla kar så är det vid deras kar jag kopplar av bäst egentligen. Du kanske tänker att de bara simmar runt? Ja, det gör dom simmar runt, bråkar lite, letar mat, stolar sig etc. dvs. sånt som fiskar gör.
                            Tidigare har jag alltid använt stimfisk, tetror etc. som accessoarer i karet dvs. lite pynt och stämningshöjare. Alltid haft fokus på ett intressant beteende, yngelvård etc. Men som oftast så är det egentligen idag harmoni och skönhet jag söker i ett kar. Det får jag i lika hög grad eller egentligen högre med tetror, regnbågsfiskar etc.
                            Så i framtiden när mina ciklider blivit gamla och simmat vidare är det fullt möjligt att det blir växter och regnbågar eller tetror som blir själva grejen med det karet.
                            Det var väl allt just nu mina vänner.
                            Växter och tetror låter som ett bra recept för ett fint akvarium tycker jag, jag såg ett akvarium med bara väldigt många Kardinaltetror för ett tag sedan, i en hyfsat biotopliknande miljö och det gjorde sig väldigt bra, ett stim på 100 eller om det nu rentav var 200 stycken
                            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av flygrc
                              Tråkigt att läsa, Finns alternativet karantän/behandlingskar?

                              Jag tycker det är svårt att välja vad som ger mest, regnbågar är fina men koppla av vetitusan, de är aldrig stilla.
                              Jag har tyvärr inget karantän-kar hemma längre utan det måste funka i karet.
                              Med harmoni tänker nog många som du, något stillsamt och sävligt. Men en fartfylld fisk som med full kontroll byter riktning för att sekunden senare spärra upp sina fenor i total kontroll ger en känsla av balans och kontroll som för mig kan vara lika harmoniskt som ett Diskus "stim" som står och hänger lätt svävande i karet.
                              Jag kopplar av genom att uppleva balans för egen del. Fart går alldeles utmärkt. Regnbågarna är snabba men inte hysteriska som t.ex. Sebrafiskar.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Rufus
                                • January 2005
                                • 866

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Jag har tyvärr inget karantän-kar hemma längre utan det måste funka i karet.
                                Med harmoni tänker nog många som du, något stillsamt och sävligt. Men en fartfylld fisk som med full kontroll byter riktning för att sekunden senare spärra upp sina fenor i total kontroll ger en känsla av balans och kontroll som för mig kan vara lika harmoniskt som ett Diskus "stim" som står och hänger lätt svävande i karet.
                                Jag kopplar av genom att uppleva balans för egen del. Fart går alldeles utmärkt. Regnbågarna är snabba men inte hysteriska som t.ex. Sebrafiskar.
                                Härligt att man kan ha så olika inriktningar på sina kar och ändra till ngt nytt när gamlingarna trillar av pinn. Jag tror inte jag behöver vänta så många år tills jag kan göra ngt nytt..Du kanske skulle ha Slöjstjärtar som vickar fram och kollar in om det ev finns mat någonstans . Har du haft sådana senaste decennierna ?
                                // Annicka

                                Kommentar

                                Arbetssätt...