Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Har precis kommit hem efter en helt underbar promenad i skogen som blev längre än tänkt då jag faktiskt gick vilse ett tag i min egen skog
    Hehe. Då har man iaf kopplat av/från helt och det är ju skönt när man kan göra det ☺
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Webo
      Hehe. Då har man iaf kopplat av/från helt och det är ju skönt när man kan göra det ☺
      Det häftiga var ju att skogen upplevdes som fullständigt ny för mig när jag i diset missade väderstrecken. Snacka om att se med nya ögon
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        Hehe.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Har precis kommit hem efter en helt underbar promenad i skogen som blev längre än tänkt då jag faktiskt gick vilse ett tag i min egen skog
          Hur stort var karet de bodde i?
          Karet var på 240L. Hittat igen inläggen om sessorna bland Diskussurr och en massa annat, orkar du läsa så började TA-planering #2775.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Inger H
            Karet var på 240L. Hittat igen inläggen om sessorna bland Diskussurr och en massa annat, orkar du läsa så började TA-planering #2775.

            //Inger
            Stort tack Inger!
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              När man tittar tillbaka så är det himla kul att läsa alla inlägg. Det var några roliga år då .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ja det var under samma period som vi hade både diskuslycka och olycka. Mycket som hände då i våra kar
                Det var ju ett stort steg att våga skaffa diskus för mig så det blev en hel del adrenalin i blodomloppet.

                Men för din del så lär ju mycket ta fart när väl flytten är avklarad.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Ja det var under samma period som vi hade både diskuslycka och olycka. Mycket som hände då i våra kar
                  Det var ju ett stort steg att våga skaffa diskus för mig så det blev en hel del adrenalin i blodomloppet.

                  Men för din del så lär ju mycket ta fart när väl flytten är avklarad.
                  Tror du har fått en släng av minst ett par adrenalinkickar nu också, dels håller du på att planera ett nytt kar med nya invånare, sen det bästa av allt ett litet svart monster i form av en Flatcoated retrievervalp . Kan det bli så mycket bättre .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Där har du helt rätt, Inger. Det är mycket kul på gång. Inser först så här efteråt hur förändrad jag blev av att vara sjuk.
                    Så det är omtändning i hela livet faktiskt. Så valpen är inte ensam som glädjekälla.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Där har du helt rätt, Inger. Det är mycket kul på gång. Inser först så här efteråt hur förändrad jag blev av att vara sjuk.
                      Så det är omtändning i hela livet faktiskt. Så valpen är inte ensam som glädjekälla.
                      .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Detta kar ska tömmas och förberedas för Tanganyika. Möjligen drar jag till Akvarielagret och ser vad de har i morgon då jag är ledig.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1446390190.132105.jpg
Visningar: 1
Storlek: 414,2 KB
ID: 2173200

                        Detta 180 är uppstartat nu med tillsatt FFM ifall det skulle vara lite osunt i vattnet.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1446390352.673885.jpg
Visningar: 1
Storlek: 182,9 KB
ID: 2173201
                        Det ska fungera som mellanstation eftersom det är glasrent.
                        Så här hamnar all fisk och räkor så länge.

                        Här är karet som ska få ta emot lite rötter och växter så länge. Möjligen tar jag bort jättevallisen i det så att det blir lika luftigt som nu.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1446390476.916861.jpg
Visningar: 1
Storlek: 215,6 KB
ID: 2173202

                        Det här nanot är rengjort, filtret borttaget, belysningen bytt. Här ska planteras i jord och tanken är att ha en plantering som får växa upp över nanot. Men inget vatten och inga fiskar eller räkor.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1446390657.489577.jpg
Visningar: 1
Storlek: 209,1 KB
ID: 2173203
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • simpson
                          • July 2012
                          • 666

                          Gör det enkelt för dig själv i första läget, skaffa tex multisar (stor snäckskalsbädd) eller brevis (parlevande i samma snäcka) och testa. Båda fiskarna finns i många affärer, kostar 'ingenting' och går inte att misslyckas med ;-)

                          Om du sedan tycker att intensiteten i Tanganyika stämmer för dig, så kan du gå vidare.

                          Läste något inlägg tidigare om matglada scalare men ryggfenan över ytan, jag är glad varje matning när inte fiskar ramlar ur akvariet!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av simpson
                            Gör det enkelt för dig själv i första läget, skaffa tex multisar (stor snäckskalsbädd) eller brevis (parlevande i samma snäcka) och testa. Båda fiskarna finns i många affärer, kostar 'ingenting' och går inte att misslyckas med ;-)

                            Om du sedan tycker att intensiteten i Tanganyika stämmer för dig, så kan du gå vidare.

                            Läste något inlägg tidigare om matglada scalare men ryggfenan över ytan, jag är glad varje matning när inte fiskar ramlar ur akvariet!
                            Det är nog åt det hållet jag tänker just nu. Har fått många och bra tips av både Mats, dig och andra.
                            Det är inte ofta man skrattar högt när man läser ett svar, men det gjorde jag kring din slutkläm
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Filmtajm, för första gången på ett tag på diskuskaret.:

                              FFM-dimman har inte lagt sig än men det syns i varje fall hur det ser ut nu. Tog bort vallisnerian och rensade en del. Den bromsar vattenytan samt funkar som en vägg för diskusarna. Satte istället upp ett trästycke med Javaormbunkar på vänster sida. Där håller nästan alla L-malar till. Så det är lite trångt där. Nu trivs jag med karet
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                Kul att se, jag har inte hunnit läsa ikapp den här tråden än. Så kul att kunna få ett bra avslut att komma sig fram till. Var det bara de 3 diskusarna på filmen som överlevde flagellaterna?
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...