Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Einarsson
    Förstår att det inbringade problem Mats.
    Ja, det tog nog fem, sex lekar innan jag kom på det.

    Kommentar

    • Christer5

      Det är detta som är så bra med Zoopet,det kommer nya erfarenheter hela tiden

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Drömmen om ett Discusakvarium

        Precis. Kan man ha det bättre än så här? Man ställer en fråga och får ett drös vackra bilder som svar samt nya insikter.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Har jag missat ett gudabenådat inlägg eller väntar jag fortfarade på helkarsfilmen? Get to work Mr. Blåvinge. Här delar vi med oss av saker.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Drömmen om ett Discusakvarium

            Du väntar fortfarande på helkarsfilmen, helt rätt iakttagelse
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Nanoq
              • August 2013
              • 60

              Vi är många som väntar :-)
              många som i tysthet läst, lärt och inspirerats :-)
              Att vi är många antar jag, eftersom jag utgår ifrån att jag inte är ensam. Jag fick tips om tråden från Tony när jag var och kikade och valde ut mina första diskusar hos honom. Denna tråd fick mig först att tänka "hjälp, jag har inte förberett mig i ett år!!! hur ska det då gå!!" Men Tony lugnade mig när jag tvekade och har lovat att stötta och hjälpa. Så nu sitter jag liksom du och beundrar mina första diskusar, de är mindre än dina men lika fängslande :-)
              Tycker det är trevligt att läsa en tråd om diskus som har så trevlig och uppmuntrande ton.
              Följer med spänning :-)

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Ursprungligen postat av Nanoq
                Vi är många som väntar :-)
                många som i tysthet läst, lärt och inspirerats :-)
                Att vi är många antar jag, eftersom jag utgår ifrån att jag inte är ensam. Jag fick tips om tråden från Tony när jag var och kikade och valde ut mina första diskusar hos honom. Denna tråd fick mig först att tänka "hjälp, jag har inte förberett mig i ett år!!! hur ska det då gå!!" Men Tony lugnade mig när jag tvekade och har lovat att stötta och hjälpa. Så nu sitter jag liksom du och beundrar mina första diskusar, de är mindre än dina men lika fängslande :-)
                Tycker det är trevligt att läsa en tråd om diskus som har så trevlig och uppmuntrande ton.
                Följer med spänning :-)
                Kul, och välkommen till Zoopet!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av Nanoq
                  Vi är många som väntar :-)
                  många som i tysthet läst, lärt och inspirerats :-)
                  Att vi är många antar jag, eftersom jag utgår ifrån att jag inte är ensam. Jag fick tips om tråden från Tony när jag var och kikade och valde ut mina första diskusar hos honom. Denna tråd fick mig först att tänka "hjälp, jag har inte förberett mig i ett år!!! hur ska det då gå!!" Men Tony lugnade mig när jag tvekade och har lovat att stötta och hjälpa. Så nu sitter jag liksom du och beundrar mina första diskusar, de är mindre än dina men lika fängslande :-)
                  Tycker det är trevligt att läsa en tråd om diskus som har så trevlig och uppmuntrande ton.
                  Följer med spänning :-)
                  Vad trevligt med en ny kontakt här på Zoopet Välkommen! Det är ju lite förunderligt och lite kittlande att en tråd som handlar om Diskus och en längtan efter att få äga och klara av att sköta en sådan underbar art kan generera över 35000 visningar Det som gjort att det tog så lång tid innan mina Diskusar kom på plats är kanske inte att det är så stort eller svårt med Diskus utan först att jag faktiskt inte hade pengarna, bara drömmen. Så jag satt liksom ensam med alla mina fantasier, nojor och annat så det kändes befriande att starta tråden för att inte få en inre förstoppning. Tror en dröm, som denna, kan ge dragkraft om man så att säga följer med i den. Så det är ju häftigt om en sedan dröm väcker liknande tankar, inspiration eller så hos andra. Det känns gott inombords att läsa om din uppskattning. Så inte tror jag man behöver vänta ett år direkt Däremot så förtjänar Diskusen att man är intresserad av den och motiverad att lära sig. precis som du uppenbarligen är. Så jag tror inte på en lättvindig inställning till den men gärna lättsam.
                  Detta att läsa i tysthet är verkligen helt ok, men riktigt kul att du stiger ur den där dimman och berättar om dina Diskusar.

                  Vad blev det förresten för Diskusar? Jag har ju stirrat på samtliga hos Tony och Kaj tidigare, med en fråga i huvudet: - Är det dig jag ska välja?
                  Vad var det som gjorde att du valde de Diskusar du valde?

                  Har fått lite partiklar i vattnet när ytterfiltret packar om sig med lort så vi får se när det blir bättre, så får det väl bli en film på begäran.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Nanoq
                    • August 2013
                    • 60

                    För mig som inte har så stort kar (ännu) tyckte Tony antingen att jag kunde köpa 8-10 småttingar eller 4-5 lite större då han tyckte det var lagom. Jag ville inte utgå ifrån att nästan hälften skulle "falla från" och med tanke på allt jag läst om dem så trodde jag inte att jag skulle vilja göra mig av med hälften när de växte till sig heller eftersom jag visste med mig att jag skulle bli förtjust i varenda en. har ju förstått att chanserna är större när de kommit upp lite i storlek så jag siktade in mig på tonåringar på....8-9 cm. Jag gillar de röda färgerna, hade gärna haft ett helt kar med red rose men hade med mig bonusdottern på 12 och hon ville så enormt gärna att man skulle se skillnad på dem så hon kunde döpa dem :-) vem kan motstå en sån önskan? Så det blev två red rose en lite mindre med fantastiskt intensiv färg och en aningen större lite böekare (Tony sa att färgskillnaden eventuellt kunde tyda på att det var eb hane och en hona), två red panda där den ena är "fläckig" på hela kroppen och den andra har ett parti som är solidt orange och en golden yellow.
                    Jag valde framförallt på färg när jag insett att alla de "varningstecken" jag läst på om uteblev i Tonys kar. Tyckte varenda firre stod nyfiket och glodde på oss och det var ytterst få som gömde sig. Sen tog jag hans råd när det gällde nån fisk som han inte tyckte jag skulle ta också :-)

                    Tror jag har valt rätt, det är ibland lite kiv i karet men när maten dyker upp så är det ingen som blir utan och alla verkar gnabbas lite med alla som i en liten syskonskara så det känns inte som om någon blivit hack-kyckling ännu i varje fall.

                    Mitt största "fel" när jag drömde om och sen skaffade diskus var att jag var tvungen att anpassa akvariet efter livet och inte livet efter akvariet...det är ett Juwel Lido 200, ganska högt vilket de verkar gilla men inte den klassiska diskus-storleken. Jag hoppas att Tony inte uppmuntrat mig för mycket, jag åkte dit i tron att jag skulle få hjälp att lära mig mer, kanske få köpa en bok och en vecka senare åkte jag därifrån utan bok men med mina första diskusar och hoppas att jag inte gjort nåt dumt.

                    Jag sitter i timmar framför karet (när barnen somnat) och fascineras. Alla äter som vargar alla rör sig, andas och interagerar med resten av invånarna och inredningen på ett sätt som verkar normalt. Nu ska jag lämna på dagis och sen ta min 3-månaders dotter och åka till Herkules zoo i Gbg och ta reda på hur jag fixar med filtret så inte all mat fastnar i insuget till filterlådan (har standard innerfiltret som följer med karet som Tony sagt ska vara ok men nu får jag plocka bort matrester där hela tiden). Tänker att jag inte kan vara den första med detta problem :-) ......ett filterlager vid insuget.....kanske....sa jag att detta är mitt FÖRSTA akvarium..... Intresset väcktes av att min 2,5 åring är så enormt fascinerad av fisk, efter ett otal timmar på både universum och havets hus började jag leka med tanken att ha ett litet akvarium hemma. Jag började läsa på, blev mer och mer intresserad och ju mer jag läste desto roligare verkade det. Jag började drömma om diskusar men trodde det skulle dröja länge länge eftersom jag blev så avskräckt av alla forum där det verkade som om det var halft omöjligt att ha diskus. Sen pratade jag med Tony som lugnade mig och gjorde mig modig :-)

                    Oj....det blev långt...sorry...

                    Kommentar

                    • Nanoq
                      • August 2013
                      • 60

                      Jag får be om ursäkt för felskrivningar och annat, skriver medans jag ammar

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Drömmen om ett Discusakvarium

                        Vilken härlig resa du beskriver Vilken upplevelse för dina barn att få vara med att bekanta sig med levande varelser. Tor det blir en fostran för livet. När jag klappade min första platy var jag drygt 2 år och kommer faktiskt ihåg det ännu. Så grunden för ett intresse som vårt skapas ju tidigt. Du ammar ju t o m vid akvariet Tror det skapar en livslång känsla för djur och natur.

                        Lite tråkigt tekniskt då. I ditt Lido så finns det inget förfilter till det inbyggda filtret. Om du inte uppfinner nåt själv vill säga. Jag gör så i mitt mindre 180l juwel att jag stänger av filtret under matningen. Då slipper du att det sugs in och täpper till. Så startar du det igen efteråt.
                        Lido 200 är ju lite som en kub och gör ju på så sätt att man kan ha lite större fisk än vad literantalet antyder.
                        Tycker du det blir otillräckligt med filtretså kan du göra som jag att ta ett extra ytterfilter du ställer i skåpet så att du har dubbla filter igång. Till ett sånt finns det förfilter du kan sätta på. Du kan nästan inte ha för mycket filtereffekt med just Diskus.

                        Då vet jag vilka Diskus du tittat på. En del av de där red rose var helt fantastiska i lystern och djupet i färgen. Förstår att du föll för dem Vad ger du dina för mat förresten?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Drömmen om ett Discusakvarium

                          Sedan vill jag tillägga att i en tråd som handlar om drömmar så är det bara extra bonus om man skriver långt. Så vi behöver inte korta ner oss som i Facebook Ös på bara. Kommer att läsa varenda bokstav oavsett längd. Inte så att du måste skriva utan mera att har man ett flow och texten liksom bara vill rinna iväg så tycker jag den ska få göra det.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Nanoq
                            • August 2013
                            • 60

                            Åh, jag som trodde jag skulle bli idiotförklarad direkt när jag blottade mitt nybörjarskap, tack för snälla ord :-)
                            Här hemma finns förutom de 5 diskusarna, de 2 gibbicepsarna som jag köpte med diskusarna och de 22 kardinaltetrorna, alltså 3 barn, en hund och 2 katter....jag jobbar som akut/Iva-sköterska på blå stjärnans djursjukhus så respekten för även små liv är viktig i vårt hem. Men dessa graciösa varelser utan päls är lite unknown territory för mig....mkt spännande!

                            Än så länge ger jag dem maten som jag köpte av Tony och det är så kul att de har olika preferenser! Ett par vill helst äta direkt från den frystorkade kuben med tubifex den lilla red-rosen vill helst ha tetra-bits och två äter både och :-).
                            Igår åt de allihopa ur handen på mig vilket säkert är dumt eller fel på något sätt men jag trodde aldrig det skulle gå men var samtidigt tvungen att testa :-))) så häftigt!
                            har du tips/förslag på annat som de brukar tycka är gott? Jag frågade Tony som sa att de äter allt, jag skojade och sa "bra då slänger jag till dem lite pyttipanna när jag ändå steker åt barnen" han skrattade och sa att det äter de säkert det med :-) men diskus-godis-tips uppskattas :-)

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Ursprungligen postat av Nanoq
                              Igår åt de allihopa ur handen på mig vilket säkert är dumt eller fel på något sätt men jag trodde aldrig det skulle gå men var samtidigt tvungen att testa :-))) så häftigt!
                              Inte alls dumt! Det är bara bra om fiskarna är vana vid händer och inte rädda för dem. Det underlättar enormt när man ska greja med akvariet eller rent av håva in dem etc.

                              Jag brukar trycka fast frystorkade kuber på framrutan och när jag stoppar ner nävarna så förknippar de oftast det med mat, så de börjar hugga och nafsa på mina fingrar. Oftast gör det inte ont, men ibland kan de nypa till rätt bra om de får tag i lite skinn ;D
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Nanoq
                                • August 2013
                                • 60

                                Ja det var så det började (låter som om jag haft dem längre än 5 dagar) men jag störde mig lite på att när klumpen lossnade från glaset efter en stunds ätning så flöt resten upp och hamnade i filterinsuget Så jag testade att "visa" dem att det fanns mer kvar och då åt de glatt :-)
                                Fortfarande inte fattat att alla är snälla här....väntade mig nån taskig kommentar om bakterier eller nåt (tvättar mig f.ö. först).
                                inga godistips alltså? förutom dina egna fingrar Einarsson? Ska in nu och testa vatten, köpa teststickor till vattnet så jag kan hålla koll själv sen...eventuellt nåt att filtrera filtret med etc....så kan ju fråga dem på herkules med :-)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...