Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Installationen gick lätt och resultatet blev utmärkt. Är tvärnöjd. Upplever rören som att de ger snäppet mer tryck än orginalrören med reflektor. Dessutom ger LED-rören ett riktigt "skimmer" på botten som med MH belysning. Dessutom är ju rören vridbara så att de kan riktas lite grand. Dimmern är hur enkel som det och fyra LEDrör var installerade på 15 min. Inkl. Trafo och annat.
    Nu kör jag rören på max och om det blir för mycket alger är det ju bara att dimma ner rampen tills det blir perfekt. Dessutom blir ju nattbelysning enkelt om det är lek i karet. Så helnöjd.
    Här ser du adaptern som sätts in i T5 hållaren:
    Klicka på bilden för större version

Namn: image_71777.jpg
Visningar: 132
Storlek: 136,8 KB
ID: 2354471

    Karet är ju precis laddat med torvextrakt:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0953.jpg
Visningar: 127
Storlek: 138,5 KB
ID: 2354472
    Så därför syns det inte i bild hur stor skillnaden verkligen är i karet. Satte sedan in en stor rot på höger kortsida som sedan går inåt karet. Ska sätta någon mindre anubias där för att mjuka upp roten.
    Senast redigerad av Bluewing; 18 April 2016, 18:26.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Riktigt tjusigt, Johnny!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Är du nöjd Johnny, så är det nog bra stuff (som Mats skulle ha sagt) .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Riktigt tjusigt, Johnny!
          Tack Mats

          Ursprungligen postat av Inger H
          Är du nöjd Johnny, så är det nog bra stuff (som Mats skulle ha sagt) .

          //Inger
          Jag Inger, det känns som bra "stuff". Du vet känslan när du håller i en kvalitetsgrej till Akvariet i handen. Så känns de härLED- rören som är som gigantiska doppvärmare i konstruktionen. Bra ljus och harmonisk upp och ned-dimning i ca 15 minuter före och efter tändning/släckning. Istället för att akvariet släcks "plopp" så går det ju i olik steg så att ljuset blir allt svagare och allt rödare innan det släcks. Det bästa är ju att om ljuset är för starkt så kan jag bestämma max-styrkan som blir på dagtid. Är det för mycket alger så kan jag dra ner styrkan på rampen istället för att korta tiden. Så steg för steg ska det skiftas i de andra karen.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Tack Mats


            Jag Inger, det känns som bra "stuff". Du vet känslan när du håller i en kvalitetsgrej till Akvariet i handen. Så känns de härLED- rören som är som gigantiska doppvärmare i konstruktionen. Bra ljus och harmonisk upp och ned-dimning i ca 15 minuter före och efter tändning/släckning. Istället för att akvariet släcks "plopp" så går det ju i olik steg så att ljuset blir allt svagare och allt rödare innan det släcks. Det bästa är ju att om ljuset är för starkt så kan jag bestämma max-styrkan som blir på dagtid. Är det för mycket alger så kan jag dra ner styrkan på rampen istället för att korta tiden. Så steg för steg ska det skiftas i de andra karen.

            Låter som en drömbelysning .

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Klicka på bilden för större version

Namn: image_71795.jpg
Visningar: 135
Storlek: 138,0 KB
ID: 2354590
              Ursprungligen postat av Inger H


              Låter som en drömbelysning .

              //Inger
              Japp det är det, Inger. Men det bästa är egentligen möjligheten att kunna ha belysningen neddimmad till ett nattläge då hela karet blir dovt rött. Jag ser fiskarna men de reagerar som om det är mörkt. Då kommer alla L-malarna fram
              Senast redigerad av Bluewing; 21 April 2016, 17:15.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Så länge fick man vara med i det glada discusgänget

                Jaja, får väl nöja mig med att fortsätta beundra plattfiskarna på Mats och Johnnys bilder Och tänka tillbaka på mina egna jag hade under sen jura...
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  [ATTACH=CONFIG]n2354590[/ATTACH]

                  Japp det är det, Inger. Men det bästa är egentligen möjligheten att kunna ha belysningen neddimmad till ett nattläge då hela karet blir dovt rött. Jag ser fiskarna men de reagerar som om det är mörkt. Då kommer alla L-malarna fram

                  Åh så tjusigt , perfekt för malarna också.

                  //Inger


                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Häftigt med det där röda (natt)-ljuset - något jag hoppas kunna få till med en ny LED-ramp till mitt kar.
                    Härligt att se, Johnny!

                    Kommentar

                    • tanteva
                      • September 2015
                      • 1399

                      Vilken fin artikel du skrev då... nästan så jag vill gå i teraip hos dig =D

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        ...å jag fick vått i ögonen .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av tanteva
                          Vilken fin artikel du skrev då... nästan så jag vill gå i teraip hos dig =D
                          Ursprungligen postat av Inger H
                          ...å jag fick vått i ögonen .

                          //Inger
                          Vad bra det känns att få så personliga omdömen om min krönika i AEmagasinet nr.2 . Blir både glad och rörd.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ja, väldigt fint skrivet, Johnny!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ja, väldigt fint skrivet, Johnny!
                              Tack Mats!
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Bluewing



                                Vad bra det känns att få så personliga omdömen om min krönika i AEmagasinet nr.2 . Blir både glad och rörd.
                                Längtar tills jag kan läsa den, det strular lite men skall grotta ner mig i AE imorgon
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...