Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Känner igen det. Ibland önskar man att hjärnan ständigt spelade in allt man såg under en dag på film och där möjligheten sedan fanns att extrahera ut valda sekvenser för publicering
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Funderar på att testa Aqua Kraut, något du rekommenderar och i så fall varför/varför inte?
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Tror jag inte alls, det är säkert som du säger!
        Jag har Kh 2-3 eller så där jag hämtar vattnet, och i akvariet är det så extremt mjukt att jag inte kan mäta med JBLs vätska!
        Det är samma med mig.

        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
        Funderar på att testa Aqua Kraut, något du rekommenderar och i så fall varför/varför inte?
        Diskusarna gillar det och det har massvis med medicinska positiva effekter. Samt att maten blir mjukare och lättare att äta. JÄttebra att blöta maten i det.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av Einarsson
          Det är samma med mig.



          Diskusarna gillar det och det har massvis med medicinska positiva effekter. Samt att maten blir mjukare och lättare att äta. JÄttebra att blöta maten i det.
          OK. Upplever egentligen inga problem. Ger fiskarna varierad kost med allt från fryst, torkat, flingor, granualt etc men har läst om att många använder det plus att just torkad tubifex känns lite trist, borde bli lite mer lättsmält om den doppas i Aqua Kraut först. Sakll troligen till Thn på torsdag så tar då i så fall svängen förbi Tony och plockar upp en flaska (om han är hemma vill säga)

          REDIGERAT TEXTEN: Skrev fryst, menade torkad tubifex.
          Senast redigerad av Tommy Vestlie; 06 May 2015, 07:32.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
            OK. Upplever egentligen inga problem. Ger fiskarna varierad kost med allt från fryst, torkat, flingor, granualt etc men har läst om att många använder det plus att just torkat tubifex känns lite trist, borde bli lite mer lättsmält om den doppas i Aqua Kraut först. Sakll troligen till Thn på torsdag så tar då i så fall svängen förbi Tony och plockar upp en flaska (om han är hemma vill säga)

            REDIGERAT TEXTEN: Skrev fryst, menade torkad tubifex.
            Det är inget måste såklart, men det innehåller ju bra ämnen för diskusarnas immunförsvar och sådär.

            Om inte Tony är hemma så brukar han ställa ut grejerna du ska ha på trappen så är det bara plocka upp. ; )
            350L Diskus

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13133

              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Gott kaffe!

              Är det någon som vågar gissa varför Kh-värdet sjunker i mitt kar????
              Den biologiska nedbrytningen förbrukar en viss mängd karbonater.. vet inte om det är så pass att man kan mäta en sänkning om man sköter vattenbytena?
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                OK. Upplever egentligen inga problem. Ger fiskarna varierad kost med allt från fryst, torkat, flingor, granualt etc men har läst om att många använder det plus att just torkad tubifex känns lite trist, borde bli lite mer lättsmält om den doppas i Aqua Kraut först. Sakll troligen till Thn på torsdag så tar då i så fall svängen förbi Tony och plockar upp en flaska (om han är hemma vill säga)
                Halloj Boys and Girls!
                Den här krauten som ni använder - blir den förstörd om man fryser den?
                Ett sätt att verkligen göra varierande paket med mat är ju mixar av olika slag (det här är ju inga nyheter alls, I know), bara att blanda räkor, fisk, grönsaker, frukter, vitlök och massor av annat, t.ex. de stora påsar med sea-mix som finns i frysdisken och som innehåller bläckfisk, musslor - you name it.
                Jag tänkte bara att man kanske kunde hälla i en skvätt kraut i mixen och på så sätt få med denna välgörande tinktur?
                Så, undrar om krauten kan frysas..?

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Halloj Boys and Girls!
                  Den här krauten som ni använder - blir den förstörd om man fryser den?
                  Ett sätt att verkligen göra varierande paket med mat är ju mixar av olika slag (det här är ju inga nyheter alls, I know), bara att blanda räkor, fisk, grönsaker, frukter, vitlök och massor av annat, t.ex. de stora påsar med sea-mix som finns i frysdisken och som innehåller bläckfisk, musslor - you name it.
                  Jag tänkte bara att man kanske kunde hälla i en skvätt kraut i mixen och på så sätt få med denna välgörande tinktur?
                  Så, undrar om krauten kan frysas..?
                  Det här med mix är ju som du säger inga nyheter men jag har faktiskt inte gett mig på det ännu. Hur gör du, mixar du bara tex en påse sea-mix till minsta bestånddel för att sedan frysa ned det? Fryser du det i portionen eller bara bryter du av en bit och hivar i karet när det är läge för mat?
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Mats, jag tror säkert att krauten går att frysa .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ok, Inger - går den att frysa är det ju absolut något man kan tänka sig att använda sig av i framtiden. Jag har inte testat kraut innan men kollade på flaskorna när jag och Ansjo var med Johnny hos Discus-Tony.


                      Tommy! Jag gör de enklast tänkbara mixar. Till att börja med skippar jag bindande ämnen som håller ihop mixen. Detta enbart för att jag är så lat och inte orkar pyssla med gelatin eller andra ”bindare”.
                      Jag tycker att mixarna håller ihop hyfsat ändå och det som ändå lossnar och sprider sig i vattnet blir ändå snabbt uppätet.
                      Mixarna kan innehålla skalade räkor, ärtor (här ligger jag däremot icke på latsidan utan bemödar mig med att faktiskt skala ärtorna - detta för att det ofta blir små bitar av ärtskal som ligger och drösar annars. Har man pigga, glupska malar som äter ärtskal så löser ju sig den biten), fisk, vitlök o.s.v.
                      Ibland drar jag ner lite frusen artemia i mixarna också.
                      I frysdisken i välsorterade matbutiker finns stora påsar med ”Sea-Mix” - jag antar att detta havskrafs är tänkt att wokas, men är yummy-yummy för fiskar. Bara att ta en grabbnäve (för enkelhets skull skiter jag fullständigt i recept när jag gör mina mixar, utan går - som alltid, på magkänsla) och kör ner i mixern (som gärna behövar vara av kraftigare kaliber och kunna mixa fruset material).


                      När jag så fått en smet skickar jag i denna i plastpåsar av passande storlek, låter påsen plattas ut (går av sig självt) - och så hysch in i frysen.
                      Vid matning bryter jag bara lagom bitar och antingen håller vid ytan en stund så att de kommer åt att käka, samt slänger bara i bitar som de får jobba med själva.


                      Mixarna kan man variera in absurdum - bara att ta vad man haver!


                      Här en liten film på glupska VF Namundha Red Discus som gärna äter mix.




                      Add: Det är frusen artemia discusarna äter på filmen - inte mix i detta fall.
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 May 2015, 09:35.

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Ok, Inger - går den att frysa är det ju absolut något man kan tänka sig att använda sig av i framtiden. Jag har inte testat kraut innan men kollade på flaskorna när jag och Ansjo var med Johnny hos Discus-Tony.


                        Tommy! Jag gör de enklast tänkbara mixar. Till att börja med skippar jag bindande ämnen som håller ihop mixen. Detta enbart för att jag är så lat och inte orkar pyssla med gelatin eller andra ”bindare”.
                        Jag tycker att mixarna håller ihop hyfsat ändå och det som ändå lossnar och sprider sig i vattnet blir ändå snabbt uppätet.
                        Mixarna kan innehålla skalade räkor, ärtor (här ligger jag däremot icke på latsidan utan bemödar mig med att faktiskt skala ärtorna - detta för att det ofta blir små bitar av ärtskal som ligger och drösar annars. Har man pigga, glupska malar som äter ärtskal så löser ju sig den biten), fisk, vitlök o.s.v.
                        Ibland drar jag ner lite frusen artemia i mixarna också.
                        I frysdisken i välsorterade matbutiker finns stora påsar med ”Sea-Mix” - jag antar att detta havskrafs är tänkt att wokas, men är yummy-yummy för fiskar. Bara att ta en grabbnäve (för enkelhets skull skiter jag fullständigt i recept när jag gör mina mixar, utan går - som alltid, på magkänsla) och kör ner i mixern (som gärna behövar vara av kraftigare kaliber och kunna mixa fruset material).


                        När jag så fått en smet skickar jag i denna i plastpåsar av passande storlek, låter påsen plattas ut (går av sig självt) - och så hysch in i frysen.
                        Vid matning bryter jag bara lagom bitar och antingen håller vid ytan en stund så att de kommer åt att käka, samt slänger bara i bitar som de får jobba med själva.


                        Mixarna kan man variera in absurdum - bara att ta vad man haver!


                        Här en liten film på glupska VF Namundha Red Discus som gärna äter mix.

                        https://www.youtube.com/watch?v=Lt-Jb51ImWY
                        Kanon tack, gör ett första test genom att köpa en färdig påse så slipper jag mixtra med innehåll etc. Jag drog även precis en fråga till Tony om den går att frysa. Plockar med mig en flaska hem när jag är i Trollhättan i morgon.
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                          Kanon tack, gör ett första test genom att köpa en färdig påse så slipper jag mixtra med innehåll etc. Jag drog även precis en fråga till Tony om den går att frysa. Plockar med mig en flaska hem när jag är i Trollhättan i morgon.
                          Låter toppen!
                          Kan tänka mig att köpa kraut framgent jag också, verkar ju vara good stuff!

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Låter toppen!
                            Kan tänka mig att köpa kraut framgent jag också, verkar ju vara good stuff!
                            Jag kan plocka med en flaska extra hem till götet om du vill?
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                              Jag kan plocka med en flaska extra hem till götet om du vill?
                              Jättesnällt Tommy!
                              Men, det lär dröja innan jag har fisk i karet, så jag står över erbjudandet denna gång - men tar gärna en raincheck på detta, till ett senare tillfälle!
                              Tack skall du ha iallafall, Tommy!

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                AK är ju bara en mix med naturämnen, örter osv, så det lär väl inte vara några problem att blanda det i mixer och frysa. Har jag svårt att tro. Kör på.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...