Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Går runt och dagdrömmer en del och undrar hur diskus skulle kunna fungera med en hyggligt fredlig jordätare, typ Orange head?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Går runt och dagdrömmer en del och undrar hur diskus skulle kunna fungera med en hyggligt fredlig jordätare, typ Orange head?
      Nu när du väl sitter och tänker på annan fisk och då jordätare så vill jag slå ett slag för Guianacarorna, rätt små och fredliga
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        De har jag suttit och tittat på hela morgonen i din tråd. Avgjort intressanta. Hur mycket gräver de?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          De gräver, men inte så mycket som vissa andra jordätare utan dessa ( iallafall hos mig) så gräver de ut en håla under en rot eller sten och sen är det inte så mycket mer.
          Jag har sett att grävandet minskat något när jag köpte dessa grottorna till dem, dessa gräver jag ner något i sanden så har de lite att skyffla ut innan de är nöjda
          Bifogade filer
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Vad har dina Guianacaror för "efternamn"?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Jag är här men inte Pia, så jag svarar . Guianacara owroewefi.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Tack Inger Undrar vad som skiljer Dacrya och Geayi från Owroewefi?
                Senast redigerad av Bluewing; 16 April 2015, 11:09.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Vad har dina Guianacaror för "efternamn"?
                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Jag är här men inte Pia, så jag svarar . Guianacara owroewefi.
                  //Inger
                  Tack Inger, var på lunch och sen jobbade jag lite

                  Jag har både owroewefi och ungdjur av Sphenozona
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Tack Inger Undrar vad som skiljer Dacrya och Geayi från Owroewefi?
                    Dom är ganska så lika tycker jag, men Dacryan blir större (20 cm) och owroewefin 15 cm, inte speciell små, men kanske inte blir riktigt så stora som akvariefiskar?
                    Får jag tag på owroewefi till hösten, så slår jag till men har inte sett dessa på någon av "mina" fisklistor än.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Tack Inger, var på lunch och sen jobbade jag lite

                      Jag har både owroewefi och ungdjur av Sphenozona
                      Bra, att vi kan hjälpas åt ibland .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Eftersom de ska vara i mitt 450 så är ju 20 cm inget hinder. Tror att Dacrya går att få tag i.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Har tingat en grupp med G. Owroevefin nu. Hämtar dem på lördag.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Halloj!
                            Kul att se att det vankas lite Guianacara.


                            Vill bara läska lite med några sköna filmer och på så vis ge Johnny lite inspiration även om arten G. owroewefi redan är bestämd.
                            Lycka till med dessa, Johnny!
                            Ha det bäst nu, alla!



                            Guianacara stergiosi
                            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp



                            Guianacara dacrya



                            Guianacara geayi
                            Mannetje geayi versleept amandelboom bladeren om een nest te maken voor zijn meisje.



                            Guianacara owroewefi
                            G. owroewefi "Grand Laussat" defending their territory.



                            Guianacara sphenozona

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Åh tack Mats. Har grunnat på jordätare och liknande ända sedan jag hade ett underbart lekpar för 38 år sedan som då hette Geophagus Jurupari och som nu heter Satanoperca Jurupari (tror jag). Även min fru kommer ihåg dessa underbara fiskar.

                              Jag försöker återgå med diskuskaret som att sköta mina andra kar egentligen och vill släppa den ängsliga attityd som smygit sig in och som bakbundit mig en del. Jag orkar inte köra med denna hängslen och livremsinställning som dränerar min lust till denna underbara hobby.

                              Det som känns bättre med just Guianacara än Geophagus är att de ju inte alltid skyfflar om hela karets sand och att det hyggligt sett mentalt borde chima in med mina diskus. Dessutom har den behaglig storlek.

                              Ska hämta en grupp på 7 st. Owroevefin på lördag. Nu ska jag kolla på dina filmer då jag råkat bli magsjuk och får en smidig bantningskur samtidigt som mina kunder vägrar träffa mig. Då är ju dina filmer välbehövliga.

                              Ska bli himla spännande att följa dynamiken mellan diskus och dessa blåögda skönheter med punklook.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Du förresten Mats, har du haft alla dessa själv? Är det från dina kar?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...