Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Usch, det är verkligen jobbigt just nu. Känner mig ledsen. Det känns nästan tungt och andas och saknar egentligen ord för hur det känns.
    I förrgår var Ernst (min L330) extra pigg och åt som bara den. Supersocial. Men igår hittade jag inte Ernst alls. Idag började jag söka ordentligt och ser då att ytan var täckt av film trots cirkulationen. Det luktade lätt unket. Då ser jag Ernst på ytan. Död.
    Han har troligen legat där under dagen.
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1421786263.028033.jpg
Visningar: 1
Storlek: 507,3 KB
ID: 2165709
    Ville bara berätta, men behöver smälta detta. Känns tomt och genomsorgligt. Så det blir ingen positiv vinkling på detta. Suck.....
    Just nu är en första känsla att jag nästan avskyr karet men fattar att det bara är en känsla.
    Diskusarna tokflåsar. Malarna flyger i skytteltrafik mot ytan. Känns som ett slags undergångsstämning i extrem slowmotion.
    Byter vatten för att ta bort de osundaste processerna nu. Är dessutom genomförkyld för att riktigt smälta in i stämningen framför karet.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      Oj. jättetråkigt. Vill inte "älta i det" så skriver inte så mycket mera.

      Ernst ser svullen ut eller brukar han att se ut så? (svar när du har lust och känner för det, jag har inte bråttom).

      Krya på dig!!
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Nej han har inte sett ut så annars. Gissar at det är effekten av att han legat död i vattnet ett tag och börjar svullna. Han såg inte ut så alls i förrgår.

        Och det gör inget att du spånar eller ältar. Chocken släppte när jag skrev ner hur det kändes. Fick tillbaka hjärnan då igen.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Fan vad tråkigt.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            Inte roligt att läsa, men sånt händer ju ibland, att det blir uppförsbacke liksom. Krya på dig på alla fronter.
            // Annicka

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Nej han har inte sett ut så annars. Gissar at det är effekten av att han legat död i vattnet ett tag och börjar svullna. Han såg inte ut så alls i förrgår.

              Och det gör inget att du spånar eller ältar. Chocken släppte när jag skrev ner hur det kändes. Fick tillbaka hjärnan då igen.
              Ok. tycker bara han ser konstig ut och hela magen är röd i färgen men inte resten.

              Nu har jag inte haft några malar som har dött (bara 1 silverhaj om jag inte minns fel, ja och sen öronålen men den hoppade ju ur karet så den räknar jag inte) så jag vet inte hur snabbt det går innan de svullnar upp. Sen vet jag ju inte heller hur tjock han brukar att se ut. har för mig jag har sett en bild är han var rätt tjock och jag tänkte att det var en kort tjock mal :-)

              Du kollade inga värden innan du bytte vatten för att se vad det var för värde som hade "exploderat"?
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Drömmen om ett Discusakvarium

                Den färgen hade han inte i förrgår utan antingen har han drabbats av någon akut åkomma i buken eller annars så har han legat längre än vad jag trott. Men tror att både svullnaden och den skumma färgen är efter döden.

                Och nej kollade inga världen utan satt nog mest med immiga ögon, tungt bröst och hjärnan offline.

                Jag fattar att sånt här händer och jag fattar att den känsla som kan infinna sig att man vet vad man håller på med är en illusion och läser ju dagligen hur ni andra får fiskdöd i olika former.
                Men det är mera en insikt än en lindring.
                Senast redigerad av Bluewing; 20 January 2015, 21:27.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Suttit i 10 min och funderat på hur jag skall formulera mig, skickar istället en tanke.
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Du Tommy. Tio minuter för att hitta rätt ord känns stort och omtänksamt. Tack för omtanke.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Catnip
                      • December 2014
                      • 58

                      Jag är inne här så ofta och läser för att sedan tyst smyga ut igen. Jag beter mig lite som en snyltare (fast jag är en stalker...) som lär mig och växer av allt klokt som skrivs här.

                      I kväll vill jag lämna ett avtryck och beklaga förlusten...

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Den färgen hade han inte i förrgår utan antingen har han drabbats av någon akut åkomma i buken eller annars så har han legat längre än vad jag trott. Men tror att både svullnaden och den skumma färgen är efter döden.

                        Och nej kollade inga världen utan satt nog mest med immiga ögon, tungt bröst och hjärnan offline.

                        Jag fattar att sånt här händer och jag fattar att den känsla som kan infinna sig att man vet vad man håller på med är en illusion och läser ju dagligen hur ni andra får fiskdöd i olika former.
                        Men det är mera en insikt än en lindring.
                        Ok.

                        ja, jag har ju varit förskonat för dödsfall av fiskar man har knytet starta band till i mina kar än slå länge, så jag har ju svårt att sätta mig in i hur du känner men jag vet att jag skulle inte vilja att det händer hos mig och att jag tycker synd om de som kommer att gå igenom detta. jag antar dock att jag för eller sen också kommer att få gå igenom detta då det hör till hobbyn enligt det jag har läst runt om. Där är ju inte så mycket vi kan göra om något hände snabbt då vi ju inte kan sitta och hålla koll på allt hela tiden utan vi kan ju bara ge så bra förutsättningar som går att ge och sedan hoppas att det går bra så längt som möjligt. Det är iaf så jag har tänkt det efter att ha läst det som händer hos några stycken här på Zoopet och samtliga verkar ju ha hållit på ett bra tag och vet vad de sysslar med.

                        Never the less, fortfarande väldigt tråkigt när det händer någon.

                        Sorry om det blev lite långt :-)

                        EDIT: det är också en av orsakerna jag har Seneye i 2 av mina kar (har inte installerat den senaste jag har köpt än) då jag är ny och utöver det är roligt att ha det "digitalt" så är det en liten försäkring för mig då jag kollar värden flera gångar om dagen på jobbet och sedan också hemma. de har hjälpt mig även om jag inte går helt efter dem för ibland så ser allt bra ut men man kan lukta att vattnet lukter annorlunda en dag men inget speciellt syns via Seneye. Så bara ett hjälpmedel och inte en sak jag kör efter 100%.
                        Senast redigerad av Webo; 20 January 2015, 21:57. Anledning: la till lite jag "flömde".
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Ja, vad skall man säga? Bara trist! Du har inte haft tur på ett tag du...

                          Kommentar

                          • jozi81
                            • January 2011
                            • 917

                            Mycket tråkigt
                            Tankar om ljus, vår, glädje och utveckling skickade neråt i landet, hoppas dom når fram.


                            Sent from my iPad using Tapatalk HD

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              Ernst död?!

                              Nu grät jag en skvätt på riktigt.
                              Stor kram till dig Johnny!
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Drömmen om ett Discusakvarium

                                Ja det är faktiskt smått ofattbart, Linda. Det enda som hänt är att han ätit rejält på en Zucchini där han gillat skalet mest. Ibland undrar jag om skalen är besprutade? Inga förvarningar i beteendet alls. Trodde Ernst skulle överleva de flesta i karet. Så jag blev nog lite chockad igår faktiskt och det sitter till viss del i nu på morgonen.
                                Men du Linda har ju genomgått liknande upptäckter i ditt kar med dina L-malar en tid dvs. Att en till synes fullt frisk fisk bara tvärdör. Så du vet ju precis hur det känns.

                                Nu dör ju fisk ibland, men börjar lära mig lite av det som jag tror kickar igång rovfiskfolket att en större fisk ofta kan rymma en större personlighet. Sedan vet jag ju inte hur gammal Ernst är egentligen. Om jag förstod rätt så var han redan i sin nuvarande storlek när Jonte räddade honom. Så ett scenario är ju att han helt enkelt dött av ålderdom. Ernst har ju stannat i växten så något har ju hänt i hans liv. Nu vet man ju inte vad det har fått för effekt på hans livslängd. Men min kvinna är också ledsen då Ernst sista halvåret utvecklade en lite flörtigare sida med just henne. Så de två hade sina ritualer så Ernst satte sig vid de ställen som endast hon släppte ner maten när hon kom in. Ju personligare en fisk beter sig desto starkare band utvecklas ju.
                                När en Guppy dör får jag inte samma känsla direkt.
                                Detta är ju dessutom också troligen den enda L330 jag får förmånen att möta då mina kar är för små för en välväxt Water Melon Pleco. Är mycket tacksam gentemot Jonte för att jag fick överta vårdnaden. Men hade önskat en längre bekantskap med Ernst. Så är det.
                                Hela denna grej med döda fiskar är väl den delen jag nästan avskyr med vår hobby, eftersom jag är lite i blödigaste laget för den processen.
                                Det enda jag inte kommer att sakna är de kopiösa är de kopiösa mängderna med ernstbajs.
                                Man känner sig lite otillräcklig. Det är ju inte så att jag slarvar med mina kar utan sköter dem uppmärksamt men kan ju inte göra mer. Webo pratar ju om Seneye som är en utmärkt pryl, men hittils har min näsa, mina ögon och vattnets värden hängt ihop. De tre dödsfallen i detta karet har skett i ett kar med bra värden på vattnet. De fiskar som dött har ätit ända fram till sin död, de har simmat normalt och haft klara ögon.

                                Sedan Catnip, Webo, Daniel och Woods så känns det genomgott med er omtanke.
                                Woods, tror inte på otur egentligen men tror inte heller detta är en slump bara. Men fattar inte mer än så här om vad orsakerna är. Diskusarnas död känns begripliga, så det är lättare att släppa.
                                Senast redigerad av Bluewing; 21 January 2015, 05:55.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...