Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av woodlund
    Undrar om det kan vara något som liknar dessa som du tänker på

    Red Spotted Green

    Dom där är ju hur snygga som helst, Woody!
    Ja, det är något åt det hållet som jag funderar på.
    Nedan är några filmer som visar exempel på discusar som jag funderar kring



















    Sedan har jag ju fortfarande ett gott öga till mina egna VF NR-discus också. Dessa var så trevliga att ha att göra med!
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Usch vilka snygga diskusar .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Häftig inredning på karet i mitten, men det ser ut att vara stort somfan också. Svårt att få tag på så stora rötter etc.

        Det där är inga billiga firrar heller, tyvärr.
        350L Diskus

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          Drömmen om ett Discusakvarium

          Ser ut dom om du suktar efter Cuipeua Mats.

          Bara att ta en tur till Helge


          Edit: Nhamunda Red är inte fel heller. Tror att det finns hos Aquazoo.

          Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
          Discus for life

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Visst, Folks! Det är änna sådär man vill ha det; Stooort kar och ordentligt med rötter och grenar.
            Jag har redan material att sätta i tre kubik, ungefär - och vill man ha typ "mangrove" (vilket det ju inte är), storlek större, så är en tripp till Tyskland en god idé - där finns stuffet!

            Här är ett par bilder på vad som skall få smycka kommande burk...
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av lofstrog
              Ser ut dom om du suktar efter Cuipeua Mats.
              Bara att ta en tur till Helge

              Edit: Nhamunda Red är inte fel heller. Tror att det finns hos Aquazoo.
              Japp!

              Kommentar

              • woodlund
                • December 2011
                • 666

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Dom där är ju hur snygga som helst, Woody!
                Ja, det är något åt det hållet som jag funderar på.
                Nedan är några filmer som visar exempel på discusar som jag funderar kring



















                Sedan har jag ju fortfarande ett gott öga till mina egna VF NR-discus också. Dessa var så trevliga att ha att göra med!
                Läckra firrar där Matz , jag önskar dom där Red Spotted Green var mina men dom ligger på annons på diskusforum
                1900Liter Diskusvatten


                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av woodlund
                  Lite härlig morgonlektyr på en ledig fredagsmorgon
                  Jag är en av dom som alltid tittar in och följer denna tråd men sen är jag till min personlighet att jag inte skriver så ofta som jag borde .
                  Detta beror på att det är så fruktansvärt många här på forumet som har så mycket klokt att säga och jag slänger mig inte in om jag inte har något vettigt att tillföra ( detta ska ni ta som en komplimang !!!! )
                  Som ni vet är jag vad Matz skulle kalla en diskusfreak , om man tittar på hur Matz beskriver sin diskushållning så går han egentligen mot alla regler som finns angående denna fisk men det funkar , jag tror detta beror på något som jag saknar ( men lär mig mer och mer )och detta är tålamod och ett grymt öga för att utläsa om en fisk inte mår bra .
                  Själv kör jag 2 olika sätt för tillfället då jag har 2 olika karaktärer på mina akvarium , vi har 2st sällskapskar 450 & 375 liter med diskus där jag kör vattenbyten en gång var eller varannan vecka och detta funkar kanon för tillfället , sedan har vi lite odlingskar och där är det en helt annan femma , där är det barebottom kar där jag kör vattenbyten 2-3ggr i veckan då det inte finns bottensubstrat eller växter som hjälper till med balansen i karen .

                  Det är kul att läsa hur du följer de olika beteendena på din fiskar och vilka olika personligheter de har , det är ett av dom saker jag älskar mest med dessa Ciklider det är hur olika dom är i sina sätt men samtidigt hur orädda dom är när dom är vana vid personen framför akvariet , när jag bytte vatten i ett av akvariumen igår kunde jag inte låta bli att klappa lite på de 2 diskusarna däri och faktum är att de nästan tryckte sig emot handen som om att det tyckte om att husse strök sin hand emot dom , kul att höra att ditt par fortsätter att lägga ägg med jämna mellanrum Johnny det är ett bra tecken på att dom mår bra och att det inte är något fel på din vattenkvalitet så det kommer så småningom att bli som triss reklamen " plötsligt händer det"
                  Helhärligt att få höra hur du har det med dina Diskusar. Har upplevt det på dina inlägg annars att du har en speciell och nära relation till dina Diskusar. Den där känslan att de trycker sig mot en upplevde jag igår när jag skulle göra rent förfiltret i karet. En av hanarna stod kvar alldeles intill, med utspärrade fenor och vackert turkosblå och helt utan stressränder. När jag då tog ner handen för att lirka bort filtret då liksom stod han och tryckte lite lätt mot handen innan han med samma stolta hållning simmade bort. Känns skönt att höra om dina och andras vardagsrutiner också.

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Dom där är ju hur snygga som helst, Woody!
                  Ja, det är något åt det hållet som jag funderar på.
                  Nedan är några filmer som visar exempel på discusar som jag funderar kring

                  Sedan har jag ju fortfarande ett gott öga till mina egna VF NR-discus också. Dessa var så trevliga att ha att göra med!
                  Kan förstå ditt öga till dessa Diskusar . Vackra så man baxnar. Sedan tycker jag dina egna matchar de andra med bred marginal. Är själv lite svag för de som har en utpräglad lite brunröd grundton.

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Visst, Folks! Det är änna sådär man vill ha det; Stooort kar och ordentligt med rötter och grenar.
                  Jag har redan material att sätta i tre kubik, ungefär - och vill man ha typ "mangrove" (vilket det ju inte är), storlek större, så är en tripp till Tyskland en god idé - där finns stuffet!

                  Här är ett par bilder på vad som skall få smycka kommande burk...
                  Andra snackar om grenar. Du visar mera mindre träd. Vilken syn det kommer att bli med dina Diskusar så småningom tillsammans med din stora Fjärilspopulation (om den planen alltjämt gäller förstås).

                  Såg också att Mats klämde till med inlägg nr 2000# Det tänker jag fira ikväll. 2000 inlägg skrivna med utgångspunkt från en Diskuslängtan. De är ändå ganska otroligt när man tänker på det.

                  Vilken fredag det redan blivit. Ska titta om dessa filmer några gånger under dagen.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Härligt att höra, Johnny!
                    Då jobbar vi stenhårt mot 2 000 inlägg till!

                    Jo, du vet, här planeras lite småskönt för nya inredningsgrejer hela tiden. Jag har ytterligare två hela träd som ligger och väntar på kapning - det blir ett par fina stammar och sedan kan man nog utnyttja trädkronorna på ett bra sätt också... Jaja, det återstår att se vad det blir av detta!
                    En rejäl grupp Fjärilsciklider skall nog kunna få plats också, tänker jag!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Javisst Mats. Det gör vi
                      Det fascinerande med ditt i mina ögon sagolikt stora projekt med 3000 liter Diskus är ju att det bara fortskrider som dröm/projekt/plan betraktat med insamling av grenar, rötter etc. Har ju sett markbiten det ska stå på. Men för dig finns ju ingen tvekan om att det ska stå där.
                      Vilket driv det blir när man bestämmer sig för att en dröm kommer att bli sann. Märkte själv vilken förändring det blev i detta med att skaffa mitt Diskuskar så fort jag bestämde mig för att ta drömmen på allvar. En dröm är något mycket större, nästan kraftfullt magiskt än att ha en önskan eller en fantasi.

                      Från och med dag 1 när jag startade tråden så hade jag liksom karet/drömmen inom mig. Det blev verkligt och gripbart i och med beslutet inom mig. Upplever att ditt stora kar också har varit där en bra tid. Så du vet ju att detta kommer att hända.
                      På samma sätt visste jag att jag kommer att ha mitt kar i och med att jag bestämde mig, la upp ett konto på banken kallad akvariet och sedan satte in 100:-. Då visste jag att jag hade en glimt av framtiden inom mig. Det var ingen fantasi längre.

                      Apropå Fjärilsgruppen. Hur stor hade du tänkt dig den? Har för mig att du svarat på detta på annat ställe men hittar inte det.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Att karet skall bli verklighet tvivlar jag egentligen inte på - det är frågan om när man kan sätta igång..?
                        I ett läge som detta önskar jag att jag hade lite mer av "snickare" i mig - som det är nu får jag förlita mig på den hjälp av duktigt folk jag kan få. Hade jag liksom "kunnat", så hade burken redan stått där. Sedan är det också på det viset att det är en hel del annat runt i kring här som måste fixas, och detta tar också sin tid - men, karhelvetet skall realiseras!

                        Jag skulle väl tro att runt 20-30 Fjärilar kan vara lagom - så kan några få lite popeye och hål i huvudet direkt, så är man av med dom! Sedan kanske man fyller på efter behov.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Jag skulle väl tro att runt 20-30 Fjärilar kan vara lagom - så kan några få lite popeye och hål i huvudet direkt, så är man av med dom! Sedan kanske man fyller på efter behov.
                          flämt, flämt... nu tror nästan att "lilla jag" svimmade lite granna, så häftigt med så många
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            flämt, flämt... nu tror nästan att "lilla jag" svimmade lite granna, så häftigt med så många
                            Jodå, det kommer säkert att se fränt ut; "var är dom nu då?", liksom...

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              usch nu får du sluta.. kommer ju att svimma igen...
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                usch nu får du sluta.. kommer ju att svimma igen...
                                Såja, såja, Pia!
                                Det blir nog en ganska härlig syn skulle jag tro - massor med gömda ställen och små sandplättar här och var där de kan komma fram och pocka runt bland "brôten" - nog kommer de att synas alltid!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...