Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Har ni sett den blåa varianten han hittade i någon älvfåra i skogen? Fy fan vad snygg säger jag bara! Hänger ni med honom på Facebook? Sorry alla inlägg men nu är det spännande hörrni!
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Jodå, om man sållar av materialet finns det en del kul bilder iaf.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        inte behöver ni ursäkta en intressant debatt, pöjkar.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Märkte igår att den honan som är lägst i rang i karet börjar se skum ut på spetsarna av bukfenorna/spröten. De ser kortare ut och är alldeles mjukt i topparna, som om de löses upp sakta. Vet hur fenröta ser ut, men det ser inte ut så alls. Men gissar ändå att allt jagande av henne sänkt immunförsvaret och gjort henne mer mottaglig för infektioner. Lyckligtvis äter hon bra. Några hanar har också en del skador på sidorna från revirstrider som ser ok ut men inte kanon. Så jag har tagit beslutet att jag kör en tredagarskur med multicura för att se vad som händer med hud och fenor. Har testat att med vattenbyten lite oftare nu men ser att det inte räcker.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Märkte igår att den honan som är lägst i rang i karet börjar se skum ut på spetsarna av bukfenorna/spröten. De ser kortare ut och är alldeles mjukt i topparna, som om de löses upp sakta. Vet hur fenröta ser ut, men det ser inte ut så alls. Men gissar ändå att allt jagande av henne sänkt immunförsvaret och gjort henne mer mottaglig för infektioner. Lyckligtvis äter hon bra. Några hanar har också en del skador på sidorna från revirstrider som ser ok ut men inte kanon. Så jag har tagit beslutet att jag kör en tredagarskur med multicura för att se vad som händer med hud och fenor. Har testat att med vattenbyten lite oftare nu men ser att det inte räcker.
            Är det skador från fiskarna själva, eller skrapar dom i rötterna när dom fightas?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              En riktigt bra och intressant fråga.
              Vad jag kan se, Inger är det lite både och. En del skador, men egentligen ganska få, tror jag är från mun mot hud/fenor. De flesta egentligen tror jag och vet till viss del är att de slår/skrapar i sig mot de rötter som det ju finns gott om i karet i samband med revirkamp. Så rötterna både hindrar konflikter men förorsakar indirekt skador. Problemet med Diskus är ju att de är så höga och platta så när de tar i med kroppen så blir det ju en stor flyttkraft på vatten och föremål i sidled. Så det dunkar till ibland. Men det gör det ju i alla ciklidkar egentligen.
              Men de har komplexare beteenden för att undvika direkt konfrontation än andra ciklider kan jag tycka. Men jag är ju lite insnöad på Diskusar nu. Så jag tycker å andra sidan att nästan alla deras beteenden är intressantare än många andra ciklidart. Har drabbats av diskus-tunnelseende
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                Sv: Drömmen om ett Discusakvarium

                En ganska bra och ofarlig variant av tunnelseende tycker jag att det låter som

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  En riktigt bra och intressant fråga.
                  Vad jag kan se, Inger är det lite både och. En del skador, men egentligen ganska få, tror jag är från mun mot hud/fenor. De flesta egentligen tror jag och vet till viss del är att de slår/skrapar i sig mot de rötter som det ju finns gott om i karet i samband med revirkamp. Så rötterna både hindrar konflikter men förorsakar indirekt skador. Problemet med Diskus är ju att de är så höga och platta så när de tar i med kroppen så blir det ju en stor flyttkraft på vatten och föremål i sidled. Så det dunkar till ibland. Men det gör det ju i alla ciklidkar egentligen.
                  Men de har komplexare beteenden för att undvika direkt konfrontation än andra ciklider kan jag tycka. Men jag är ju lite insnöad på Diskusar nu. Så jag tycker å andra sidan att nästan alla deras beteenden är intressantare än många andra ciklidart. Har drabbats av diskus-tunnelseende
                  Varför jag ställer frågan, beror på att mina fick en jädrans massa skador från början. Det berodde inte på fajterna dom sinsemellan förstod jag efter ett tag - utan från vassa "saker" på rötterna. Så vid varje VB tog jag upp en rot i taget, och slipade till och rundade av med sandpapper och avbitare det som var vasst på rötterna. Det tog ju några vattenbyten, eftersom jag inte ville böka på för mycket, innan alla rötters vassa saker var nedslipade.
                  Efter det, inga skador alls.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ska fundera på denna idé. Nu är det multicura/anispotbehandling under 3 dagar. så det är en genomful illgulgrön färg på vattnet. Diskusarna verkar närmast lyckliga och fira det hela med ett rejält gruppslagsmål med 5 inblandade. Fattar ingenting. Men ett visst underhållningsvärde har det. Nu blir det till att plantera växter igen....
                    Man får ta den underhållning man får när man har en magsjuk hund hemma med allt vad det innebär. Känner mig som en småbarnsförälder som får springa och torka spyor. Med djur så tänker man ju på allt roligt som ska hända när man skaffar dem. I vardagen sedan då blir det lite annat ibland. Men hellre detta än ett liv utan hund och fisk. Ett enkelt liv är ett tråkigt liv om man får tycka till lite.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Jens79
                      • September 2013
                      • 200

                      Drömmen om ett Discusakvarium

                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Har ni sett den blåa varianten han hittade i någon älvfåra i skogen? Fy fan vad snygg säger jag bara! Hänger ni med honom på Facebook? Sorry alla inlägg men nu är det spännande hörrni!
                      Länk?

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        Ursprungligen postat av Jens79
                        Länk?
                        Bläddra bland hans bilder på fejjan så dyker den upp. Hade all diskus sett ut så, då hade jag aldrig haft något annat i mina akvarier.
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • lofstrog
                          • November 2009
                          • 989

                          Drömmen om ett Discusakvarium

                          Kanske den här som Heiko hittade i Rio Nhamunda för sexton år sedan.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1381902136.281763.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,9 KB
ID: 2149990


                          Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                          Discus for life

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Drömmen om ett Discusakvarium

                            Ursprungligen postat av lofstrog
                            Kanske den här som Heiko hittade i Rio Nhamunda för sexton år sedan.
                            [ATTACH]64628[/ATTACH]


                            Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                            Japp, den är det <3
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Och så här är mina:
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,1 KB
ID: 2149992
                              Lite kul att se hur naturformer ligger kvar i de odlade. Inte exakt lika, men det går att se vad det kommer ifrån.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • lofstrog
                                • November 2009
                                • 989

                                Drömmen om ett Discusakvarium

                                Dina är snygga och fina men deras ursprung är knappast Heckel


                                Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                                Senast redigerad av lofstrog; 16 October 2013, 14:44.
                                Discus for life

                                Kommentar

                                Arbetssätt...