Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Drömmen om ett Discusakvarium

    Ursprungligen postat av Moving Waves
    Hej där!
    Jag har också gått och skaffat diskus, eller cyklade snarare, och har haft dem i snart 3 månader.
    Det jag vill komma till är att jag hade samma oro gällande akvariets placering och rädda fiskar eftersom karet står just vid entrén till mitt vardagsrum så pass att man går alldeles jämte det.
    Det visade sig vara onödig oro, diskusarna har stenkoll på vart jag är och möter mig med nyfikenhet och mattiggeri varje gång jag passerar.
    Där ser man. Det var en överraskning! Hur kom det sig att du skaffade Diskus? Vad har du för typ och vilken storlek var det?

    Det som gör att det funkar för dig med så mycket rörelse kring akvariet, vad beror det på?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      Sv: Drömmen om ett Discusakvarium

      Har sneglat åt det hållet länge men inte känt mig redo, och heller inte haft ekonomi för det.

      Har också länge tänkt byta inriktning på mitt 540l från tanganyika till SA.

      Så dök ett jättebra erbjudande upp på en grupp så det var bara att slå till. Det är 4 tefe, en brun och en röd turkos, de första ca 10-15cm och de sista 6-7cm.

      De fann sig snabbt tillrätta, har rätt så välinrett med ganska dunkel belysning, vilket jag tror är tricket.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Moving Waves
        Har sneglat åt det hållet länge men inte känt mig redo, och heller inte haft ekonomi för det.

        Har också länge tänkt byta inriktning på mitt 540l från tanganyika till SA.

        Så dök ett jättebra erbjudande upp på en grupp så det var bara att slå till. Det är 4 tefe, en brun och en röd turkos, de första ca 10-15cm och de sista 6-7cm.

        De fann sig snabbt tillrätta, har rätt så välinrett med ganska dunkel belysning, vilket jag tror är tricket.
        Spännande! Någon bild på karet?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Moving Waves är en av mina förebilder här på Zoopet, när det handlar om akvarieinredning - så det ska verkligen bli spännande med bilder.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            Sv: Drömmen om ett Discusakvarium

            Ni får ha tålamod ett par dagar då en av spotarna gick häromdan så nu är det lite väl mörkt i karet..
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Drömmen om ett Discusakvarium

              Ett par dagar är i mitt huvud typ två dagar eller så..... Hur går det med spotbytet?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                När det gäller Diskuskaret så är det väntan som gäller. Tidigast nästa vecka. Går runt och letar rötter mest nu. Grunnar mycket på bakgrund. Gillar t.ex. BTN Orinocobakgrund med inbyggd modul för Juwel innerfilter. Men den görs inte i så stora att den passar i Vision. Möjligen tar jag BTN Slimline och vinklar ut sista plattan så att den täcket filtret. Hmm.
                Ett tag tänkte jag att jag gör bakgrunden svart och staplar rötter bak. Men just nu mest Slimlinetankar bak.

                Velar mellan Jula blästersand och engelskt sjögrus. Rent estetiskt så har jag fastnat lite i sjögrusträsket. Men kollar runt på bilder för att se era andra akvarium.
                Ibland tänker jag istället mindra rötter och att det som skapar rum och avdelade i akvariet är växterna. Hade en plan förut, men nu när det är skarpt läge så känns det lite som om alla pusselbitarna är uppe i luften och inte landat.

                När det gäller Diskus så lockar det mest med Tonys Diskus. Det är ju bara 30 mil bort från Västerås....och så börjar jag glo mera på Snakeskin så där är det också veligt.
                Men när det gäller inredningen så får det bli ett steg i taget. Först en bakgrund, sedan grus sedan titta experimentera och torrinreda.

                Det enda som egentligen är klart är akvariet, platsen hemma, att det blir Diskus sedan är det öppet.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Du vet ju hur amazonas slimline ser ut i mitt kar iaf. Funkar helt ok tycker jag.

                  Tony är fantastisk att handla hos. Äckligt bra kvalité på fisken och Tonys service är oslagbar, han hjälper till med allt. Dessutom har han grymma priser på alla akvarietillbehör. Tycker verkligen du ska åka dit. Det är bara invänta när han plockat hem en ny sändning så att karen är smockfulla när du besöker. :-) Du kan tro att du har bestämt dig för vilka fiskar du ska ha men när du väl står där inne så kommer det bli jobbigt. Been there.

                  Btw, definitivt sätta slimline över filterklossen! Den är inte alls snygg ju, det är ju dessutom väldigt enkelt att göra. :-)

                  Den här jäkla akvariehobbyn med rötter har skadat mig... När jag är ute och cyklar MTB i skogen så inser jag ibland att jag åker och tittar åt sidorna på diverse rötter och grenar istället för att scanna av terrängen jag cyklar på. Bara en tidsfråga innan det sker en olycka för jag inte tittar varfan jag kör.
                  Senast redigerad av Einarsson; 04 May 2013, 09:03.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    Jag hade ju en tanke att göra min bakgrund genom att "stapla" och slilikona fast rötter, av olika anledningar blev det inte så men jag tror det kan bli sjukt snyggt.
                    Helst ska man väl göra som han som byggde ett plyfa akvarium (jag och namn :/ ) som fällde in rötterna i en egentillverkad bakgrund. Då kan man ju få det att se ut som en flodbank där det har skett en naturlig erosion och rötterna har tittat fram ur jordmassorna.

                    Största nackdelen om man sätter fast rötterna är väl om man nu skulle vilja fånga några specifika fiskar så kan man ju ge sig fan på att dom simmar in bland rötterna å gömmer sig...
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Du vet ju hur amazonas slimline ser ut i mitt kar iaf. Funkar helt ok tycker jag.

                      Tony är fantastisk att handla hos. Äckligt bra kvalité på fisken och Tonys service är oslagbar, han hjälper till med allt. Dessutom har han grymma priser på alla akvarietillbehör. Tycker verkligen du ska åka dit. Det är bara invänta när han plockat hem en ny sändning så att karen är smockfulla när du besöker. :-) Du kan tro att du har bestämt dig för vilka fiskar du ska ha men när du väl står där inne så kommer det bli jobbigt. Been there.

                      Btw, definitivt sätta slimline över filterklossen! Den är inte alls snygg ju, det är ju dessutom väldigt enkelt att göra. :-)

                      Den här jäkla akvariehobbyn med rötter har skadat mig... När jag är ute och cyklar MTB i skogen så inser jag ibland att jag åker och tittar åt sidorna på diverse rötter och grenar istället för att scanna av terrängen jag cyklar på. Bara en tidsfråga innan det sker en olycka för jag inte tittar varfan jag kör.
                      He he ja, en del av ens hjärna är uppslukade av sådana här tankar. Förstår precis.

                      Men du, herr Einarsson. Apropå din bakgrund. Har lusläst den men får inte in i skallen ändå hur du dragit bakgrunden. Du skulle inte ha lust att vid nåt tillfälle ta en bild uppifrån för att se hur det ser ut? Det jag funderar över var du får inflödet etc. Så man kanse hur bakgrunden viker av etc. Pliiiiiisss!
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av KristianE
                        Jag hade ju en tanke att göra min bakgrund genom att "stapla" och slilikona fast rötter, av olika anledningar blev det inte så men jag tror det kan bli sjukt snyggt.
                        Helst ska man väl göra som han som byggde ett plyfa akvarium (jag och namn :/ ) som fällde in rötterna i en egentillverkad bakgrund. Då kan man ju få det att se ut som en flodbank där det har skett en naturlig erosion och rötterna har tittat fram ur jordmassorna.

                        Största nackdelen om man sätter fast rötterna är väl om man nu skulle vilja fånga några specifika fiskar så kan man ju ge sig fan på att dom simmar in bland rötterna å gömmer sig...
                        Min tanke låste sig vid samma position. Vill jag ändra nåt så är det ju liksom totalkört sedan.

                        Sedan tror jag att jag är mer en stock/stubbe/mangrove-person än en grenar/redmoore-människa. Så jag sneglar mer åt hela trästycken än åt grenar, som jag vet de flesta föredrar. I varje fall så som det verkar. I mitt huvud så finns lite bilder från den naturliga miljön där det fanns stor aträstycket, stockar, etc.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Har gjort klart min bottenplatta som ska fördela trycket på golvet. Det ger en viss föreställning hur akvariet kommer att stå:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: Bottenplattan klar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,6 KB
ID: 2147447
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            Blir jättefint. Ser proportionerligt ut. Men jag fick för mig att du skulle ha det mot den mörka väggen.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ja, Helena. Så hade jag tänkt. Men golvet sviktar mer där. Därför är det omöjligt. Denna väggen är en bärande vägg och det blir maximalt stabilt där. Golvet sviktar knappt alls där. Vill ju inte sätta 600 kg i gungning direkt
                              Men när jag lagt ut plattan på olika ställen så ser det faktiskt bäst ut där den står. Dessutom är den längst ifrån fönstret apropå alger.
                              Så jag är nöjd
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                Ja det blir nog bra. Att golvet tål vikten känns ju som en bra grej.

                                Vad ska du ha i det nystartade begagnade karet förresten?

                                OT: skrattade förresten åt din korv med pommes och diss av oxfilén. Vi gjorde tvärtom igår och käkade oxfilé, men den dissades av dottern så där blev det korv.
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...