Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Göran1
    Ingen fara har inte så bråttom ändå J. Jag har ju även två Eheim men på ena har jag ett förfilter men det större med två insug är på baksidan och det vart för trångt att ha förfilter. Men klarade amanoräkorna det? Nu är jag dåligt insatt på just räkor men kan tänka mig att dom är större då?.
    Har diskusar, orange head och några l-malar tror det går ihop med amanoräkor?
    Amanoräkorna är så stora att de klarar insuget. Diskusarna har så små munnar så de är ofarliga också för Amanos. Har du gott om gömställen för Körsbären så typ Javamossa, Javaormbunke dvs. växter med mycket "trassel" så klarar de sig. Orange head däremot kan nog knäppa en del Amanos. Mina Owroewefi är ju så pass bottenorienterade att jag har pintjockt med Körsbär en bit upp i karet. Kanske funkar Orange head lika? L-Malarna är inget problem.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Gôtt att se dig här igen, Johnny!
    Jag hann allt läsa det du censurerade kompis vilket gav ett brett smil. Har skickat ett PM som förklarar lite grann om min tystnad.

    Lämna en kommentar:


  • Göran1
    svarade
    Ingen fara har inte så bråttom ändå J. Jag har ju även två Eheim men på ena har jag ett förfilter men det större med två insug är på baksidan och det vart för trångt att ha förfilter. Men klarade amanoräkorna det? Nu är jag dåligt insatt på just räkor men kan tänka mig att dom är större då?.
    Har diskusar, orange head och några l-malar tror det går ihop med amanoräkor?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Gôtt att se dig här igen, Johnny!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Göran1
    Hejsan Bluewing
    I din diskus tank visst hade du räkor också i den?
    Jag hade lite fundering ang att ha räkor och ha ett Juwel filter sen har jag Eheim gjorde du något för att förhindra att dom åker in i filtret?
    Ledsen Göran att du fått vänta på svar. Har en "detox"-period rörande internet. Så jag är inne mer sällan ett tag på alla forum. Men som svar på din fråga. Visst hade jag räkor. Amanoräkor och Körsbärsräkor. Amanoräkorna går ju inte in i filtren alls däremot Körsbärsräkorna, vilket de också fick göra. Juwelfiltret funkade som en kontaktsajt för Körsbärsräkor så det var tusentals räkor i det filtret som sedan gick ut och in i filtret obehindrat. När körsbärsräklingarna kläcktes så skickades de ut i vattnet via utloppet. Så det fungerade perfekt. Både Amano och Körsbär klarade lätt att karet låg på allt emellan 28-32 grader. Vid en trasig termostat höjdes tempen i karet till 34-35 grader. Alla räkor överlevde vad jag kunde se men blev hysteriskt aktiva. Så räkor och Juwelfilter går utmärkt.

    Lämna en kommentar:


  • Göran1
    svarade
    Hejsan Bluewing
    I din diskus tank visst hade du räkor också i den?
    Jag hade lite fundering ang att ha räkor och ha ett Juwel filter sen har jag Eheim gjorde du något för att förhindra att dom åker in i filtret?

    Lämna en kommentar:


  • KJE
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Johnny, enligt mig i alla fall så är det inte att "häda" att blanda olika världsdelar, man gör som man känner själv - bära eller brista . Man ska inte bry sig om vad andra tycker, det viktiga är väl att fiskarna trivs tillsammans .

    //Inger
    Jag tycker också att man ska ha dom fiskar man känner för, så länge dom funkar ihop och inte är för stora för akvariet eller för varandra

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Johnny, enligt mig i alla fall så är det inte att "häda" att blanda olika världsdelar, man gör som man känner själv - bära eller brista . Man ska inte bry sig om vad andra tycker, det viktiga är väl att fiskarna trivs tillsammans .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • tanteva
    svarade
    men men det e ju min fisk då... när jag inte vill bli stur... eller när jag vart på sakletning å hittat större kar =P... Pippi är min stora idol... =D

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av KJE

    Den ser bara för härlig ut, lite dumsnäll på något vis
    Dumsnäll... ja kanske ser han ut så. Lite stämmer det också. Men för mig är det mera Pippi Långstrump som de beter sig som. De gör allt på sitt lite egna sätt men är i grunden genomsnäll.

    Lämna en kommentar:


  • KJE
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Vi får se hur det blir med försäljningen, Mats. Men bättre ciklid är svårt att tänka sig. Nyfiken, modig, intressanta beteenden, vacker, tålig, yngelvårdande och kan leva otroligt tight med andra par utan att skada varandra. Får jag inte alla sålda kan det faktiskt tänkas att jag modifierar mitt asienkar med en massa grottor och slänger in en grupp där. Helt fel världsdel. Men skulle kunna tänka mig fler Guianacaras i det karet. Då inte bara Woffarna eller då Owroewefi som menas.
    Ibland är det ju så att man kan tröttna på en art. Det blir liksom trist och man upplever fisken stereotyp.
    Med denna art så är det fniss (från mig då menas det förstås) , action, spänning och rejält med relation när de väl släppt sin blygsel. De äter allt och jag tror det där mjuk-kaxiga de har i sin grundkaraktär är så oemotståndligt charmigt.
    Sedan finns det förstås också en fördel med en grävande art som dagligen re-designar bottenytan.
    Så där går tankarna. Kul att spåna iväg
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2386.jpg
Visningar: 122
Storlek: 174,2 KB
ID: 2361682

    Apropå detta med asienkaret.
    Mina regnbågar i asienkaret börjar att åldras så smått och gruppen krymper. Så frågan är vad som ska ske härnäst. Mina Garra Flavatra gissar jag kommer att bli gamla.
    Vuxna äldre regnbågar verkar satsa på att chilla i strömmen mest och den lekfullhet som jag charmades av är som bortblåst.
    Ska jag skaffa nya regnbågar?
    Ska jag hålla mig till asien?
    Är det att "häda" att blanda friskt från olika världsdelar?
    Så gällande jobbkaret så är det många tankar just nu.
    Det var min kvinna som släppte bomben förra vecka: Ska du inte släppa ner en grupp av så intressanta fiskar i jobbkaret?
    Ja, ska jag göra det? Hmmmm....
    Den ser bara för härlig ut, lite dumsnäll på något vis

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag chimar in och samtycker till att de där woffarna är förbaskat fina (och snyggt filmat dessutom)!

    Hoppas du får sålt några ungdjur nu, Johnny!
    Det borde ju bli en jädra åtgång på dessa.
    Jag hade tagit ett rejält gäng om det var läge med det nya, större karet - men det får bli senare.
    Vi får se hur det blir med försäljningen, Mats. Men bättre ciklid är svårt att tänka sig. Nyfiken, modig, intressanta beteenden, vacker, tålig, yngelvårdande och kan leva otroligt tight med andra par utan att skada varandra. Får jag inte alla sålda kan det faktiskt tänkas att jag modifierar mitt asienkar med en massa grottor och slänger in en grupp där. Helt fel världsdel. Men skulle kunna tänka mig fler Guianacaras i det karet. Då inte bara Woffarna eller då Owroewefi som menas.
    Ibland är det ju så att man kan tröttna på en art. Det blir liksom trist och man upplever fisken stereotyp.
    Med denna art så är det fniss (från mig då menas det förstås) , action, spänning och rejält med relation när de väl släppt sin blygsel. De äter allt och jag tror det där mjuk-kaxiga de har i sin grundkaraktär är så oemotståndligt charmigt.
    Sedan finns det förstås också en fördel med en grävande art som dagligen re-designar bottenytan.
    Så där går tankarna. Kul att spåna iväg
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2386.jpg
Visningar: 122
Storlek: 174,2 KB
ID: 2361682

    Apropå detta med asienkaret.
    Mina regnbågar i asienkaret börjar att åldras så smått och gruppen krymper. Så frågan är vad som ska ske härnäst. Mina Garra Flavatra gissar jag kommer att bli gamla.
    Vuxna äldre regnbågar verkar satsa på att chilla i strömmen mest och den lekfullhet som jag charmades av är som bortblåst.
    Ska jag skaffa nya regnbågar?
    Ska jag hålla mig till asien?
    Är det att "häda" att blanda friskt från olika världsdelar?
    Så gällande jobbkaret så är det många tankar just nu.
    Det var min kvinna som släppte bomben förra vecka: Ska du inte släppa ner en grupp av så intressanta fiskar i jobbkaret?
    Ja, ska jag göra det? Hmmmm....

    Lämna en kommentar:


  • tanteva
    svarade
    Tur för mina guppys jag inte kan ha scalarer =P.. dom skall ju få flytta egna byttor... inte gjort än annat kom i vägen ha ha

    Lämna en kommentar:


  • KJE
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag chimar in och samtycker till att de där woffarna är förbaskat fina (och snyggt filmat dessutom)!

    Hoppas du får sålt några ungdjur nu, Johnny!
    Det borde ju bli en jädra åtgång på dessa.
    Jag hade tagit ett rejält gäng om det var läge med det nya, större karet - men det får bli senare.
    Jag hade också varit intresserad om jag hade haft ett akvarium med större bottenyta och bott närmare

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Jag chimar in och samtycker till att de där woffarna är förbaskat fina (och snyggt filmat dessutom)!

    Hoppas du får sålt några ungdjur nu, Johnny!
    Det borde ju bli en jädra åtgång på dessa.
    Jag hade tagit ett rejält gäng om det var läge med det nya, större karet - men det får bli senare.
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 October 2016, 17:31.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...