Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bluewing
    svarade
    Tack Inger. Jag trivs så bra med regnbågarna. Skulle gott kunna tänka mig dom i flera kar. Har ju rensat ut 25% av växterna men det börjar bli dags igen.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Vackert kar och vackra fiskar .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Så här ser nykomlingarna ut och en av ungdomarna är lite på gång att skifta färg:

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Här är en liten film (med lat. namn) på regnbågar - så tråden kommer right back on track.

    https://www.youtube.com/watch?v=_iNvYr2My4o
    Åh vilken underbar film Mats. Men i en tråd som handlar om drömmar så är allt egentligen back on track. Bra film!
    Senast redigerad av Bluewing; 10 November 2016, 21:34.

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Här är en liten film (med lat. namn) på regnbågar - så tråden kommer right back on track.

    https://www.youtube.com/watch?v=_iNvYr2My4o
    Gött Mats! Tack för detta klipp. Känner du hur regnbågsfröet börjar spira inom dig?

    Johan

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Halloj Inger!

    Jag var nere i Z-shopen (kolla inl. 7002) och fick syn på några kar med regnbågar, och tänkte på er som har, eller haft dessa fiskar. Så jag tog fram kameran och tog några bilder.
    Tänkte jag kunde bidraga en smula i tråden...

    Riktigt fina fiskar.
    Du gjorde helt rätt som fotade, jag tycke bara det är kul när någon annan upptäcker dessa otroligt lättanpassade fiskar (tycker jag i alla fall) .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Härlig film Mats . Jag hade några av dessa som man ser i filmen innan flytten - så vackra.
    Tror det är första gången som du skriver inlägg om regnbågar, men det är kul det .

    //Inger
    Halloj Inger!

    Jag var nere i Z-shopen (kolla inl. 7002) och fick syn på några kar med regnbågar, och tänkte på er som har, eller haft dessa fiskar. Så jag tog fram kameran och tog några bilder.
    Tänkte jag kunde bidraga en smula i tråden...

    Riktigt fina fiskar.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Härlig film Mats . Jag hade några av dessa som man ser i filmen innan flytten - så vackra.
    Tror det är första gången som du skriver inlägg om regnbågar, men det är kul det .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Här är en liten film (med lat. namn) på regnbågar - så tråden kommer right back on track.

    #FishKeeping #Rainbowfish #FishFocus #DisplayAquarium #MaidenheadAquatics #Aquatics #Fish #PlantedAquarium #DisplayTanksRainbowfish come from the fresh water...

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Wow, Mats! Kul!!!! På första och andra och tredje bilden är det mycket unga röda regnbågar som börjar få färg men ännu inte exploderat i vackert rött. Sedan ser det ut som ungfisk av Boesemani tycker jag. Uaru är en sådan däringa drömfisk som jag dreglade över som ung. Hade faktiskt den som affisch ett tag i tonåren. Men vågade aldrig pröva. De har en lite mer fjär attityd jämfört med diskus. Lite mer integritet som jag upplevde det. Eller vad har du för erfarenheter?
    Ja, jag tänkte det kunde vara kul med några bilder - när jag ändå stod framför karen och kikade, liksom.

    Har inte haft Uaru själv - dom blir ju, som sagt, ganska stora. Men jag har alltid tyckt att de är otroligt vackra.
    När jag sitter hema hos Kent och tittar på hans Uaru blir jag riktigt sugen. Men, det krävs (åter igen) lite storlek på karet för att dessa ciklider skall komma till sin rätt.
    De har verkligen integritet och behöver inte göra så stora åthävor för att visa var skåpet skall stå.
    Kompisens Uaru leker ganska ofta och det är en enastående upplevelse att se dessa valla yngel. Han har inrett sitt 720 med endast stora trädstammar och några stenbumlingar - och den typen av inredning är jag svag för.
    Det hade varit kul att skapa en sådan miljö i ett något större kar, typ 1 500 - 2 000-liter och dra i en grupp Uaru... men för egen del har jag lite andra planer för kommande projekt.


    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Marten64

    Bra val! En personlig favorit. De är mycket vackra, även honorna är mycket fina, guldgula och skimrande. Aktiva fiskar.

    /Johan
    Ja verkligen på allt du skrivit. Så himla kul också att de får igång mina Parkinsons av bara farten. Karet behövde en startmotor. Nu har den det med besked.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj!
    Var nere på Z-shopen idag och handlade lite basvaror.
    Såg att de hade en del Regnbågsfiskar inne och tog några bilder.
    Det här är fiskar jag själv inte kan något om, men ni ser säkert vilka varianter det är. Faktiskt riktigt trevliga att titta på.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0958.jpg
Visningar: 162
Storlek: 153,1 KB
ID: 2362439

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0959.jpg
Visningar: 124
Storlek: 248,5 KB
ID: 2362440

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0962.jpg
Visningar: 123
Storlek: 190,0 KB
ID: 2362441

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0963.jpg
Visningar: 126
Storlek: 280,6 KB
ID: 2362442

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0964.jpg
Visningar: 140
Storlek: 156,5 KB
ID: 2362443

    Min gode vän, Kent - som jag fick mitt 540 av, har ett 720 med Uaru. Vackra och mäktiga ciklider som blir ganska storväxta.
    Det fanns en liten grupp ungdjur av dessa ciklider, så jag tog ett par bilder på dom också.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0966.jpg
Visningar: 149
Storlek: 165,4 KB
ID: 2362444

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0969.jpg
Visningar: 134
Storlek: 186,3 KB
ID: 2362445
    Wow, Mats! Kul!!!! På första och andra och tredje bilden är det mycket unga röda regnbågar som börjar få färg men ännu inte exploderat i vackert rött. Sedan ser det ut som ungfisk av Boesemani tycker jag. Uaru är en sådan däringa drömfisk som jag dreglade över som ung. Hade faktiskt den som affisch ett tag i tonåren. Men vågade aldrig pröva. De har en lite mer fjär attityd jämfört med diskus. Lite mer integritet som jag upplevde det. Eller vad har du för erfarenheter?

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av tanteva
    hade det inte vart för jag tycker så synd om dom med deras huven kanske det hade vart någe =P... jag vet ju dom skall se så ut.. men jag tycker det är lite läskigt he he
    Eva, det där är en vanesak mera. Tyckte själv förut de såg ut som en korsning mellan en Ferrari och Quasimodo i Ringaren i Notre Dam. Men idag så ser jag en mycket vacker fisk, med smäckert huvud och en imponerande muskulös kropp. De är ju som jag sagt tidigare väldigt glada och rättframma, de flesta regnbågar. Speciellt när de är unga upp till medelålders. Sedan när de når sin ålders höst och är som vackrast blir de kanske lite som tjuren Ferdinand och vill ta det lugnt och njuta mera. Men nu är det halvgalna fjortisar i karet. Så de gamla Parkinsons har vaknat upp ur sitt lite loja beteende och sprätter runt för fullt.
    Så nu blev det en balans i karet igen.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj!
    Var nere på Z-shopen idag och handlade lite basvaror.
    Såg att de hade en del Regnbågsfiskar inne och tog några bilder.
    Det här är fiskar jag själv inte kan något om, men ni ser säkert vilka varianter det är. Faktiskt riktigt trevliga att titta på.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0958.jpg
Visningar: 162
Storlek: 153,1 KB
ID: 2362439

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0959.jpg
Visningar: 124
Storlek: 248,5 KB
ID: 2362440

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0962.jpg
Visningar: 123
Storlek: 190,0 KB
ID: 2362441

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0963.jpg
Visningar: 126
Storlek: 280,6 KB
ID: 2362442

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0964.jpg
Visningar: 140
Storlek: 156,5 KB
ID: 2362443

    Min gode vän, Kent - som jag fick mitt 540 av, har ett 720 med Uaru. Vackra och mäktiga ciklider som blir ganska storväxta.
    Det fanns en liten grupp ungdjur av dessa ciklider, så jag tog ett par bilder på dom också.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0966.jpg
Visningar: 149
Storlek: 165,4 KB
ID: 2362444

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0969.jpg
Visningar: 134
Storlek: 186,3 KB
ID: 2362445

    Lämna en kommentar:


  • tanteva
    svarade
    hade det inte vart för jag tycker så synd om dom med deras huven kanske det hade vart någe =P... jag vet ju dom skall se så ut.. men jag tycker det är lite läskigt he he

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...