Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Christer5
    svarade
    Bluewing,håller fullständigt med vad miiaoo i alla stycken skriver om dig,tyvärr har jag svårt att skriva långa inlägg men tror att du redan vet att jag högaktar dig och att jag tycker att du är föredöme för alla som person,ditt engagemang och dina kunskaper om att hålla fisk och akvarier står väldigt högt i kurs.

    Önskar dig allt gott och ett fint Gott Nytt Akvarieår.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av miiaoo
    mors och gott nytt år!

    Jag är nu på sid 256 i den här tråden och jag bara fortsätter att förundras över din otroliga närvaro i det du gör. Det är ju iofs själva grejjen med just mindfulness som du ju är en mästare på, men ändå. Du är insiktsfull, väldigt generös, känslosam, vänlig och snäll, omtänksam, hänsynsfull och genuint intresserad. Jag skulle kunna lägga till fler adjektiv och superlativer för det ä svårt att med ord beskriva känslan men får när folk lägger ner sin själ i sitt skrivande om sitt upplevande att någonting de verkligen är intresserade av. Det blir nyanserat och spännande även om själva föremålet för intresset inte är ens eget fokus. Jag uppskattar själva läsningen mer än fisken i många fall. Men det gör ju självklart också att man får upp ögonen för sådant man inte själv lagt märke till tidigare.
    Jag gillar verkligen de här lååånga trådarna som sträcker sig över år och där man får pusselbit för pusselbit till andras personer och personligheter. Jag själv älskar att skriva och är väldigt öppen i det jag skriver. Det är viktigt för mig för jag känner att om jag kan tillföra något litet till någon därute genom min öppenhet så har det varit värt the effort liksom. Jag känner därför att jag tänker som jag läser att du gör. Öppet, generöst, insiktfullt, vänligt och pedagogiskt. Fortsätt så! Jag lovar att jag inte är den enda som läser tråden från början, kikar på bilderna och förundras, klickar på filmlänkarna och lär sig och helt enkelt gläds med din i din diskusglädje och sörjer när tråkigheter händer. Detta vet du ju redan, många trådsvar tyder på det, folk skriver om hur mycket de uppskattar tråden och dina tankar. Personligen går jag igång på långa konversationer i text, genomtänkta svar, interna skämt där man liksom åker med på en liten kälke bakom och kan glädjas med andras glädje.
    Ja, jag inser att jag vräker på nu, men det är av genuint intresse även detta. Vad vore livet värt om ingen vågade vräka ur sig sina tankar och känslor som blir till när man indirekt involverar sig i andras upplevelser?! Tankar är alltid värda att delas, stötas och blötas och i min egen tråd önskar jag många långa och fundersamma funderingar som jag gissar att mitt eget skrivande kan väcka. i alla väcks mina egna funderingar när jag satt något på pränt. Jag får liksom upp ögonen för att jag tänkt tokigt eller smart eller nåt helt annat.

    Gott nytt som sagt! Hoppas att alla zoopetare och andra får ett fantastiskt nytt år fullt av roliga, spännande och andra kuliga saker i år!
    Åh vad fint du säger. Blir mycket berörd, glad och tom i bollen samtidigt på nåt sätt. Ibland kan ju känslor bli lite för stora föra att kunna krympas ner till ord. Så känns det nu.
    Jag tänker nog som du att vi nog är rätt lika. Vad skulle livet vara om man inte vräkte på, säger du. Risken för mig är väl att när folk tycker jag vräker på kan det ju också tros betyda att jag överdriver. Överdriva innebär ju att man lämnat det äkta och sanna. Men att köra med öppna spjäll och inte hålla tillbaka det som man upplever som sant är ju äkta men kan tas för det förra.
    Nu låter väl detta som helt obegripligt, men för de som har mindfulness mest som ett främmande uttryck så är det ju att vara den man är ytterst. Och så som jag är här det är så jag är.
    Otroligt peppande med responsen hur som helst. Tror jag skriver ut texten på ett A4 och en dålig dag när allt blir fel så ska jag läsa det några gånger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Tack detsamma Johnny

    //Inger
    Ursprungligen postat av Nando
    Tack detsamma! Vacker bild!
    Ursprungligen postat av hivemindhermit
    Gott nytt år! Och stort tack för din närvaro här på forumet. Du gör mycket för den varma, inbjudande stämningen
    Mysigt med besvarade hälsningar! Tack för bildkommentar Nando och för en mycket vänlig kommentar...hermit!

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    mors och gott nytt år!

    Jag är nu på sid 256 i den här tråden och jag bara fortsätter att förundras över din otroliga närvaro i det du gör. Det är ju iofs själva grejjen med just mindfulness som du ju är en mästare på, men ändå. Du är insiktsfull, väldigt generös, känslosam, vänlig och snäll, omtänksam, hänsynsfull och genuint intresserad. Jag skulle kunna lägga till fler adjektiv och superlativer för det ä svårt att med ord beskriva känslan men får när folk lägger ner sin själ i sitt skrivande om sitt upplevande av någonting de verkligen är intresserade av. Det blir nyanserat och spännande även om själva föremålet för intresset inte är ens eget fokus. Jag uppskattar själva läsningen mer än fisken i många fall. Men det gör ju självklart också att man får upp ögonen för sådant man inte själv lagt märke till tidigare.
    Jag gillar verkligen de här lååånga trådarna som sträcker sig över år och där man får pusselbit för pusselbit till andras personer och personligheter. Jag själv älskar att skriva och är väldigt öppen i det jag skriver. Det är viktigt för mig för jag känner att om jag kan tillföra något litet till någon därute genom min öppenhet så har det varit värt the effort liksom. Jag känner därför att jag tänker som jag läser att du gör. Öppet, generöst, insiktfullt, vänligt och pedagogiskt. Fortsätt så! Jag lovar att jag inte är den enda som läser tråden från början, kikar på bilderna och förundras, klickar på filmlänkarna och lär sig och helt enkelt gläds med din i din diskusglädje och sörjer när tråkigheter händer. Detta vet du ju redan, många trådsvar tyder på det, folk skriver om hur mycket de uppskattar tråden och dina tankar. Personligen går jag igång på långa konversationer i text, genomtänkta svar, interna skämt där man liksom åker med på en liten kälke bakom och kan glädjas med andras glädje.
    Ja, jag inser att jag vräker på nu, men det är av genuint intresse även detta. Vad vore livet värt om ingen vågade vräka ur sig sina tankar och känslor som blir till när man indirekt involverar sig i andras upplevelser?! Tankar är alltid värda att delas, stötas och blötas och i min egen tråd önskar jag många långa och fundersamma funderingar som jag gissar att mitt eget skrivande kan väcka. I alla fall väcks mina egna funderingar när jag satt något på pränt. Jag får liksom upp ögonen för att jag tänkt tokigt eller smart eller nåt helt annat.

    Gott nytt som sagt! Hoppas att alla zoopetare och andra får ett fantastiskt nytt år fullt av roliga, spännande och andra kuliga saker i år!
    Senast redigerad av miiaoo; 07 January 2018, 12:37.

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    svarade
    Gott nytt år! Och stort tack för din närvaro här på forumet. Du gör mycket för den varma, inbjudande stämningen

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack detsamma! Vacker bild!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Tack detsamma Johnny

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1333.jpg
Visningar: 115
Storlek: 618,2 KB
ID: 2376854
    Vill önska alla er på Zoopet ett riktigt Gott Nytt År! Tack för ett fantastiskt 2017!
    Bilden är tagen från dagens tur i Tandådalen med längdskidor på 1,7 mil. Så nu vet jag var musklerna sitter på kroppen. De känns....

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av hivemindhermit

    Superfin bild ju!
    Tack! Bilden är tagen med iPhone X i teleläget på frihand. Däremot är rutan inte kliniskt ren etc. Men vem bryr sig

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Camenius

    Var är detta foto taget? ( Sorry för off (topic).
    Det är någonstans vid Vänern, det är allt jag kommer ihåg. Körde 300 mil på 3 dagar. Så det rykte om baken och hade bara 3 trötta hjärnceller aktiva vid tillfället. Hade precis fått hojen och ville köra in den på momangen. Och just detta med Off Topic är alltid tillåtna i denna tråd.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Camenius
    Oupps.. Upptäckte plötligt att vi är snudd på "grannar". Jag bor i Tidö, längs Rytternevägen, cirka tre kilometer från slottet. Har son i Irsta som nyligen sadlat om ett fantastiskt 3000 liters salt-kar, till ett med diskus, hundratals tetror, rötter, växter osv.
    Själv planerar och funderar jag över vad jag ska skaffa mig när väl vardagsrummets gamla golvtiljor renoverats.
    Kul! En Västeråsare till i forumet Låter som en dröm med en sådan satsning som din son gör nu. Planeringsfasen är väl en av de häftigaste faserna. Totalt kostnadsfri och med alla dörrar öppna.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando

    Tack! Nu har jag läst hela tråden och känner mig riktigt berörd av din öppenhjärtliga och känslosamma beskrivning av livet med (och utan) dina fiskar. Vad fint och personligt du skriver, det känns ärligt och äkta på ett sätt som medför att jag upplever att jag känner dig! För mig som bara haft akvarium i några månader nu har tråden bidragit till ökad kunskap och väckt tankar som jag tror jag kommer ha stor nytta av framöver, även om jag i nuläget håller mig till betydligt enklare fiskar än Discus.

    Jag fortsätter nu att följa tråden och hoppas på många fler långa inlägg, bilder och filmer! Ha det gott!
    Åh jag blir både rörd och glad av att du fått ut något för egen del i tråden och att det känns som att du känner mig. En av de bästa delarna med ett forum som dessa är ju att man kan låna av varandras erfarenheter. Skönt att man kan slippa vissa misstag. Våra arter är ju så himla känsliga innan vi hittat vårt sätt att hantera dom.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Härliga bilder och filmer, Johnny! Gôtt att sitta och kolla på en dag som denna!
    Kul att en sådan splittrad samling bilder och film fungerar för dig

    Ursprungligen postat av Christer5
    Bluewing,att ha 5 åriga Otocinclus är en bedrift men så är du också proffs på dina fiskar,skall köpa en ny gäng nu och det kanske går bättre när jag nu använder Easy Life Voogle.Jag har ett antal som kanske är ett år men många har dött för mig.
    Åh tack Christer för dina ord. Hoppas att du får ett bra intryck av Voogle precis som jag.

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    I storkaret skulle jag ta en bild på mina Corydoras Duplicareus. Men som alltid kommer ju en av Woffarna och ska se vad jag håller på med.
    Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0296.jpg Visningar:	1 Storlek:	522.5 kB ID: 	2376606
    Superfin bild ju!

    Lämna en kommentar:


  • Camenius
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Låter också som en vettig idé. Enkelt sätt att få stor filtervolym. Men blev lite taggad av Mathias när jag läste hur länge det gick att ha ett externt filter igång. Lusläste lite om just FX5 och det verkar ju riktigt mycket filter för pengarna.
    På något sätt gillar jag också idén att få ut så mycket vattenvolym som möjligt för pengarna. I så fall bli det Slimline över hela bakrutan utan att bygga mellanvägg.
    På akvariefronten så tittar jag just nu på Juwel RIO och Vision som rymmer drygt 400L. Är ju tvärnöjd med mitt eget Vision 180L.
    Drömde i natt faktiskt att jag sålde hojen för att få pengar till en rejäl burk.
    Här är hojen.
    [ATTACH=CONFIG]57622[/ATTACH]
    Men det kanske att gå alldeles för långt. Bara för att man är så sugen på ett Diskusakvarium
    Var är detta foto taget? ( Sorry för off (topic).

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...