Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Tack Mats! Ser nu att jag gjorde bort mig när jag sålde mitt 180-kar. Funderar lite hur det ska kunna funka men inser att det enda kar jag kan stuva om precis nu är min 125-kub, vilket är för litet.
    Nåväl, nu är ju detta en drömmen-om-tråd så jag går likaväl all in i tänket så länge.
    Med artkar, menar du ett kar som är soprent på andra arter? Började spåna lite hur man skulle kunna tänka artmässigt igår och hamnade då på denna sida: https://fish.mongabay.com/data/ecosy...io%20Negro.htm
    Men är det Adoketa, thats it i karet. Då är ju fiskvalet enkelt. Inredning som funkar? Om jag tittar på filmerna så är det mer pinnar-löv-sand-stenar stuket?
    Hur tänkte du själv?
    Nja, inte soprent på andra arter, men att adoketorna får vara de enda cikliderna, sedan fylla på med vackra tetror och annan småfisk.
    Såhär såg det ut i ett 540-kar då jag hade två par som gick där. Tyvärr är filmen ganska mörk - det var givetvis ljusare i verkligheten. Men, du kanske kan ana allt pinn-, rot- och träbråte. Ljuset bestod av åtta stycken led-puckar.
    Konstigt nog tog jag ganska få bilder och filmer på just detta kar. Jag hade nog lite annan fisk i stugan som jag fokuserade på.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Johnny!
    Här är lite info om Ivanacara adoketa.
    I. adoketa lever i Rio Negro, och bara namnet på den floden i Amazonas-systemet säger en hel del.
    Här har vi typiskt svartvatten med lågt ph runt 4.0 och ganska hög temperatur upp mot 28-29°C.
    Säsongsvis översvämmas skogsområdena och då kan förflyttning från de grunda, varma områdena ske med födointag och lekperioder.
    Med dessa betingelser kan man sätta en inredning som har finkornig sand, massvis av olika löv, pinnar och rötter så att det bildas många ställen för dom att uppehålla sig på, både i bottenregionen och högre upp.
    Lugnt flöde i karet och dämpad belysning, en miljö där flytväxter kan vara mycket bra att använda.

    Jag fick bäst resultat med mina då de fick gå nästan helt själva. Blir det för mycket liv och rörelse med andra fiskar drar dom sig undan och kommer inte till sin rätt.
    Deras kroppsspråk är lite annorlunda, med en krypande stil med fenorna indragna då de uppvaktar varandra, och hanen kan bli väldigt ljus och ställa sig ”på huvudet” lodrätt då han spelar för honan. Det ser för jädra lustigt ut, påminner lite om en del Julidochromis-arters (Tanganyika) rörelsesätt.

    Skall man köra denna ciklid tycker jag att tänket bör vara art-kar, och låta adoketan spela huvudrollen, med tetror och liknande som fiskbesättning i övrigt.

    Jag skulle väldigt gärna ha Ivanacara adoketa igen, i ett specialinrett kar på några hundra liter.
    En fantastiskt vacker och intressant ciklid, med ett lite annorlunda kroppsspråk och rörelsemönster än de ciklider vi vanligtvis ser ifrån dessa områden.
    Tack Mats! Ser nu att jag gjorde bort mig när jag sålde mitt 180-kar. Funderar lite hur det ska kunna funka men inser att det enda kar jag kan stuva om precis nu är min 125-kub, vilket är för litet.
    Nåväl, nu är ju detta en drömmen-om-tråd så jag går likaväl all in i tänket så länge.
    Med artkar, menar du ett kar som är soprent på andra arter? Började spåna lite hur man skulle kunna tänka artmässigt igår och hamnade då på denna sida: https://fish.mongabay.com/data/ecosy...io%20Negro.htm
    Men är det Adoketa, thats it i karet. Då är ju fiskvalet enkelt. Inredning som funkar? Om jag tittar på filmerna så är det mer pinnar-löv-sand-stenar stuket?
    Hur tänkte du själv?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj Johnny!
    Här är lite info om Ivanacara adoketa.
    I. adoketa lever i Rio Negro, och bara namnet på den floden i Amazonas-systemet säger en hel del.
    Här har vi typiskt svartvatten med lågt ph runt 4.0 och ganska hög temperatur upp mot 28-29°C.
    Säsongsvis översvämmas skogsområdena och då kan förflyttning från de grunda, varma områdena ske med födointag och lekperioder.
    Med dessa betingelser kan man sätta en inredning som har finkornig sand, massvis av olika löv, pinnar och rötter så att det bildas många ställen för dom att uppehålla sig på, både i bottenregionen och högre upp.
    Lugnt flöde i karet och dämpad belysning, en miljö där flytväxter kan vara mycket bra att använda.

    Jag fick bäst resultat med mina då de fick gå nästan helt själva. Blir det för mycket liv och rörelse med andra fiskar drar dom sig undan och kommer inte till sin rätt.
    Deras kroppsspråk är lite annorlunda, med en krypande stil med fenorna indragna då de uppvaktar varandra, och hanen kan bli väldigt ljus och ställa sig ”på huvudet” lodrätt då han spelar för honan. Det ser för jädra lustigt ut, påminner lite om en del Julidochromis-arters (Tanganyika) rörelsesätt.

    Skall man köra denna ciklid tycker jag att tänket bör vara art-kar, och låta adoketan spela huvudrollen, med tetror och liknande som fiskbesättning i övrigt.

    Jag skulle väldigt gärna ha Ivanacara adoketa igen, i ett specialinrett kar på några hundra liter.
    En fantastiskt vacker och intressant ciklid, med ett lite annorlunda kroppsspråk och rörelsemönster än de ciklider vi vanligtvis ser ifrån dessa områden.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

    Jag är på forumet lite snabbt just nu (bara för att jag vet att du är inne en stund och gärna vill svara dig) och jag håller på med lite annat stuff som tar lite tid och uppmärksamhet i anspråk.
    Johnny, jag återkommer imorgon så kan vi gagga lite adoketa.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Härligt! Nu fastnade jag en hel del för Adoketa. Vad bör man tänka på för att det ska vara optimalt?
    Jag är på forumet lite snabbt just nu (bara för att jag vet att du är inne en stund och gärna vill svara dig) och jag håller på med lite annat stuff som tar lite tid och uppmärksamhet i anspråk.
    Johnny, jag återkommer imorgon så kan vi gagga lite adoketa.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Tid har jag massor av, ingen effort alls!
    Jag berättar gärna om hur man kan optimera akvariemiljön så det blir goda resultat för våra ciklider.
    Härligt! Nu fastnade jag en hel del för Adoketa. Vad bör man tänka på för att det ska vara optimalt?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Ok. Tack för att du tar dig tid. Intressant.
    Tid har jag massor av, ingen effort alls!
    Jag berättar gärna om hur man kan optimera akvariemiljön så det blir goda resultat för våra ciklider.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Njääe... inte värre än andra ciklider. Blir det stridigheter inom paret har dom inte rätt förutsättningar i karet att göra sin grej i sina cykler mellan lek- och vilofaser.
    Ok. Tack för att du tar dig tid. Intressant.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing

    En kille sa att den kunde vara rejält tuff inom paret. Något du också märkt?
    Njääe... inte värre än andra ciklider. Blir det stridigheter inom paret har dom inte rätt förutsättningar i karet att göra sin grej i sina cykler mellan lek- och vilofaser.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ja, som sagt, adoketa är något av det häftigaste jag någonsin haft. Det är inte för inte jag har en av mina som min avatar!
    En kille sa att den kunde vara rejält tuff inom paret. Något du också märkt?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Exakt! Har kollat runt på lite andra forum och de som haft just Ivanocara Adoketa beskriver den som bästa dvärgcikliden, stor personlighet, oförglömlig och liknande. Snacka om en fisk som lämnat avtryck. Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        9B3DA28A-75F9-4219-B620-550A769B282C.jpeg Visningar:	1 Storlek:	94.0 kB ID:     	2376132
    Ja, som sagt, adoketa är något av det häftigaste jag någonsin haft. Det är inte för inte jag har en av mina som avatar!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 December 2017, 20:16.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    IMAZO har adoketa på sin lista hela tiden, undrar varför? Förmodligen för dyra för oss vanliga . Trisslotter kanske...
    //Inger
    Det finns andra vägar...

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    IMAZO har adoketa på sin lista hela tiden, undrar varför? Förmodligen för dyra för oss vanliga . Trisslotter kanske...

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ja, skall det vara på det dyra sättet kan man ju bli rik på nolltid!
    Exakt! Har kollat runt på lite andra forum och de som haft just Ivanocara Adoketa beskriver den som bästa dvärgcikliden, stor personlighet, oförglömlig och liknande. Snacka om en fisk som lämnat avtryck. Klicka på bilden för större version

Namn: 9B3DA28A-75F9-4219-B620-550A769B282C.jpeg
Visningar: 165
Storlek: 94,0 KB
ID: 2376132

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Smartaste insikten idag
    Ja, skall det vara på det dyra sättet kan man ju bli rik på nolltid!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...