Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mr Woods
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Tack Mats, så skönt att ha tid att vara här en stund och se vad som händer med dig och andra vänner.
    Jag vill också sända dig en hälsning Johnny!
    Det känns kul att vara tillbaka på forumet, även om det inte är vad det en gång var!
    Vi får göra någonting nytt av det!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Skönt att se dig Johnny!
    Tack Mats, så skönt att ha tid att vara här en stund och se vad som händer med dig och andra vänner.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    OK, då förstår jag hur ditt läge är nu. Känner igen det där med att vilja ha kvar de fiskar man köpt och detta oavsett om man egentligen kunde göra något ”roligare” med karet. Då blir det ju som du säger att man får fasa in nya arter när de gamla dör av. Det är inget fel med detta alls tycker jag, tvärtom. Upplever inte att det bara är nya projekt som är intressanta att läsa om. Att få en målande beskrivning av den sköna lunk som ett väl ingånget kar puttrar på i kan vara minst lika givande. Jag var mer nyfiken på hur du hade det nu med akvarierna.

    När jag skulle bestämma fiskar till mitt 240 liters var jag väldigt sugen på just neonregnbågar. En kvinna på Akvarielagret sa dock att dessa var ganska känsliga jämfört med andra regnbågar och att det är svårt att hitta bra exemplar. Eftersom jag är nybörjare och lätt oroar mig för mina djur kände jag då att det var bättre för mig att satsa på lite mer robusta arter. Tycker fortfarande att det är en väldigt vacker fisk, även om det inte blev några sådana för mig denna gång.

    Jag uppfattar dig som en mycket klok person och du gör säkert helt rätt prioriteringar för dig och din familj nu. Är bara glad över att läsa dina inlägg och få lite uppdateringar ibland!

    Trevlig kväll!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Det skall få ta tid denna gång, något jag lärt av dig.....det behöver ju inte gå så snabbt . Vad skönt att höra att du har hittat balans och harmoni i tillvaron, men jag måste säga att jag genom din berättelse fick känslan av att du tillhörde de som lyckats finna just detta. Jag hoppas verkligen att sjukdomen gett vika och du njuter av livet och allt det har att ge. Alltid lika roligt när du är här på forumet. Du är saknad. Bara ditt underbara sätt att avsluta ditt inlägg " min vän" värmer otroligt och ger mycket kraft. Hoppas vi hörs snart igen min vän.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Skönt att se dig Johnny!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Härligt med lite nya inlägg i denna tråd! Bluewing - kan du inte skriva något om hur det står till i dina kar med fiskar och växter? Är också nyfiken på om du har några spännande idéer för framtiden...
    Tackar som frågar Nando. Jag är i ett läge nu där jag ställer om mycket i mitt liv till en rikedom på tid istället för pengar. Lägger just nu ned min webshop ljusweb.se och rear ut allt. Det är något jag haft vid sidan av mitt arbete på 150%. Så det är därför det varit lite tyst i tråden igen.
    Det kluriga med det där med planer är väl att de antingen förutsätter att jag är villig att sälja de fiskar som finns i karen eller startar med ett tomt kar. Folk här i forumet är ju olika. För min del så blir jag väldigt bunden till de fiskar jag har och har dessutom en stark ansvarskänsla för dom. Det gör att de fiskar jag har ofta blir i min vårdtids de drar vidare till Nangiyala eller vad man nu tror händer sedan.
    Så mina planer handlar mer om vad jag kan göra med inredningen än fiskbeståndet. Så det blir liksom en låååångsam förändring. När en art dött ut helt så glider jag i det karet över till en annan art som nu mina neonregnbågar i mitt Lido 200. En plan för ett kar för mig är därför lite som en 5-årsplan egentligen. Så länge jag har tetror, regnbågar och andra lite mer kortlivade arter så blir det en förändring över kanske 3 år.
    Många av er här vill ju höra om något radikalt, typ ändra allt: åter, inredning, världsdel etc.
    För mig är det långsamt och mjuuuukt som gäller.

    Kar som är igång nu:
    Mitt Lido 200 känns perfekt och färdigt på nåt sätt. Min nysatsning lån Neonregnbågar har varit en turbulent historia. Jag är verkligen helt betagen i de små kvicka livsglada Melanotaenia Praecox. Men det syntes redan i butiken att detta var inte fisk som var i toppskick. Riktigt skruttiga. I gruppen på 13 så återstår nu 8 av vilka jag tror att kanske 7 överlever. Dels verkar det vara en känslig art i sig men min hade ett dåligt utgångsläge. I det karet så har jag dessutom en grupp på 25 kardinaltetror som jag iofs gillar. Men planen i det karet är att glida över till mer små regnbågar. Så jag ska fylla på med nya neonregnbågar. Sedan när de extremt långlivade kardinalerna gjort sitt blir det antingen Iriatherina werneri....
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        Iriatheina_solstr_le_-_azur.jpg Visningar:	1 Storlek:	121.2 kB ID:     	2378269
    eller en grupp med Melanotaenia papuae
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        M_papaue.jpg Visningar:	1 Storlek:	53.6 kB ID:     	2378270
    eller kanske Melanotaenia Maccullochi.
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        1264.jpg Visningar:	1 Storlek:	180.6 kB ID:     	2378271
    Så mer regnbågar helt enkelt.
    Inredningen är jag tvärnöjd med och där rensar jag när det ser för trångt ut bara.
    Nu är det ju ett par Palettciklider i det karet. Dessutom 2 gigantiska guldancistrushanar och 3 honor. 6 st. Corydoras Sterbai. Men på sikt ska det sydamerikanska fasas ut. Njuter så av regnbågars livsglädje.
    Nu säger min fru att vi ska äta så jag tar en paus så länge.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Tack Johnny . En bra sammanfattning, jag har ju köpt ett akvarium, 2000x50x55 (lbh) 550 liter, det är btn amasonas bakgrund och bakom denna bakgrund är det ju filtermatrial( som jag håller på att tvätta nu, pust ) pumpen är en AquaEl 1000 liter/timme, räcker det tror du eller skall jag koppla in något mer?
    Jag kommer ha dansk sjösten som botten, den finaste sorten, tanken är ju att slamsugare botten vid varje vattenbyte om det skulle behövs. Det skall vara rötter men sparsamt med växter från början, för att det då kanske dröjer lite innan discusarna bildar par, senare vill jag ju ha mer växter men tänkte börja med ett rätt tomt akvarium. Jag har nog tänkt att börja med en grupp på runt tio, storlek 10-12 cm.....men det beror ju lite vad jag hittar för individer. Nu har jag ännu inte besökt varken Trollhättan eller Varberg , men lutarlite åt att köpa eropiskt istället för ciklider från Asien , eftersom de då skall vara garanterat parasitfria och vana vid våra bakterier. Det gör ju att jag inte kommer ha några andra fiskar än dessa diskusar de första året iallafall. Drömmen och förhoppningen är ju att jag då inte behöver genomlida dina och Ingers våndor. Jag har kollat på discusar från odlaren Piwowarski och tycker de känns väldigt bra.
    Så vi får väl se.....tänkte ju skynda långsamt denna gång....
    Låter utmärkt. Nu tror jag att alla diskusar egentligen har någon form av flagellater i sina tarmar. De lever ju i vatten i naturen som har extremt låga bakteriehalter har jag för mig. Klart annorlunda ett akvarium. Men med en bra vattenmiljö etc. så blir fiskens immunförsvar så starkt att flagellanterna för en tynande tillvaro.
    Att det gick som det gick för Inger har helt andra orsaker. Inger hade ju ett vatten som absolut inte passade diskus men lyckades ändå osannolikt bra innan det hela tippade över ända. Hade hon satsat med sitt nya vatten de luxe hade säkert historien fått ett annat förlopp.
    Att det gick som det gick för mig beror mycket på mina egna misstag. Så ser jag det idag. Så skippa rädslan och njut av dina idéer är mitt råd och håll hög standard på skötseln hela tiden så kommer det att gå kanon. För min del är jag nog bättre på att uttrycka vad jag känner för mina fiskvänner än att sköta dom. Under den perioden jag hade diskus så jobbade jag minst 60 timmar i veckan och hade egentligen en sjukdom som sedan tog över. Så med en harmonisk balans i livet som idag hade jag hanterat dom annorlunda mina älskade blå valpar. Så tänk positivt och förväntansfullt min vän
    Senast redigerad av Bluewing; 19 January 2018, 21:08.

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Nice att du är tillbaks i Zoopetvärlden igen.
    Jag fattar att dom är poppis, dojjorna. Har haft ett par hundar tidigare som verkligen hade uppskattat skor, på den tiden. Nuvarande pudeltrasa har inbyggda snöskor, mao massor med päls i tassarna. Blir det för mycket så fastnar snön och hon går på klackar, då får jag klippa såklart, för hon är liksom inte så förtjust i högklackat. Hon är mer den naturliga typen.
    Jag håller me Nando, har du tankar kring kar och framtid så är jag också nyfiken.
    Sen har jag en annan fundering, kring dina sillar. Praecoxara alltså. Har du någon bild på dem i jämförelse med annan fisk, som storleksreferens?
    Jag funderar ju fram och tillbaks på olika regnbågar och även om det inte är dags förrän typ februarilönen så vill jag har mer på fötterna när det gäller hur helheten blir med de olika sorterna. Jag vill inte ha för lika de fiskar som redan går i karen. Lika på höjden, dvs avlånga, eller för korta på längden. Jag vill ha en kontrast med andra ord. I 720t går ju praktbarberna som är lika glossocepsis incisus i färg så dom går bort där och även i kuben där de blir för maffiga och sannolikt tar över allt och dessutom käkar räkor som snacks.
    Lacustris är väldigt snygga i färgen, men jag vet inte så mycket mer om dom.
    Sen är det ju det där med att formen på kroppen anger lite hur strömt de lever naturligt i det vilda. Jag bör i så fall satsa på de med högre rygg då mitt vatten inte snurrar i något speciellt högt tempo. Filtrering finns det så det räcker, men det är inte hög fart på vattnet mer än lokalt.
    Vad har du för sorter? Jag tycker mig komma ihåg praecox och g.incisus. Har du fler? Eller har testat fler?

    Eller såklart om någon annan som läser detta vet mer? Alla funderingar, råd och tips är välkomna här eller i min egen tråd.
    Senast redigerad av miiaoo; 18 January 2018, 11:32. Anledning: Text försvann.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Härligt med lite nya inlägg i denna tråd! Bluewing - kan du inte skriva något om hur det står till i dina kar med fiskar och växter? Är också nyfiken på om du har några spännande idéer för framtiden...

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Tack Johnny . En bra sammanfattning, jag har ju köpt ett akvarium, 2000x50x55 (lbh) 550 liter, det är btn amasonas bakgrund och bakom denna bakgrund är det ju filtermatrial( som jag håller på att tvätta nu, pust ) pumpen är en AquaEl 1000 liter/timme, räcker det tror du eller skall jag koppla in något mer?
    Jag kommer ha dansk sjösten som botten, den finaste sorten, tanken är ju att slamsugare botten vid varje vattenbyte om det skulle behövs. Det skall vara rötter men sparsamt med växter från början, för att det då kanske dröjer lite innan discusarna bildar par, senare vill jag ju ha mer växter men tänkte börja med ett rätt tomt akvarium. Jag har nog tänkt att börja med en grupp på runt tio, storlek 10-12 cm.....men det beror ju lite vad jag hittar för individer. Nu har jag ännu inte besökt varken Trollhättan eller Varberg , men lutarlite åt att köpa eropiskt istället för ciklider från Asien , eftersom de då skall vara garanterat parasitfria och vana vid våra bakterier. Det gör ju att jag inte kommer ha några andra fiskar än dessa diskusar de första året iallafall. Drömmen och förhoppningen är ju att jag då inte behöver genomlida dina och Ingers våndor. Jag har kollat på discusar från odlaren Piwowarski och tycker de känns väldigt bra.
    Så vi får väl se.....tänkte ju skynda långsamt denna gång....

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Hej Johnny.
    hoppas allt är bra med dig, din familj och dina kar.... du, jag har bestämt mig, det blir Discus här.......även om jag dyrt och heligt lovade mig att inte ha discus igen.... Men efter att läst din tråd märkte jag att jag sökte alla trådar om just discus, sedan blev det att plocka fram mina gamla böcker om Discus och helt plötsligt tänkte jag inte på annat än discus....vad är det med denna fisk som trollbinder så...

    Då var det ju nästa löfte att denna gång skulle jag ta det lungt och tänka efter före, så att säga. Det tredje lyftet var ju att inte köpa mer kar...hm...det jag kan slå fast är att jag inte är bra på att hålla löften...imorgon hämtar jag ett nytt kar, som kommer att ordningställas för discus.

    så Johnny, några bra råd eller en summering av dina erfarenheter som du känner skulle kunna vara till nytta för mig?
    Jag tycker du resonerar helt rätt. Har tanken väl fått fäste så är det lika bra att ge efter och skaffa ett gäng valpar.
    Ja råd.... nu finns det ju kunniga personer kring detta i forumet. Men eftersom du nu frågar så är det så oerhört viktigt med rent och välmående vatten. Enklast är det ju att köra med ett barebottomkar och byta vatten för jämnan. Enklast men så tråkigt kan jag tycka. I annat fall krävs det riktigt bra filtrering och inte så stor fiskbelastning. Har du som jag ett Jumbonano (450) så rymmer det egentligen bara upp till 6 kanske max 7 vuxna individer. Ungfiskar går det ju att ha fler. Men när de är vuxna så tar de plats. Vill du köra med sand, växter, rötter etc. så ställer det högre krav ändå på bra vattenkvalité och filtrering. Hade oftast 28 grader i karet. Men den kvarvarande diskusen Bertil som tål allt går i 27 grader sedan länge utan några problem.
    Sedan är det foder då. Diskusar snöar lätt in på ett och samma foder. Så bra variation och gärna egen räkmix och liknande. Diskusarnas akilleshäl är ju mage och tarm. Ju bättre och ju mer varierat foder ju tåligare diskus egentligen. Min grupp fick ju flagellater i tarmen som sedan fick förödande konsekvenser.
    Men du fixar ju detta. Flera i forumet har lyckats riktigt bra i första försöket. Läs i Tommy Vestlies tråd t.ex.
    Avslutningsvis så skaffa bra fiskkvalité från start och inte för små (femkronor) utan minst 8-9 cm så är du en bra blir på väg.
    Så bra fisk, bra foder och bra vattenkvalité.
    Du får ett minne för livet oavsett hur det går.
    Om jag skulle köra om allt igen så skulle jag nog köra bara med Diskus, varit bättre på att variera födan, ett större kar och rejälare filter. Skulle haft mer grenar och mindre växter.
    Nu blev jag nästa sugen igen.....

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av miiaoo
    Inte helt fel att vara världsmästare i gissning. Har man lite (eller mycket) sunt förnuft och vet en del om orsaksamband och logik så är det ofta så att gissningarna faktiskt blir helt korrekta. Så upplever jag det i alla fall. Också en av medspelarna i titeln om Världsmästare i gissning.

    Så fin liten Mejja! Så fina dojjor hon har, gillar hon dom?
    Skönt att det finns fler medlemmar i klubben. Dojjorna är fleecesockor som vi syr själv och som skyddar mot is i tassarna och skare. De är oerhört bekväma för hundarna så de gillas.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Hej Johnny.
    hoppas allt är bra med dig, din familj och dina kar.... du, jag har bestämt mig, det blir Discus här.......även om jag dyrt och heligt lovade mig att inte ha discus igen.... Men efter att läst din tråd märkte jag att jag sökte alla trådar om just discus, sedan blev det att plocka fram mina gamla böcker om Discus och helt plötsligt tänkte jag inte på annat än discus....vad är det med denna fisk som trollbinder så...

    Då var det ju nästa löfte att denna gång skulle jag ta det lungt och tänka efter före, så att säga. Det tredje lyftet var ju att inte köpa mer kar...hm...det jag kan slå fast är att jag inte är bra på att hålla löften...imorgon hämtar jag ett nytt kar, som kommer att ordningställas för discus.

    så Johnny, några bra råd eller en summering av dina erfarenheter som du känner skulle kunna vara till nytta för mig?

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Inte helt fel att vara världsmästare i gissning. Har man lite (eller mycket) sunt förnuft och vet en del om orsaksamband och logik så är det ofta så att gissningarna faktiskt blir helt korrekta. Så upplever jag det i alla fall. Också en av medspelarna i titeln om Världsmästare i gissning.

    Så fin liten Mejja! Så fina dojjor hon har, gillar hon dom?
    Senast redigerad av miiaoo; 07 January 2018, 12:38.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Christer5
    Bluewing,håller fullständigt med vad miiaoo i alla stycken skriver om dig,tyvärr har jag svårt att skriva långa inlägg men tror att du redan vet att jag högaktar dig och att jag tycker att du är föredöme för alla som person,ditt engagemang och dina kunskaper om att hålla fisk och akvarier står väldigt högt i kurs.

    Önskar dig allt gott och ett fint Gott Nytt Akvarieår.
    Åh tack Christer! Du är så snäll du. Nu känner jag mig mera intresserad än kunnig egentligen. Men blir glad av att det kan upplevas som kunskap.
    Kunskap enligt Platon är ju något ungefär så här:
    1. Du måste tro det
    2. Det måste vara sant
    3. Du måste ha goda skäl att tro det

    Mycket av de inlägg jag skriver platsar definitivt för ettan i denna lista.
    Men tvåan är klurig. Min fru kallar mig för världsmästare i gissning ibland.
    Nu menar jag inte att krångla till din fina text, Christer utan just nu så funderar jag mycket på vad sanning är egentligen. På riktigt. Därför spann jag lite på tråden så att säga. Men det satte sig direkt i hjärtat
    Är själv i Tandådalen en tid och förutom att njuta av fina komplimanger så här på årets första dag åka skidor med fru och pälsbeklädda vänner.
    Detta är från en helt underbar skidtur igår med yngsta bustjejen Meija:
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0338.jpg Visningar:	1 Storlek:	441.8 kB ID:     	2377043
    Senast redigerad av Bluewing; 02 January 2018, 07:34.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...