Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bluewing
    svarade
    Vet inte idag. De fanns igår kväll. Men det beror på vad som händer när de inte sprattlar längre utan ska söka sig till föräldrarna. De har aldrig varit så här tuffa mot de andra. Nu är det soprent på fisk i närheten av dem. De är så himla duktiga denna gång.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    I morse så skramlade det och small i mitt Lido 200. Här är förklaringen:

    Den ena Guldancistrus har alltid varit den starkare. Nu är de nästan jämnstora och båda har släppt sina yngel så just nu har de väl tid att bråka innan nästa kull [emoji6]
    Babyboom på Diskusgatan . Finns Diskusbebbarna kvar?

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    I morse så skramlade det och small i mitt Lido 200. Här är förklaringen:

    Den ena Guldancistrus har alltid varit den starkare. Nu är de nästan jämnstora och båda har släppt sina yngel så just nu har de väl tid att bråka innan nästa kull [emoji6]

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Lycka i diskuskaret För första gången någonsin har jag ett diskuspar som jag trott varit sterila sprattlare sedan igår. Både hanen och honan är sotsvarta. Samtidigt med detta så ser det ut som jag har Owroewefi-yngel på två kanske tre ställen. Ett av paren kan jag knappt skilja åt. Mina guldancistrus har lekt några gånger och släppt yngel nyligen i samma kar.
    Så det är lite av lek och yngelboom i hela karet. Så vad är det som hänt?
    Jag byter bara vatten en gång i veckan. Tillsätter Voogle varje vecka. Har pintjockt med Staghornalger.
    Algerna är något som fiskarna definitivt gillar. Har en Javaormbunke som är stor och mår bra och är som en stor enda Staghorntofs. Diskusarna leker i utkanten av den tofsen som de ofta varit och kikat i. Som det nu är verkar jag kunna reglera mängden alger med PMDD. Ger jag normaldos så växer växterna och algerna håller sig på samma nivå som nu. Ger jag mindre stannar växterna och algerna ökar. Ger jag mer minskar algerna.
    Voogle känns som en höjdare som jag inte nog kan berömma. Alla diskusarna är utan prickar, fläckar etc. och har varit bra i magen sedan jag började med det. Får intrycket av att det finns en större lekvillighet i karet OCH jag har fått sprattlare!
    Så mycket av det jag brottats med gällande diskusarna är nu ett tag helt frånvarande.

    Det bökiga är ju vattenbyten med dessa lekar, men löser det med två slangar där jag sätter påfyllnadsslangen i nivån med vattenytan. Så när karet börjar bli överfyllt slutar det ju bubbla från den slangen. Har tagit tid per liter i tömningsslangen och räknat ut att på 32 minuter är 50% bytt utan att ytan har förändrats ett dugg. Filter går som vanligt och inga störningar för fiskarna alls.

    Den här lunken som är i diskuskaret är en ren njutning. Men det är ingen stillsam lunk utan mer lite ZZ Top-lunk. Dunka-dunka i ett långsamt hormonstint tempo.

    Men det som är så skönt att veta är att det går att få yngel av diskus i mitt vatten och diskusarna är fullt fertila. Jag som sa att jag funderat på att ge bort dem. Dumma mig

    Så härligt! Gott med flyt

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Åhh så kul för dig Johnny, äntligen händer det . Dessutom Ow-bebbar som grädde på moset, kan inte bli så mycket roligare. Glöm nu TV:n en bra stund framöver. Å jag är inte alls avundsjuk .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Problemet är att de ställer sig ivägen och blir helilskna när jag närmar mig. Men det är ingen stor grupp ungar. Men bara att ha fått sett dem med det paret är helkul
    Det vore en dröm att få uppleva, glädjs verkligen med dig

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Problemet är att de ställer sig ivägen och blir helilskna när jag närmar mig. Men det är ingen stor grupp ungar. Men bara att ha fått sett dem med det paret är helkul

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Tack, Tommy. Det är helkul Så kul att jag inte slås ner av en Camallanus Cotti i mitt Lido 200.
    Det där verkar ju vara en gåta? Men åter till glädjen vore toppenkul om du fick till några bilder vid tillfälle.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Tack, Tommy. Det är helkul Så kul att jag inte slås ner av en Camallanus Cotti i mitt Lido 200.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Underbart, grattis!

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Lycka i diskuskaret För första gången någonsin har jag ett diskuspar som jag trott varit sterila sprattlare sedan igår. Både hanen och honan är sotsvarta. Samtidigt med detta så ser det ut som jag har Owroewefi-yngel på två kanske tre ställen. Ett av paren kan jag knappt skilja åt. Mina guldancistrus har lekt några gånger och släppt yngel nyligen i samma kar.
    Så det är lite av lek och yngelboom i hela karet. Så vad är det som hänt?
    Jag byter bara vatten en gång i veckan. Tillsätter Voogle varje vecka. Har pintjockt med Staghornalger.
    Algerna är något som fiskarna definitivt gillar. Har en Javaormbunke som är stor och mår bra och är som en stor enda Staghorntofs. Diskusarna leker i utkanten av den tofsen som de ofta varit och kikat i. Som det nu är verkar jag kunna reglera mängden alger med PMDD. Ger jag normaldos så växer växterna och algerna håller sig på samma nivå som nu. Ger jag mindre stannar växterna och algerna ökar. Ger jag mer minskar algerna.
    Voogle känns som en höjdare som jag inte nog kan berömma. Alla diskusarna är utan prickar, fläckar etc. och har varit bra i magen sedan jag började med det. Får intrycket av att det finns en större lekvillighet i karet OCH jag har fått sprattlare!
    Så mycket av det jag brottats med gällande diskusarna är nu ett tag helt frånvarande.

    Det bökiga är ju vattenbyten med dessa lekar, men löser det med två slangar där jag sätter påfyllnadsslangen i nivån med vattenytan. Så när karet börjar bli överfyllt slutar det ju bubbla från den slangen. Har tagit tid per liter i tömningsslangen och räknat ut att på 32 minuter är 50% bytt utan att ytan har förändrats ett dugg. Filter går som vanligt och inga störningar för fiskarna alls.

    Den här lunken som är i diskuskaret är en ren njutning. Men det är ingen stillsam lunk utan mer lite ZZ Top-lunk. Dunka-dunka i ett långsamt hormonstint tempo.

    Men det som är så skönt att veta är att det går att få yngel av diskus i mitt vatten och diskusarna är fullt fertila. Jag som sa att jag funderat på att ge bort dem. Dumma mig

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Du har ju säkert läst nu hur det har resonerats. Men jag ser ju inte denna grupp som frisk. Mera som symptomfria Så det känns inte som ett bakslag. Tycker din idé om att det kan vara gaser i magen är utmärkt.

    När sedan gruppen är tillräckligt decimerad så är jag i dagsläget inte helt säker på hur jag ska gå vidare. Möjligen kör jag med en grupp skalarer ett tag i detta karet för att få det enklare med en robustare fisk. Kanske också några andra jordätare. Vi får se. Älskar diskus mer än andra arter. Så är det. Men vilsamt är inte fel, det heller
    Ibland har jag faktiskt t.om. tänkt att ge bort dem till någon jag vet gör ett bra jobb med dem. Sånt har också dykt upp i tankarna. Svårt att ta betalt för en fisk som inte är säkert frisk till 100%.
    Japp, jag har läst - och gasidén var bara ett longshot, då jag hade en discus vid ett tillfälle som förmodligen hade en släng av detta. Själv har jag ingen erfarenhet med "bottentittande" discus, så jag kan tyvärr inte bistå med någon hjälp.
    Rent allmänt; att du känner att det kan vara läge för en discuspaus är något jag har full förståelse inför, och inget som är det minsta underligt. Att hålla discus kan vara en väldig berochdalbana, och det uppstår lätt perioder då man helt enkelt inte har lust att fortsätta med dom - vilket kan vara en ypperlig anledning att köra något "lättare" som exempelvis scalare. Då får man ju under en längre tid igång karet också med (förhoppningsvis) problemfria perioder utan medicineringar o.dyl.
    När man sedan har ett kar som andas frid, och som uppträder som en självgående organism, kan man ju fundera på att introducera några discusar i karet - om man får feeling.
    Jag tänker inte på några vis sätta discus i mitt kar (när det nu blir klart...) förrän det har tuffat igång rejält och mer eller mindre sköter sig självt - med varsamt styrande hand av mig - och då jag ser att det öppnar sig en möjlighet med feta, fina, friska discusar!
    Vila i dina tankar och funderingar, ta en eller flera nödvändiga tajmouter - alla pusselbitar lägger sig på plats, precis som de skall, och som de alltid gör - och när man sedan blickar tillbaka märker man att det som skett har varigt nödvändigt och av godo.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Du har ju säkert läst nu hur det har resonerats. Men jag ser ju inte denna grupp som frisk. Mera som symptomfria Så det känns inte som ett bakslag. Tycker din idé om att det kan vara gaser i magen är utmärkt.

    När sedan gruppen är tillräckligt decimerad så är jag i dagsläget inte helt säker på hur jag ska gå vidare. Möjligen kör jag med en grupp skalarer ett tag i detta karet för att få det enklare med en robustare fisk. Kanske också några andra jordätare. Vi får se. Älskar diskus mer än andra arter. Så är det. Men vilsamt är inte fel, det heller
    Ibland har jag faktiskt t.om. tänkt att ge bort dem till någon jag vet gör ett bra jobb med dem. Sånt har också dykt upp i tankarna. Svårt att ta betalt för en fisk som inte är säkert frisk till 100%.
    Ärligt tveksam till om du kan hitta någon som kan göra ett bättre jobb med dem än det du gjort.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Man kan ju inte säga annat än att du efter din resa kommer vara den mest erfarna diskusakvarist som vår planet beskådat
    Ja resan har varit värd varje lyckorusning och tår och dessa diskusar har lärt mig mer om fiskar, deras organ och annat, vattenkvalité, filter etc. än något annat jag gjort. De åren med dessa diskusarna har gett mig mer än alla andra år sammantaget gällande mitt umgänge med fisk. Mycket tack vare den stora kunskap som folk har här på Zoopet. Mats, Anders och alla andra som gett angelägna råd.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Johnny! Fasen... alltid trist att läsa om om fiskar som blir sjuka, men...
    En liten grej; står din bottentittande discus liksom "still", eller har den ett "guppande" simsätt?
    Varför jag frågar är att jag vid ett tillfälle, på en av mina discusar, såg detta bottentittande beteende - men den guppade upp och ner, som om den försökte simma neråt men hela tiden flöt upp. Efter cirka ett dygn kom det faktiskt ut en liten bubbla - den fes, kan man väl säga - och sedan var det normalt igen. Detta var väl förmodligen någon form av gasbildning i tarmen - och kanske inte alls det din discus nu har drabbats av.
    Har för övrigt inga egentliga tips på hur du skall gå tillväga, mer än att säga att din idé om att medicinera den sjuka discusen separat i ett annat kar låter bra - och att du håller örnkoll på de andra som inte verkar dåliga.

    Lycka till nu, Johnny - hoppas du får bukt på problemen!
    Du har ju säkert läst nu hur det har resonerats. Men jag ser ju inte denna grupp som frisk. Mera som symptomfria Så det känns inte som ett bakslag. Tycker din idé om att det kan vara gaser i magen är utmärkt.

    När sedan gruppen är tillräckligt decimerad så är jag i dagsläget inte helt säker på hur jag ska gå vidare. Möjligen kör jag med en grupp skalarer ett tag i detta karet för att få det enklare med en robustare fisk. Kanske också några andra jordätare. Vi får se. Älskar diskus mer än andra arter. Så är det. Men vilsamt är inte fel, det heller
    Ibland har jag faktiskt t.om. tänkt att ge bort dem till någon jag vet gör ett bra jobb med dem. Sånt har också dykt upp i tankarna. Svårt att ta betalt för en fisk som inte är säkert frisk till 100%.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...