Äntligen ett akvarium igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #61
    ja det brukar vara ett antal plantor inbuntade ihop. men det är ju bara sätta dom antingen ihop eller en o en. har aldrig haft problem att få igång växterna.

    här är en svärdsplanta som var typ 10 cm hög o tre blad när jag köpte den.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Christer5

      #62
      Det är ju ett allmänt problem med växter köpta i akvariehandeln att få igång dom då dom flesta inte är uppvuxna helt under vatten.

      Tror faktiskt att det inte bara är jag som har problem.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #63
        nejnej det stämmer. de flesta odlas ovan vatten. så det hör ju till att de första bladen gulnar o faller av o det ser ut som att växten inte mår bra. men det är så det ska vara. det är en del i processen. ser inte det som att man inte får igång växterna. det är ju precis det man gör.

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #64
          Vad kul att du fått igång akvariet!

          Jag har inte velat lägga mig i Silikon debatten men jag brukar se till att saker och ting sitter ihop och sedan pytsar jag i vatten.
          Mitt tänk är att det borde härda fortare med blött vatten än med fuktig luft. Jag och en del andra jag lurat på den tekniken har aldrig haft problem. Vill man vara på den säkra sidan kan man ju kör kolfilter den första veckan.

          Nu till ditt akvarium! ÄNTLIGEN! Någon som fattat konceptet med mängden växter vid uppstart. Så skall det se ut! Du kan nog lugnt strunta i bakteriekulturer (vilket jag tror är orm olja) och mata fiskarna i stället. Växterna kommer att slicka i sig det lilla kvävet som blir. Men skaffa en bra Nitrit test bara för att hålla Nerverna i styr. Inga stickor utan bra dropptest.

          Sedan skaffar du ett par bra handbojor eller om du har lite självdisciplin ser till att du sitter på händerna den närmsta månaden. Skrapa inte ens rutorna. Men kolla Nitriten om du känner för det. Om det blir lite Nitrit så byt lite vatten inget mer.

          Jag skulle nog beställa hem lite PMDD (Poor Mans Dupla Drops) gödning det kommer växterna att gilla. Med den mängden växter du har så kan du köra dubbel dos av det utan problem.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #65
            Ursprungligen postat av hannesc
            ja det brukar vara ett antal plantor inbuntade ihop. men det är ju bara sätta dom antingen ihop eller en o en. har aldrig haft problem att få igång växterna.

            här är en svärdsplanta som var typ 10 cm hög o tre blad när jag köpte den.
            Skryt och skrävel! skrattar
            Så skall det se ut!

            Det är ju ett allmänt problem med växter köpta i akvariehandeln att få igång dom då dom flesta inte är uppvuxna helt under vatten.

            Tror faktiskt att det inte bara är jag som har problem.
            nejnej det stämmer. de flesta odlas ovan vatten. så det hör ju till att de första bladen gulnar o faller av o det ser ut som att växten inte mår bra. men det är så det ska vara. det är en del i processen. ser inte det som att man inte får igång växterna. det är ju precis det man gör.
            Jag tror jag nämnde detta tidigare i tråden. Jag tycker faktiskt att emersed odlade växter funkar bra om man har lite tålamod. Vill man ha det grönt direkt är det bara att flirta med Hannes och några andra när dom ränsar upp bland spenaten.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #66
              Du har ju bottengödning i karet så när växterna väl fattar det så kommer dom nog börja växa rötter ner i substratet

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #67
                Ursprungligen postat av hannesc
                ja det brukar vara ett antal plantor inbuntade ihop. men det är ju bara sätta dom antingen ihop eller en o en. har aldrig haft problem att få igång växterna.

                här är en svärdsplanta som var typ 10 cm hög o tre blad när jag köpte den.
                Det där ser ju ut som en svärdsplanta på steroider. Säkert att det är lagliga medel du kör med?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #68
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Vad kul att du fått igång akvariet!

                  Jag har inte velat lägga mig i Silikon debatten men jag brukar se till att saker och ting sitter ihop och sedan pytsar jag i vatten.
                  Mitt tänk är att det borde härda fortare med blött vatten än med fuktig luft. Jag och en del andra jag lurat på den tekniken har aldrig haft problem. Vill man vara på den säkra sidan kan man ju kör kolfilter den första veckan.

                  Nu till ditt akvarium! ÄNTLIGEN! Någon som fattat konceptet med mängden växter vid uppstart. Så skall det se ut! Du kan nog lugnt strunta i bakteriekulturer (vilket jag tror är orm olja) och mata fiskarna i stället. Växterna kommer att slicka i sig det lilla kvävet som blir. Men skaffa en bra Nitrit test bara för att hålla Nerverna i styr. Inga stickor utan bra dropptest.

                  Sedan skaffar du ett par bra handbojor eller om du har lite självdisciplin ser till att du sitter på händerna den närmsta månaden. Skrapa inte ens rutorna. Men kolla Nitriten om du känner för det. Om det blir lite Nitrit så byt lite vatten inget mer.

                  Jag skulle nog beställa hem lite PMDD (Poor Mans Dupla Drops) gödning det kommer växterna att gilla. Med den mängden växter du har så kan du köra dubbel dos av det utan problem.
                  Jag blir genuint glad för det du skriver
                  Eftersom PMDD nöts in i forumet så börjar det fästa sig så smått i skallen. Kommer att testa att beställa det.

                  Trodde inte jag någonsin skulle säga att växten och själva ekologin i akvariet stundtals nästan känns som det stora i hobbyn. Det är nästan så att jag tittar med likvärdigt intresse på växterna som på fiskarna nu.
                  Men det är en hög inlärningströskel. Som jag skrivit tidigare, som att börja en pilotutbildning dag 1.
                  Men i allt klokt som skrivs i forumet så märks det efter ett tag att flera av råden hänger ihop, så skallen känns något mindre svullen nu.

                  Bossep, rådet att sätta sig på händerna är faktiskt pricksäkert på mig. Blir lätt överentusiastisk och agerar för snabbt istället för att vänta och ta det lite lugnt. Känns häftigt att så många "mentorer" fritt delar med sig av vad ni kan.

                  Testat Ph ( 7,5) och nitrit (0). Nu förstår jag att en viss nitrit-peak ska komma ca dag 5 (nu på söndag) Så det är med spänning jag inväntar söndagens testresultat. Och jag gillade inte ens kemin i plugget.

                  Ska jag vara ärlig så verkar det som om freddi36 har rätt och att åtminstone svärdsplantorna börjar nå näringssubstratet. Ser faktiskt lite nya blad på gång. Känns nästan som om att man fått yngel Dessutom verkar även hannesc ha rätt eftersom E. Rosea med pygmérötterna nu börjar visa lite liv också.

                  Det jag inte förstår är att jag alla år tidigare fattat totalt noll av vad jag nu fått lära mig. Tycker ändå jag läst en del.
                  Men hur som helst, himla kul är det. Till stor del er förtjänst faktiskt.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #69
                    Man lär sig så otroligt mycket av andra här. Jag minns när jag "kom hit" för snart två år sedan, då kunde jag inte så jättemycket (hade dock haft akvarium i ca fyra år) men nu kan jag så väldigt mycket mer
                    Och det tack vare alla hjälpsamma personer här
                    Jag tror även man lär sig mycket som man inte "märker" direkt, sånt som man helt plötsligt får användning av någon gång.

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #70
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Jag blir genuint glad för det du skriver
                      Eftersom PMDD nöts in i forumet så börjar det fästa sig så smått i skallen. Kommer att testa att beställa det.

                      Trodde inte jag någonsin skulle säga att växten och själva ekologin i akvariet stundtals nästan känns som det stora i hobbyn. Det är nästan så att jag tittar med likvärdigt intresse på växterna som på fiskarna nu.
                      Men det är en hög inlärningströskel. Som jag skrivit tidigare, som att börja en pilotutbildning dag 1.
                      Men i allt klokt som skrivs i forumet så märks det efter ett tag att flera av råden hänger ihop, så skallen känns något mindre svullen nu.

                      Bossep, rådet att sätta sig på händerna är faktiskt pricksäkert på mig. Blir lätt överentusiastisk och agerar för snabbt istället för att vänta och ta det lite lugnt. Känns häftigt att så många "mentorer" fritt delar med sig av vad ni kan.

                      Testat Ph ( 7,5) och nitrit (0). Nu förstår jag att en viss nitrit-peak ska komma ca dag 5 (nu på söndag) Så det är med spänning jag inväntar söndagens testresultat. Och jag gillade inte ens kemin i plugget.

                      Ska jag vara ärlig så verkar det som om freddi36 har rätt och att åtminstone svärdsplantorna börjar nå näringssubstratet. Ser faktiskt lite nya blad på gång. Känns nästan som om att man fått yngel Dessutom verkar även hannesc ha rätt eftersom E. Rosea med pygmérötterna nu börjar visa lite liv också.

                      Det jag inte förstår är att jag alla år tidigare fattat totalt noll av vad jag nu fått lära mig. Tycker ändå jag läst en del.
                      Men hur som helst, himla kul är det. Till stor del er förtjänst faktiskt.
                      Låter riktigt bra! Och du, bli inte orolig om det inte blir någon mätbar Nitritspik! Troligtvis klappar växterna i sig den ammonium som bildas från dina tetror. Sedan kommer det nog en del alger som glufsar i sig det inte växterna klarar och bakterierna får helt enkelt stå i kö och vänta på smulorna.

                      som min något miljöskadade partner Peter säger "Allt omkring oss är kemi" Men han är ju kemist!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #71
                        Ursprungligen postat av freddi36
                        Man lär sig så otroligt mycket av andra här. Jag minns när jag "kom hit" för snart två år sedan, då kunde jag inte så jättemycket (hade dock haft akvarium i ca fyra år) men nu kan jag så väldigt mycket mer
                        Och det tack vare alla hjälpsamma personer här
                        Jag tror även man lär sig mycket som man inte "märker" direkt, sånt som man helt plötsligt får användning av någon gång.
                        Tycker jag märker av det du skriver. Fascinerande att så många är så snälla och hjälpsamma bara. Har varit med i andra forum kring andra intressen, men det känns verkligen genuint här. Stundtals blir det nästan som om man är i en förening och småsnackar med folk "live".
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #72
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Tycker jag märker av det du skriver. Fascinerande att så många är så snälla och hjälpsamma bara. Har varit med i andra forum kring andra intressen, men det känns verkligen genuint här. Stundtals blir det nästan som om man är i en förening och småsnackar med folk "live".
                          Jag ser zoopet som en ersättning för akvarieföreningar. I mångt och mycket bättre. Exempelvis kan en gubbe vara aktiv och sätta griller i huvudet på en del. Att det sedan bildats vissa grupper med mer personlig kontakt typ zoopetklub Väst gör det man kan kombinara virtuell och personlig kontakt.
                          Vi inser nog inte vilket viktigt jobb Kjell och Christian egentligen gör för att häla i gång det hela.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #73
                            Ok. Laddat upp med en latte och 2 mackor med lingongrova inför det hårda arbetet med Zoopet-bevakning och författande.

                            Testade vattnet igen förväntade mig lite action, men nej, Jag har tyvärr ingen extra nitrit (du hade rätt, Bosse) och Ph står still på 7,5.
                            Eftersom jag lovat bossep att sitta på händerna ett tag nu och varit påtvingat inaktiv i burken, så hade jag ju rätt till lite växtskötsel ändå ansåg jag. Plockade därför djärvt bort några fula blad och då ser jag till min förvåning att min Echinodorus Rosea fixat ett veritabelt bautablad på 2 dagar. Bifogar bildbeviset:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: e rosea nytt blad.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,0 KB
ID: 2142141
                            Visst är det snyggt! Som nybörjare i växtbranschen krävs inte mycket för en lyckokänsla.
                            Ni som redan lyckats (tog 2 dagar att smälta hannesc jättelika svärdsplanta) reagerar väl med en axelryckning på ett ynka blad.
                            Jag ser hellre att ni lägger in taniga algbevuxna stänglar i tråden fortsättningsvis istället . Blir bättre självkänsla då för mig.
                            Även mina vanliga svärdsplantor börjar visa tecken på lite växt. De fungerar väl inte som Bolt på 100m utan mer som otränade undertecknad i tempo. Men ändå helt ok.

                            Kul att Kardinaltetrorna kilar lite mellan fingrarna när jag pysslar lite. Får lite töntig hussekänsla.

                            Mina Cryptocoryne Becketti reagerar olika beroende på var jag satt dem. I skuggan ser det helfina ut.
                            Där jag satt dem i starkare ljus smälter en del delar bort, men gissar att det stabiliserar sig så småningom.
                            En av de ser ut så här och vid roten så syns en del "smälta" växtdelar. Har för mig att Cryptocoryne kan göra så och komma tillbaka igen. Cryptocorynesjuka?
                            Klicka på bilden för större version

Namn: Cryptocoryne Becketti.jpg
Visningar: 1
Storlek: 168,5 KB
ID: 2142142
                            Däremot verkar än så länge minPogostemon helferi i mitten, som jag trodde var svår, må prima:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: Pogostemon helferi.jpg
Visningar: 2
Storlek: 163,0 KB
ID: 2142143

                            Bytt vaddet i Juwelfiltret som var sörjigt och luktade så där härligt halväckligt som det gör i akvarium ibland.
                            Ger lite hemmakänsla med dessa sunkiga dofter.

                            Nu är det ju ingen näring alls som tillsätts i burken. Har jag fattat rätt att PMDD ska sättas in först
                            efter en månad? Räcker det med bottennäringen så länge?

                            En sista fråga gällande fisk. När jag nu kört med mina testpiloter kardinalerna i en månad. Hur mycket fisk är det ok i insläpp nr. 2 sedan?

                            Måste lägga till i en redigering att nu börjar bakteriekampen etc. Flera växter börjar komma igång. Åtskilliga visar fullt med bubblor under bladen, vilket är kul. Trådalger, som satt på en Javaormbunke jag köpte, dyker upp lite här och var.
                            Vill inte överreagera på det utan det var ju idag systemet skulle börja reagera och det är så jag ser på det.

                            Men hur hjälper jag till nu utan att störa den sköra balansen? Är det ok att rulla trådalger eller måste jag får en undervattensperuk i hela burken?
                            Senast redigerad av Bluewing; 19 August 2012, 13:29.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              #74
                              Cryptocorynesjukan är egentligen ingen sjukdom utan en reaktion på ny miljö. Man kan säga att den tror det blivit "vinter" (ny miljö) och tappar då bladen för att komma tillbaka på "våren" (när den etablerat sig efter några veckor).

                              Dina pogostemon ser fina ut!
                              Det är en växt jag alltid velat prova men det har inte blivit av pga att jag inte hittat den och den skulle inte trivas i mina kar. För dåligt med ljus osv. Jag gillar "kausinredning" med mycket löv, pinnar och torv. Dessa växter hör enligt mig hemma i ett kar lite mer inriktat mot växter

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #75
                                Ursprungligen postat av freddi36
                                Cryptocorynesjukan är egentligen ingen sjukdom utan en reaktion på ny miljö. Man kan säga att den tror det blivit "vinter" (ny miljö) och tappar då bladen för att komma tillbaka på "våren" (när den etablerat sig efter några veckor).

                                Dina pogostemon ser fina ut!
                                Det är en växt jag alltid velat prova men det har inte blivit av pga att jag inte hittat den och den skulle inte trivas i mina kar. För dåligt med ljus osv. Jag gillar "kausinredning" med mycket löv, pinnar och torv. Dessa växter hör enligt mig hemma i ett kar lite mer inriktat mot växter
                                Kul att du gillar Pogostemonen Låter logiskt det du säger om Cryptocoryne.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...