Äntligen ett akvarium igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #91
    Ursprungligen postat av MonkanS
    Malajsisk sandsnäcka ska du väl ha ett gäng av?
    Det finns säkert någon i din närhet som kan dela med sig av dessa.
    Ok det kan nog vara vettigt, men nu är ju Zoopet min "förening". Så jag känner ingen i min fysiska närhet som har malayiska sandsnäckor.
    Någon i Västerås som läser detta och händelsevis har några lediga malayer?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #92
      Eller be någon skicka till dig.

      Finns många som har flera 100 i sina kar.

      Eftersom jag då har 3/5 kar (beroende på hur man räknar) så har jag kanske då 2-3,000 som tuffar omkring......



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #93
        Ursprungligen postat av Ken Olofsson
        Eller be någon skicka till dig.

        Finns många som har flera 100 i sina kar.

        Eftersom jag då har 3/5 kar (beroende på hur man räknar) så har jag kanske då 2-3,000 som tuffar omkring......
        .
        Nu har jag hittat en malayisk sandsnäcka i akvariet, så jag tror det fixar sig.

        Men tror att jag får byta namn på tråden:
        Äntligen en algodling igen! Var hemma över lunchen med några C. Sterbai som skulle koppas in.
        När jag då tittar in ser jag en algexplosion! Gud vad alger! Trådalger eller långhårigt gröna. Jag bara gapade

        Mätte med ett annat test Nitrat eftersom jag tyckte Tetras 12,5 mg/l lät konstigt. Nu visade det sig med ett korrekt test vara under 1 mg/l.
        Så Tetras Nitrat-test är härmed borta ur leken. Uselt, enligt mig.

        Men inte nog med det. När jag tittat på Kardinaltetrorna ser jag att de fått Vita prick....
        Stor suck.

        Så jag tänkte nu medicinera akvariet. undrar vad det gör med den minimala bakteriekulturen.
        Akvariehandlarn hade ett medel som skulle vara mycket skonsam mot de goda bakterierna.
        Tar ut aktivt kolmodulen i filtret innan bara.

        Men alla alger då.... Växterna verkar må utmärkt och algerna sitter framförallt på de äldre bladen.
        Tar en grov pinne och lindar upp lite ikväll.

        Men gissar att belysningen kanske är i överkant. Det är tänt nu 12 tim./dag med reflektorer.
        Ska jag minska tiden något. E. Rosea har knappt en tråd på sig. Framförallt Javaormbunken och de Äldre Svärdsplantebladen som har algexplosioner.
        Tips? Hur ska jag tänka tycker ni.

        Så länge funderar jag på att minska belysningen till 10 timmar/dag. Växterna behöver ju sitt.
        Så nu är det väl bara att kavla upp ärmarna och inte ge sig och ha stoooort tålamod (suck)
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #94
          Testa med tetras test igen och se ifall du inte gjort fel bara. Eller så är det alla alger som kommit nu som tagit upp nitrat.

          Alger är inte mitt "område" direkt, vet några som är duktiga på sånt och kan hjälpa dig mer

          Vita-prick medicin brukar vara ganska harmlös mot växter och filterbakterier så jag tror inte du behöver oroa dig så mycket för det. Värre är det med medicin gjort för bakterieangrepp, dom dödar allt i karet i princip, bakterier och växter ryker! (dock inte fisken )

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #95
            Tråkigt när det börjar dyka upp problem i karet. Tyvärr är det lätt hänt innan allt är i balans.
            Jag själv hade.. och har fortfarande en hel del alger att tampas med i mitt kar. Har fortfarande en rätt stor grön ryamatta på bakre rutan. Men den backar nu för var dag. Så en vacker dag ska den förhoppningsvis vara helt borta.

            Jag sökte och hittade en jättebra tråd om just alger, varför de olika varianterna poppar upp och hur man ska försöka motarbeta dom. Efter att ha plöjt igenom hela den diskussionen kände jag som att jag kunde bli vän med mina alger.

            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • Christer5

              #96
              Kör absolut inte mer än 10 timmars belysning,jag skulle dragit ner till 9 timmar tills det har stabiliserat sig,det funkade för mig.

              Kommentar

              • KristianE
                • April 2012
                • 1443

                #97
                Vita prick är ingen katastrof, bara i med salt, medicin och höj värmen till 27-28grader så blir du av med det fort.
                Tänk på att försöka få extra bra ytcirkulation när du har så pass hög temperatur eftersom varmt vatten har sämre "syrehållningsförmåga".
                //Kristian
                Följ mitt 1440l SA projekt på
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #98
                  Halloj Bluewing!
                  Det är ett riktigt trevligt kar du har! Det tror jag blir mumma för lite nycklar och apor framgent.

                  Jag tänkte bara visa ett litet sketkar som jag har ståendes i källarn... Ja, bakgrundsstoryn till varför det står där finns i en liten kort tråd jag har som kallas "akvariestugan", men skit samma. I karet, en 50x50x50 cm kub, går det en grupp Endlers och de fick vita pricken så att de såg alldeles saltade ut. VP var nytt för mig - jag tror jag har haft något kar för sisådär 35 år sedan där det kan ha varit VP, men jag är osäker.
                  Hur som helst, jag köpte VP-medicin i zooshopen - Vita pricken försvann på några dagar och inga växter tog skada och ingen (vad jag kunde märka) obalans i vattnet. Så jag tror att den VP dina fiskar fått är ett lätt problem att bli av med!
                  Jag drar in några bilder på karet efter medicineringen. Jag har två Aquarelle-rör och de går cirkus 9-10 timmar om dagen - det växer så det knakar bland windelöv, najas, anubias och fjädermossor - ingen gödning överhuvudtaget, bara kranvatten!

                  Alger, om det skulle hinna uppstå några, tar en trupp på 8 stycken Amanoräkor hand om - riktigt effektiva och mycket trevliga räkor att ha i karet som städpatrull.

                  Hoppas du får bukt med grejerna! Det skall bli kul att följa fortsättningen!
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #99
                    Är du helt säker på, att det är nitrat du har kollat - så det inte nitritvärdet?

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av freddi36
                      Testa med tetras test igen och se ifall du inte gjort fel bara. Eller så är det alla alger som kommit nu som tagit upp nitrat.

                      Alger är inte mitt "område" direkt, vet några som är duktiga på sånt och kan hjälpa dig mer

                      Vita-prick medicin brukar vara ganska harmlös mot växter och filterbakterier så jag tror inte du behöver oroa dig så mycket för det. Värre är det med medicin gjort för bakterieangrepp, dom dödar allt i karet i princip, bakterier och växter ryker! (dock inte fisken )
                      Testat om och det är något lägre, men JBL´s känns som rimligare värden. Diskuterade detta med akvarieaffären och han blev nyfiken, så vi ska testa med hans värstinggrejor parallellt med mina så vi vet vilken som slår fel. Var mest bekymrad för bakterierna som jag vill vårda maximalt, så det låter bra Vita pricken har jag tidigare alltid blivit av med så det hoppas jag går lika lätt idag.
                      Senast redigerad av Bluewing; 20 August 2012, 18:44.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av MonkanS
                        Tråkigt när det börjar dyka upp problem i karet. Tyvärr är det lätt hänt innan allt är i balans.
                        Jag själv hade.. och har fortfarande en hel del alger att tampas med i mitt kar. Har fortfarande en rätt stor grön ryamatta på bakre rutan. Men den backar nu för var dag. Så en vacker dag ska den förhoppningsvis vara helt borta.

                        Jag sökte och hittade en jättebra tråd om just alger, varför de olika varianterna poppar upp och hur man ska försöka motarbeta dom. Efter att ha plöjt igenom hela den diskussionen kände jag som att jag kunde bli vän med mina alger.

                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142744
                        Just detta att många av er, som du, gått igenom detta gör ju att det inte känns så jobbigt utan mera utmanade att klura ut vägen till ett friskt akvarium. Tråden du nämnde har jag lusläst med spänning igår. Trodde inte den skulle bli aktuell så snabbt för mig bara. Men jag skulle vara mer bekymrad om vare sig växter eller alger växte.
                        Men tråden rekommenderas alla.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Christer5
                          Kör absolut inte mer än 10 timmars belysning,jag skulle dragit ner till 9 timmar tills det har stabiliserat sig,det funkade för mig.
                          Skönt att få lite riktlinjer av någon om ljuset. Testar det och ser vad som händer. Finns det risk att det å andra sidan att minskad belysning bromsar de växter som också växer?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av KristianE
                            Vita prick är ingen katastrof, bara i med salt, medicin och höj värmen till 27-28grader så blir du av med det fort.
                            Tänk på att försöka få extra bra ytcirkulation när du har så pass hög temperatur eftersom varmt vatten har sämre "syrehållningsförmåga".
                            Ok. Cirkulationen från innerfiltret är ordentligt stark och utblåset är riktat mot ytan, så jag hoppas det räcker gällande cirkulationen. Ska kolla var tempen ligger på.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Halloj Bluewing!
                              Det är ett riktigt trevligt kar du har! Det tror jag blir mumma för lite nycklar och apor framgent.

                              Jag tänkte bara visa ett litet sketkar som jag har ståendes i källarn... Ja, bakgrundsstoryn till varför det står där finns i en liten kort tråd jag har som kallas "akvariestugan", men skit samma. I karet, en 50x50x50 cm kub, går det en grupp Endlers och de fick vita pricken så att de såg alldeles saltade ut. VP var nytt för mig - jag tror jag har haft något kar för sisådär 35 år sedan där det kan ha varit VP, men jag är osäker.
                              Hur som helst, jag köpte VP-medicin i zooshopen - Vita pricken försvann på några dagar och inga växter tog skada och ingen (vad jag kunde märka) obalans i vattnet. Så jag tror att den VP dina fiskar fått är ett lätt problem att bli av med!
                              Jag drar in några bilder på karet efter medicineringen. Jag har två Aquarelle-rör och de går cirkus 9-10 timmar om dagen - det växer så det knakar bland windelöv, najas, anubias och fjädermossor - ingen gödning överhuvudtaget, bara kranvatten!

                              Alger, om det skulle hinna uppstå några, tar en trupp på 8 stycken Amanoräkor hand om - riktigt effektiva och mycket trevliga räkor att ha i karet som städpatrull.

                              Hoppas du får bukt med grejerna! Det skall bli kul att följa fortsättningen!
                              Himla kul att du tycker akvariet blev bra Vita pricken räknar jag med ska försvinna med medicinering och det är så skönt att höra att balansen troligen blir ok.
                              Tycker ditt sketkar är snyggt och det är så läckert när du byggt inredningen på höjden.

                              Men du gällande räkor i burken. Hörde att Amanoräkor gillar trådalger
                              Men hur mycket belastar en räka systemet jämfört med en fisk?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av gullefjun
                                Är du helt säker på, att det är nitrat du har kollat - så det inte nitritvärdet?

                                //Inger
                                Helt säker Inger! Mina dagsvärden idag är Ph 7,5, NO2 under 0,3 mg/l, NO3 1 mg/l

                                Eftersom jag hittills inte fått någon nitritspik gissar jag att växter och alger fixat det hela än så länge. Det jag inte vet heller är hur bakteriekulturen jag tillsatt sedan start (och slutade med igår) inverkar (ormgift enligt bossep ).
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...