Äntligen ett akvarium igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av c90368
    Om du kör med full PMDD så skickar du även ner spårämnen, det är det som saknas hos svärdsplantorna och ger genomskinliga och tråkiga blad.

    Jag har smugit igång mina kar med bottengödning och spårämnen för att bakteriefloran ska komma igång och vattnet ska vara "rent" för att kunna hantera det avfall som bildas innan bakterierna tar hand om det.

    Mina misstankar är att du kan få en riktigt häftig algexplosion om några veckor. Men jag har haft fel förut och alla sätt är bra, utom de som visade sig vara dåliga efteråt

    PS: Spårämnen för mig = Tropica Master Grov, använder det fortfarande istället för de spårämnen man får med i standard PMDD paketen. Kan inte förklara varför, gammal vana och jag vet att det fungerar, typ...
    Sedär du har också gått din egen väg och testat vad som funkar och hittat din grej. Grattis Jag vill också dit!
    Ok. Men om jag t.ex. skulle minska PMDD till 50% eller tom 25% av normal dos (Ken-nivån) så får de en del men inte allt.
    Algexpolosion låter förstås hemskt. Hade mer tänkt mig växtexplosion.
    I en del trådar verkar också det kunna slå snett om man är försiktig.
    Men åter igen, då står man där med beslutet själv. Hmmmmm inte är det enkelt inte Därför tycker jag det är så himla kul när jag läser om hannesc limningar i sovrummet (pratar då om akvariet) dygnet runt ljus på akvarierna.
    Tycker han är modig och lite vågad ibland. Själv vill jag helst ha både hängslen och livrem. Lite feg kanske
    Senast redigerad av Bluewing; 23 August 2012, 04:13.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Karl Holm
      • November 2011
      • 223

      Det är nog större risk för en algexplosion om du göder halvhjärtat, och därmed begränsar växterna, än om du eldar på för fullt. En del alger i början är ofta att vänta innan växterna hunnit etablera sig i karet. Rotsystem ska bildas och sätta sig och växten ska anpassa sig efter ljus, temperatur, vattenvärden och näringstillgång. Får växterna dock inte ideella förutsättningar (gödning) drar du bara ut på processen vilket ger mer tid för algerna att etablera sig före växterna.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Karl Holm
        Det är nog större risk för en algexplosion om du göder halvhjärtat, och därmed begränsar växterna, än om du eldar på för fullt. En del alger i början är ofta att vänta innan växterna hunnit etablera sig i karet. Rotsystem ska bildas och sätta sig och växten ska anpassa sig efter ljus, temperatur, vattenvärden och näringstillgång. Får växterna dock inte ideella förutsättningar (gödning) drar du bara ut på processen vilket ger mer tid för algerna att etablera sig före växterna.
        För mig är det här forumet lite som en utbildning. Om någon som t.ex. c90368 har hittat ett sätt att få akvariet att fungera så respekterar jag det och vill verkligen förstå hur han och andra tänker och resonerar. Därför kan det nog se ut som om jag här i forumet vinglar som berusad mellan ståndpunkterna
        Men min egen väg med detta akvarium är minst full dos gödning hela vägen för att se hur det håller. Jag har ju aldrig gjort eller tänkt så här så nu finns ingen återvändo. Har uppfattat det precis som du säger att det sämsta är att göra det halvhjärtat eller inkonsekvent.
        På nåt sätt känns det lite häftigt att bara köra på eftersom jag annars är just en försiktig person som förr å ena sidan "storstädat" dvs. rensat bort allt växterna behöver. Kört med algmedel (dödat både alger, bakterier och växter).

        Tror att många av nybörjarna här behöver välja en linje och sedan följa den. Då får man "låna" någon annan akvarists åsikter ett tag men då följa den linjen till slut. Lyssnar man på flera blir det till slut bara dåligt. Man borde nästan få en mentor som nybörjare
        För egen del är jag inte nybörjare, bara himla okunnig om växter, bakterier och vattenkemi. Eller rättare sagt, jag har varit

        Så gödningen, där blir det DMPP full dos. Blir det lite tydlig fart på växtligheten kan jag tänkas öka.

        Bristen i min plan nu är vad jag gör med kolet som förr eller senare, om jag förstått rätt, blir bristvara.
        Tekniklinjen med ett CO2-maskineri ligger inte för mig (tror jag). Om jag väljer det blir det inte mäsk utan från tub.
        Lutar mest åt Easy-Carbo men..

        När ska man då starta det hela? Kan man få detta med gödning att fungera utan extra kol eller är den vägen omöjlig?
        Så här behöver jag hjälp. När ska detta ske?

        Finns det någon där ute på en PMDD-resa som aldrig, aldrig tillsatt kol och har fått det att fungera? Eller måste det vara kol? I så fall när startar man?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Helt rätt, antingen full PMDD dos, eller inget alls. Inget duttande där emellan innan karet är inkört.

          Mitt 540 kar får 30 ml PMDD vid vattenbyten, fulldos borde vara 50 ml. Det karet har aldrig sett en extra kolkälla någonsin. Numera är det inget växtkar direkt, men det är mer beroende av Jordätarna. Men det gick på samma dos även när det var Diskus i det och då var det mer växter och inga uttalade algproblem.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Tekniklinjen med ett CO2-maskineri ligger inte för mig (tror jag). Om jag väljer det blir det inte mäsk utan från tub.
            När jag återstartade med akvarium 2005 så hade jag mitt gamla 720 SA kar i minnet, tyvärr var det inga direkt roliga minnen med halvtaskiga växter och mycket alger.

            Jag läste på ganska ordentligt innan jag drog igång och konstaterade att det viktigaste som hänt i hobbyn under de tio år jag varit frånvarande var PMDD och aktiv tillförsel av CO2. Så jag bestämde mig för att skaffa CO2 samtidigt som jag köpte akvariet och det har jag inte ångrat under de sju som har gått sedan dess.

            Jag tror att du kommer få samma aha upplevelse om du går fullt ut, det blir helt klart en ny nivå i hobbyn.

            Det finns ju en klar fördel när man återstartar, ekonomin är inte lika styrande som när man var yngre
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Tack Maths. Det där blev som en dunk i ryggen
              Har ägnat tiden idag åt att kolla igenom vad som står i forumet och märker att flera av de frågor jag ställt nu senast har jag tidigare fått svar på av flera. Så nu är det bara att köra. Släpper det där med kol så länge tror jag.

              Vilken Jordätare har du? Varför satsade du på det? Förr hade jag ett akvarium med en art som då hette Geophagus Jurupari. Men den har väl som många arter bytt namn.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av c90368
                När jag återstartade med akvarium 2005 så hade jag mitt gamla 720 SA kar i minnet, tyvärr var det inga direkt roliga minnen med halvtaskiga växter och mycket alger.

                Jag läste på ganska ordentligt innan jag drog igång och konstaterade att det viktigaste som hänt i hobbyn under de tio år jag varit frånvarande var PMDD och aktiv tillförsel av CO2. Så jag bestämde mig för att skaffa CO2 samtidigt som jag köpte akvariet och det har jag inte ångrat under de sju som har gått sedan dess.

                Jag tror att du kommer få samma aha upplevelse om du går fullt ut, det blir helt klart en ny nivå i hobbyn.

                Det finns ju en klar fördel när man återstartar, ekonomin är inte lika styrande som när man var yngre
                Ja det är ju en viss skillnad Men du körde alltså med hela kittet då? Vad var det som fick dig att släppa CO2 då?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Ja det är ju en viss skillnad Men du körde alltså med hela kittet då? Vad var det som fick dig att släppa CO2 då?
                  400 karet har fortfarande CO2 och full PMDD.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Hur har du löst det där med CO2?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Vilken Jordätare har du? Varför satsade du på det? Förr hade jag ett akvarium med en art som då hette Geophagus Jurupari. Men den har väl som många arter bytt namn.
                      Geophagus sp. “Tapajos - orange head”

                      Efter en period med Diskus och veckovisa byten av vatten så kände jag för att prova något nytt och det blev Jordätarna. Nu känns det som att de är alldeles för trångbodda i 500 liter, de borde ha det dubbla.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Hur har du löst det där med CO2?
                        Hela kittet, 6 kilos tub, elektronisk pH-mätare och magnetventil sköter sig självt.

                        Med reservation för att jag har haft problem i 400 karet med att inte pH-värdet gick ner. Men det ska vi inte smutsa ner din tråd med. Det finns att läsa i 400 SA tråden.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Äntligen ett akvarium igen

                          Ok. Då ska jag noggrant läsa igenom din tråd. Gissar att det är intressant läsning.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Äntligen ett akvarium igen

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Geophagus sp. “Tapajos - orange head”

                            Efter en period med Diskus och veckovisa byten av vatten så kände jag för att prova något nytt och det blev Jordätarna. Nu känns det som att de är alldeles för trångbodda i 500 liter, de borde ha det dubbla.
                            Och här sitter jag och tycker mitt 180 blev fullt fort ;-)
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Algläget: Vad jag kan se nu är några trådalger som vid några ställen hinner utveckla upp till en dm långa trådar per dag som sedan bildar tovor som ser ut som tunna garntrådar. Får gå en runda med blompinnen i kväll. Men ändå ganska ok med dem.

                              Lite luddiga brunalger finns på rötterna. Det lustiga är att de producerar stundtals mycket syrebubblor.

                              Små gröna prickar syns på frontrutan, vilket för mig är friska alger. Gillas ordentligt av mina 2 Otocinclus Vittatus.

                              På växtfronten så kommer flera blad på E. Bleheri och E. Rosae.
                              Cryptocoryne står just nu still. Det var som att när de fick PMDD så åkte bromsen i helt. Undrar vad det beror på?
                              Mina Pogostemon Helferi verkar faktiskt vara lite på gång. Ser några stänglar som verkar ha växt någon cm. Jätteroligt!
                              På en av Javaprmbunkarna kan jag se 2 skott. Kul! När det kommer mer nytt ska jag ta bort de dåliga bladen lite eftersom.

                              Endast en av mina Kardinaler har nu Vita Prick. Fortsätter medicinera varannan dag.
                              C. Sterbai är nog mina favoriter just nu. Charmiga. Sedan jag skaffade dem har mycket av växtgrumset på botten försvunnit. Gissar att deras matletande gör att det gamla växtdelar lossnar.

                              Funderar en del på Bosses råd att ha i lite mer fisk tidigare. Han tyckte jag skulle ta 10 Sterbai vid insläpp nr. 2. Men akvariehandlarn glodde misstänksamt med en min som sa att jag inte var klok om jag redan skulle släppa i så mycket fisk.

                              Men så småningom blir det ändå ett fullt stim Sterbai. Vad som då händer är väl att det blir "oroligare" nere vid botten. Undrar verkligen om Nyckelhålsciklider gillar det? De flesta Apistogramma verkar ju också ha lite Spakänsla i akvariet.
                              Så på ciklidfronten har jag kört fast faktiskt. Behöver en mindre fredlig ciklid som inte gräver nåt direkt och som tål ett gäng Sterbaihuliganer utan att bli stressade. Boliviansk Fjärrciklid? Det är ju inte bara att skaffa fisk man vill ha. De har ju rätt att få trivas också.

                              Men det är så himla kul att ha skaffat akvarium igen. Har i all hemlighet sett ut var jag får plats med ett 450 Så inom ett par år så hoppas jag det blir fler. Men vill klara denna burk först.
                              Senast redigerad av Bluewing; 24 August 2012, 14:19.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Läste i en annan tråd att du funderade på Skalar.

                                Jag började 2005 med 180 liter och hade Skalarer, min första film på YT var faktiskt på dem, se nedan.

                                När jag sen skaffade större kar så insåg jag att 180 liter är för litet för fullvuxna Skalarer. Visst kan man ha dem och de överlever, man ser dock skillnaden när man har dem i en 400 liters eller 540 burk.

                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...