projekt: regnskog

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • freddi36
    svarade
    Ursprungligen postat av MrH
    *hytter me näven*

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    *hytter me näven*

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    bara för det ska jag retas med att säga att min "ispigg" (glömmt det latinska) också snart ska blomma

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    du får sluta skriva såna där härliga inlägg om fantastiska växter.. blir ju bara mer sugen på å dra igång ett eget ju men just nu finns inte tiden.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    har glömmt att berätta men jag har köpt två köttätande växter till terrariet. två drosera aliciae och den ena ska snart blomma då den har fått en blommstängel. drosera aliciae fångar sina byten genom att bytena fastnar på de håriga och klibbigga bladen. sen rullar växten ihop bladet med bytet på.
    jag köpte dom för att jag vill ha bort alla små små flygande djur som finns i terrariet. dom dras till den söta fruktpurén.

    hittar jag en ny kannranka köper jag en sån med. hade en innan men den dog då jag hade den ute i rummet medan jag gjorde iordning terrariet. den behöver hög fuktighet.
    såg en naturfilm från madagaskar för ett tag sedan. det var ett mcyket kort inslag om daggeckos. berättaren sa att dom gärna gömmer sig i torkade kannor från just kannrankorna så det skulle nog även ödlan uppskatta

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    haha
    ja ödlor har en del knasiga ideer för sig

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    en sak har jag dock fått bekräftat nu. hon äter bara ur den vita koppen. jag hade syrsorna i den svarta för dom var vita av vitaminer. tänker att det är lättare för henne att se dom vita syrsorna i en svart kopp.
    när jag kom hem idag och såg att alla var kvar la jag över syrsorna i den vita koppen för att se om det var som jag trodde. ca 25-30 min senare har hon ätit två av tre

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    den tyngsta hittills ligger på 6,3 om ja inte minns fel. så det är inte långt borta

    aa du ser, inget att oroa sig för med maten. hon äter när hon vill

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    gick och kollade terrariet före förra innlägget och fick se något jag aldrig sett innan, hon åt jag har aldrig sett precis när hon tar en syrsa och äter den (att hon äter har jag ju sett då syrsorna i burken försvinner).
    hon gjorde ett blixtsnabbt "hugg" ner i koppen, fånga syrsan i nacken, sprang iväg till ett blad och sen knäckte hon nacken av syrsan genom att hålla den i huvudet och trycka den mot underlaget. sen svaldes den hel

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Ursprungligen postat av MrH
    nja, vi ska ner å sälja lite grejer, ja å farsgubben. så de blir väll mest å kika runt å se vad som finns.
    mitt projekt får nog vänta tills efter sommaren, för nu äre fiske i älven som gäller för hela slanten
    tänkte försöka knäcka 10+ gränsen på gädda i år
    jag brukar ocskå mest kolla vad som finns och köpa något litet som mat, inredningsgrenar och denna gången ska jag ha några bromelior också. det är svårt att hitta riktiga i blommsteraffär.
    vet att det alltid brukar vara en tysk på malmömässan som har med sig väldigt mycket ödlor, framförallt geckos. tror jag har hans visitkort så jag kan kolla om han har någon hemsida.

    vad vägde den tyngsta hittils då?

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    nja, vi ska ner å sälja lite grejer, ja å farsgubben. så de blir väll mest å kika runt å se vad som finns.
    mitt projekt får nog vänta tills efter sommaren, för nu äre fiske i älven som gäller för hela slanten
    tänkte försöka knäcka 10+ gränsen på gädda i år

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    jag har aldrig hört något svenskt namn på Phelsuma Lineata så det är nog det som gäller.

    något speciellt du ska leta efter? tänker ifall du ska kolla in något till det eventuella projektet

    det är ju tropikmässa i Malmö den 26/5 så jag hoppas verkligen att jag kan hitta en där

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    härligt att allting funkar som det ska

    du, har ödlan något svenskt namn? eller äre det latinska som gäller?
    ska ju på reptilmässan i sala nu i helgen å tänkte kika vad som finns i ödleväg så att säga.
    hittar ja en så kan ja ju alltid meddela dig

    Lämna en kommentar:


  • macke_fisk
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    hon är sötast i världen!

    en liten uppdatering: hittade ingen partner i Tyskland får se om jag kan få tag på en hane i Sverige men det ser inte så bra ut. hon får bo själv sålänge och det ska nog gå bra det med

    idag gjord ehon ett rymmningsförsök när jag städade bort "lämningar". hon satt i bamburöret, hoppade ut upp på min arm, tog en sväng där och sen ett hopp in i terrariet igen. mitt hjärta hoppade nog över ett slag där hade inte varit kul att fånga henne ute i rummet.

    alla växter mår prima. tilandsiorna växer på i en rask takt (för att vara tilandsior) båda med krulliga blad har fått 3-4 nya blad
    alla fyra orkideer ska också få nya blad. brudorkideer (philanopsis (stavning?)) brukar få en blommstängel med ett nytt blad så vi får se om jag kan få alla fyra att bomma. jag vet bara hur en ser ut, rosa med lila centrum. jag tror den ena av dom andra är en gul. ska bli spännande att se sen
    Väldigt söt ödla du har . Kul att läsa dina trådar .

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    hon är sötast i världen!

    en liten uppdatering: hittade ingen partner i Tyskland får se om jag kan få tag på en hane i Sverige men det ser inte så bra ut. hon får bo själv sålänge och det ska nog gå bra det med

    idag gjord ehon ett rymmningsförsök när jag städade bort "lämningar". hon satt i bamburöret, hoppade ut upp på min arm, tog en sväng där och sen ett hopp in i terrariet igen. mitt hjärta hoppade nog över ett slag där hade inte varit kul att fånga henne ute i rummet.

    alla växter mår prima. tilandsiorna växer på i en rask takt (för att vara tilandsior) båda med krulliga blad har fått 3-4 nya blad
    alla fyra orkideer ska också få nya blad. brudorkideer (philanopsis (stavning?)) brukar få en blommstängel med ett nytt blad så vi får se om jag kan få alla fyra att bomma. jag vet bara hur en ser ut, rosa med lila centrum. jag tror den ena av dom andra är en gul. ska bli spännande att se sen

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...