projekt: regnskog

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • alfreds
    svarade
    Jo du har verkligen lyckats med att skapa en regnskog.

    Läcker terrariet mycket fukt?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    tackar!
    jag kör foggern i en halvtimme på morgonen, en kvart vid 16-tiden och en kvart eller halvtimme till (glömmt vilket det är) på kvällen. fuktigheten ligger nu på ca 70% även högre upp i terrariet så det är bra

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    gryymt snyggt

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    det är från foggern och det hjälper till å hålla fuktigeheten hög i terrariumet. läs tidigare inlägg så ser du hur han tänkt styra den med timern.

    Lämna en kommentar:


  • alfreds
    svarade
    Ska det vara så mycket dimma i bottnet?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    en liten film

    Senast redigerad av freddi36; 24 March 2012, 15:29.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    oj, glömmde visst ta bort den innan jag fotade. det är sladden och givaren till termometern. jag håller på att se vilken temperatur det är i terrariets olika delar

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    mycke bättre
    men va äre för svart kabel som hänger mitt i?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    nu kom det med en bild som inte skulle komma med.. orkar inte ta bort den så ni får se en av tilandsiorna igen

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    tog en ny gren idag. "kom på" att vi har en rönnsumak/apträd som ser ganska exotisk ut. inte svensk iallfall. grenarnas toppar är ludna och det blir som kotor där bladen suttit. det enda negativa jag hittade med detta var att det blöder ganska mycket ur grenen. har satt små papperstussar på vissa ställen.

    så, blev det bättre tycker ni? jag tycker det

    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 223,5 KB
ID: 2139769

    här är en bild på en rönnsumak/apträd om ni inte vet hur det ser ut http://gardener.blogg.se/images/2011..._168070199.gif
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    googlade lite snabbt och tror det är hanarna som är revirhävdande. hanarna tillåter inga andra hanar på deras revir, bara honor. ska fortsätta kolla upp detta så jag vet säkert när jag åker till affären igen. är det en hane går det ju isåfall förmodligen bra att ta hem den innan en hona. dock så är den i affären troligen en hona pga att den hade påsar på nacken som kallas kalksäckar. hanarna brukar inte ha det. för att vara helt säker på att det är en hona eller hane måste man se om den har porer på undersidan av bakbenen. är det en hane är dessa tydliga och formar som ett V.

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    exakt så jag tänkte, odck är ödlor inte min starka sida så jag kan ju ha fel. men har för mig dessa är revirhävande.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    så är det nog. ska läsa på mer om revirhävdandet hos dessa arter. du menar att om jag sätter in honan först så tar hon hela terrariet som sitt revir. sen när hanen kommer kanske en vecka senare så inkräktar han på honans revir som då förmodligen är hela terrariet?
    då är det nog bäst att ta hem båda sammtidigt så att båda blir nykommlingar i ett nytt område sammtidigt

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    jo ja såg länken till växten, riktigt snygg

    nu är ju tid för å klippa äppelträden så det borde ju passa lämpligt att få ta någon gren

    hmm, är inte dom där ödlor revirhävande? isåfall är de väll bättre å sätta i båda samtidigt för att det inte ska bli att någon kommer å inkräktar på den enes revir? eller tänker ja helt galet nu?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    tackar, det är dock lite som saknas. du ser den tomma krukan på bakgrunden. i den ska jag ha någon bromelia. jag fick tag i killen som sålde och han sa att han var i malmö ganska ofta och kunde ta med sig. ska bara hitta en tid som passar

    nu ser jag det riktigt tydligt, det där med att grenen är "fel". tänkte inte på det innan. imorgon ska jag ringa till min mormor och fråga om hon har klippt något på sina äppelträd. hon har många, har jag tur kanske hon även klippt på sina vindruvor.

    förövrigt så har killen från djuraffären inte hört av sig ännu. ska ge honom nästa vecka också sen åker jag dit till affären igen och frågar lite mer. om allt flyter på bra så kanske jag kan ta hem den som fanns i affären så den får "bo in sig" lite innan den andra kommer

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...