projekt: regnskog

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • freddi36
    svarade
    I brist på syrsor eller annan mat så fick jag gå ut och hämta lite gråsuggor till ödlorna. Förhoppningsvis kommer mina ugnsmygg imorgon från herperschoise.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Igår var jag i skogen och hittade en jädrigt häftig och stor lav. Jag tog hem den och satte den i terrariet, det kan väl inte skada?

    Ska nog också köpa nya vitaminer. Funderar på "sticky tung" multivitamin + D-3. Den rekomenderas på phelsuma.se. Men, kan jag ge den till skäggagamen också? Just nu har jag veterinärens egna D-3 + kalk och multivtamin.

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    väldigt trevliga växt bilder

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Exo-terra i all ära men deras fogger är en riktigt knasig sak som man lätt kan bli förbannad på!
    Igår märkte jag att det inte kom någon "fog" ur den. Jag gjorde rent osv men fortfarande ingen fog. Så jag köpte ett nytt membran. (som är en del av foggern som behöver bytas då och då)
    För det första saknas en del i min fogger som det enligt membrananvisningarna ska finnas med i foggern. Hmm.. nåja, det är kanske en gammal modell?
    För att byta membran ska man lossa en ring som sitter över kanterna på membranet, så det siter fast i foggern. När ringen var borta skulle man ta loss själva membranet och byta det.
    Membranet gick inte att få ut ur foggern! Efter många olika försök att få ut det kom jag att tänka på en sak som kanske kunde användas. Jag hämtade en liten sugkopp och drog ut membranet som satt stenhårt.
    Efter det skulle man se till så att insidan av foggern (ett hål med en fjäder i) var 100% torr. Det fick inte finns vatten i foggern. Hmmm... En sak som konstant är blöt får inte bli blöt? Hmm...
    Jag torkar ur foggern och sätter tillbaka det nya membranet. Och så spänner jag låsringen hårt så att inget vatten kan komma in i foggern som ju måste vara torr.
    Sen testar jag den.... Och vad händer? Jo, absolut inget...
    Den röda "på lampan" är på och lyser men ingen fog. Jag försöker få igång den i en timme sen ger jag upp. Sen av någon konstig anledning tar jag upp den och lossar lite på låsringen. Och vadhänder nu? Jo, det kommer fog. Om än lite så är det fog! Då betyder ju det att den inte är helt sönder
    Sen börjar hjärnan jobba. Om det kom fog efter att jag lossar ringen lite, då måste det ju betyda,...hmmm... ... att om jag lossar den mer..... så borde det komma mer fog....!
    Och javisst, lossar jag lite till på ringen så kommer det mer fog! Men hur mycket vågar man lossa? Det stod ju att "inside most be completely dry".
    Nu har jag lossat ringen så att det kommer ungefär lika mycket fog som när den var ny, tror jag stannar där för säkerhets skull



    Detta var ett helt meningslöst inlägg om min mycket irriterande fogger, enjoy!

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    La precis på en gammal glödlampsramp också på terrariet. Längst bak. Denna tänds ca 1/2 timme innan den andra rampen och släcks ca 1timme senare. Eftersom det bara är två fjuttiga 25W glödlampor i den så blir det inte mycket till ljus, och då ser det ut som solnedgång och soluppgång när bara den är tänd
    Jag ska ha den på hela dagen också så får växterna lite (väldigt lite) mer ljus

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Jag fick göra på det andra viset, dvs skriva under bilderna istället.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Jag hade skrivit bildtext till alla bilderna men det försvann...
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Bromelior!

    Här kommer bilder på alla mina bromelior! Totalt har jag 11 olika sorter

    denna är en av mina favuriter. Den har gråa blad med rosa prickar. Prickarna syns bara om ljuset kommer från ett visst håll, eller om man tittar under ifrån.
    Detta är nog min favurit. Den är grå med rosa prickar på undersidan.

    denna bromelian kommer från Chile och klarar ner till -10 grader. Jag har den utomhus och det ska bli kul att se när den blommar i slutet av sommaren =)Klicka på bilden för större version

Namn: utebromelia.jpg
Visningar: 1
Storlek: 200,6 KB
ID: 2141401
    Detta är den nya utebromelian från Chile. Den klarar ner till -10 grader.

    Detta är en smalbladig bromelia som jag har inne i terrariet. Den får många röda blommax som ser ut som "majskolvar"
    Detta är den smalbladiga som står inne i terrariet. Den får röda blommax som ser ut som "majskolvar"

    Detta är en guzmania som får röda blommor. Det är en mycket dålig bild på den då den står nere på marken inne i terrariet.
    Detta är en guzmania som får röda blommor. Dålig bild..

    Detta är en rödblommig bromelia med gröna långa blad. Det har kommit ett stort nytt skott i mitten av den =)
    Detta är en bromelia som får röda blommax. Den blommade precis och har nu fått ett stort nytt skott

    Detta är två smalbladiga bromelior som jag har i fönstret. Den till höger får rosa blommax och den till vänster får ett grön och rosa blommax.
    Detta är dom smalbladiga jag har i fönstret.

    Detta är en rosa och vit bromelia som står inne i terrariet.
    Detta är den vit och rosa jag har i terrariet. Mycket fin!

    Den smalbladigas rosa blommax.
    Den ena smalbladigas rosa blommax.

    Den gråas undersida. Här ser man dom rosa prickarna lite otydligt.
    Detta är den gråas undersida. Man ser dom rosa prickarna lite otydligt.

    Den grön och rosa smalbladiga bromelian.Grön och rosa blommax.
    Detta är den andra smalbladiga i fönstret. Grön och rosa blommax med blåa blommor.

    Dessa två skotten räddade jag från en stor planta som blivit invaderad av sköldlöss, usch!
    Dessa två skotten räddade jag från mammaplantan som hade fått sköldlöss, usch!

    Den gröna tigrerade bromelians underisda.Denna bromalian är riktigt snygg. Den är grön på åvansidan och har bruna tigerränder på undersidan. Den har också en massa små taggar på undersidan som är tunna som hår och kliar riktigt mycket!
    Detta är en bromalia jag har i terrariet. Den har grön åvansida och är "Tigrerad" på undersidan. Den har också små små taggar på undersidan som är som små hår. Dom kliar riktigt mycket!

    Detta är en zebra randig bromelia. Den får ett stort rött blommax med gula blommor. Just nu ser den lite risig ut eftersom den innan stod i helt fel bottenmatrial och torkade då ut. Jag hoppas att den klarar sig =)
    Detta är en "Zebra" mönstrad bromelia som jag har i fönstret. Den får ett stort rött blommax och gula blommor. Just nu ser den lite risig ut men det beror på att den stod i fel matrial inna och torkade då.
    Senast redigerad av freddi36; 25 June 2012, 14:30.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Jädra autospell, såklart ska det vara "den dog av övervattning". Inte "övernattning"

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Jag ska plantera den ute imorgon, så då kan jag ta bilder på alla 10 sorters bromelior som jag har nu. Det är visserligen bara 4 i terrariet, 5 i fönstret och nu en ute
    Jag hade haft 11 sorter men en fin röd som stod i terrariet dog av övernattning. Tydligen var det för dålig upptorkning där den stod
    Bromelior år ganska svåra, de vill ha mycket vatten men samtidigt får det inte stå vatten vid rötterna särskilt länge. Och så vill dom stå trångt och då blir det ännu svårare för då måste man vattna ännu mer om dom ska kunna ta upp något vatten i det lilla utrymmet.

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    härligt.
    kul när man kan blanda både växter å djur i samma hobby
    några bilder på blommorna skulle sitta fint

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Ja, men nu går det bra igen

    Idag köpte jag en ny bromelia, en utebromelia från Chile. Den blommar i slutet av sommaren, och får då röda blad med en blå blomma i.mitten. Just nu är den bara en stickig liten busken men den ser lovande ut för den har 9 nya skott!

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    haha jäkla oflyt :P

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Ett stort blad från "paraplyväxten" hade lagt sig mitt i vattenfallet så hälften av allt vatten som pumpades till vattenfallet rann ner i landdelen.

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    nemen? why?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...