"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Gott, då vet jag
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      På vilket sätt kan jag sänka ph-värdet utan att krångla allt för mycket? Någon som har nåt tips?

      Idag har jag ganska mycket rötter, eklöv och lite alkottar för att sänka men det händer inte så mycket.
      Vet inte om det kan vara så att jag har för högt ph värde för att få lek på mina apistogrammor.

      Glömde nästan.. jag har idag ca 7.0 i båda karen och det är i överkant vad dessa gillar eller är det inte det som skulle kunna vara "problemet"?
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Tveksamt att det skulle vara problemet...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Egentligen är det inget problem för fiskarna mår bra och de visar sitt intresse för varandra, hannen spänner upp sig och beter sig som han skall och honorna mer eller mindre faller pladask för honom, det ser ut som att de blir knäsvaga när han är i närheten ( de liksom sjunker ihop och hänger med kroppen när han kommer för nära) och allt det där vanliga så det kanske är bara att njuta av deras beteende och om det blir ordenligt lek så är det bara ett stort plus
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Egentligen är det inget problem för fiskarna mår bra och de visar sitt intresse för varandra, hannen spänner upp sig och beter sig som han skall och honorna mer eller mindre faller pladask för honom, det ser ut som att de blir knäsvaga när han är i närheten ( de liksom sjunker ihop och hänger med kroppen när han kommer för nära) och allt det där vanliga så det kanske är bara att njuta av deras beteende och om det blir ordenligt lek så är det bara ett stort plus
            Jag har 8.2 i borelliikaret - samma som i kranvattnet, och dom leker ju å får yngel "stup i kvart". Formodligen är dom lite tåligare gällande PH än vad andra apisto är.
            För några år sedan, hade jag Ap Hongsloi - även dom lekte och fick ägg flera gånger, men äggen möglade alltid - förmodligen av det höga PH-värdet. Jag har även haft andra apisto, och samma sak har hänt med deras ägg. Detsamma hände med diskusäggen!
            Du får fixa en CO2-anläggning Pia.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Nänä, att mecka med co2 blir nog svårt för mig, jag hade nog pillat för mycket med karet då vill ju att det bara skall puttra och gå, göra lite vattenbyten när det behövs mm så jag nöjer mig med det jag har just nu iallafall....
              Senast redigerad av PiaJo; 21 April 2012, 19:03.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                tjolahoppsansa på lördag hämtar jag det nya karet

                Sen får jag jag en läxa i tålamod igen.... karet skall stå tomt ett tag (nån till några veckor) tills bakgrunden blir inköpt men den som väntar på nåt gott...
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Undrar vilken inkörsfisk jag skall ta till det nya karet, kanske några platysar kanske.

                  Det jag vet är att jag har ju sex LDA16 och en av dem, den största skall hit iallafall sen får de andra växa på sig lite så jag ser vad det är för kön. Eftersom att det är en ancistrussort så borde väl de även få skägg om det är hannar eller ?

                  Jag kommer att krama ur innerfiltret som jag kör dubbelt med i 100L så jag kommer att få en massa bös redan från start.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Jodå, de får skägg som "vanligt".
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Jodå, de får skägg som "vanligt".
                      Så bra, då är det lätt att se skillnad
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        tjolahoppsansa på lördag hämtar jag det nya karet

                        Sen får jag jag en läxa i tålamod igen.... karet skall stå tomt ett tag (nån till några veckor) tills bakgrunden blir inköpt men den som väntar på nåt gott...
                        Nu står det ett kar till i tvättstugan

                        Jag la i de rötter jag har samlat på mig, oj.. vad rötter det blev men nu har jag lite att leka och laborera med.
                        Bifogade filer
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Nu står det ett kar till i tvättstugan

                          Jag la i de rötter jag har samlat på mig, oj.. vad rötter det blev men nu har jag lite att leka och laborera med.
                          Kul. Blir det apisar, eller någon annan art i karet?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Självklart blir det apistosar sen vet jag inte mer än så.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Självklart blir det apistosar sen vet jag inte mer än så.
                              Tänk, att jag nästan fattade det.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Just nu har jag bara beslutsångest över vad jag skall ha för inkörsfisk, angenäma problem

                                Skulle vilja ha i de nya apistona med en gång men det vågar jag inte tror jag, trots att jag kommer att ha filterbös i från ett annat kar.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...