"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Skönt att du är tillbaka Pia.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av gullefjun
      Skönt att du är tillbaka Pia.

      //Inger
      Tack
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Jag har ju mitt 100 liters kar som jag måste göra iordning, det ser ut som skrutt nu efter sommaren.
        Men jag står i valet och kvalet om vad jag skall göra med det... skall jag gå safe och köra SA eller skall jag ge mig ut på nya marker och köra tanganyika som jag är lite sugen på men rädd för att jag ångrar mig. Jag gillar ju växter och rötter och detta hör ju inte hemma i ett tanga-kar, eller?
        Japp, det blir att samla info och påbörja en makeover tills på lördag...
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Jag har ju mitt 100 liters kar som jag måste göra iordning, det ser ut som skrutt nu efter sommaren.
          Men jag står i valet och kvalet om vad jag skall göra med det... skall jag gå safe och köra SA eller skall jag ge mig ut på nya marker och köra tanganyika som jag är lite sugen på men rädd för att jag ångrar mig. Jag gillar ju växter och rötter och detta hör ju inte hemma i ett tanga-kar, eller?
          Japp, det blir att samla info och påbörja en makeover tills på lördag...
          Njaeoo, det kan väl funka med en del rötter och några växter i ett T-kar, om man håller lite koll på parametrarna. Vi kan gagga på lördag!
          Bifogade filer

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Tack för bilderna, gott med härlig inspiration tar gärna ett snack om detta på lördag

            Vi får se vilken väg jag går, om det inte blir T-kar nu så blir det ett senare!
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Tack för bilderna, gott med härlig inspiration tar gärna ett snack om detta på lördag

              Vi får se vilken väg jag går, om det inte blir T-kar nu så blir det ett senare!
              Visst, vi kan tjôta lite T-ciklider på lördag (Anders skall ju dessutom ge sig på troffar och själv är jag vrålsugen på ett malligt T-kar igen), så skall jag ge dig lite input på vad som kan passa i karet - och lite idéer på inredning!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Klart du ska testa T-ciklider, fixa Iordning karet nu så köper du fisken när vi drar till Danmark!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Jag gillar ju växter och rötter och detta hör ju inte hemma i ett tanga-kar, eller?
                  Nja - det skulle kanske vara en fråga i tipspromenaden på lördag.
                  I vilken fiskbiotop av dessa hittar du mest vattenväxter - tanganyikasjön eller i amazonas
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Hursomhelst Pia! Det finns ju viss växtlighet, t.ex. Valisneria, i T-sjön, på vissa ställen. En och annan träbit finns det också, har jag sett på film...
                    Alltså, man kan ha någon rot och någon växt i ett T-kar - det är liksom inte farligt och fiskarna mår inte illa av det. Sedan är det ju klart att de vanligaste miljöerna som klippformationerna och de utbredda sand- och snäckskalsbäddarna vi försöker återskapa i våra akvarium är växtfria.
                    Så inreder jag T-kar själv, och bildexemplen ovan är tagna från två kar som jag lite hastigt och lustigt satte ihop precis innan vi flyttade och jag väntande in datum för att montera ner alla karen. Så jag använde helt enkelt bara det som fanns i karen och det råkade vara en blandning av sten, rötter och lite växter. Resultatet blev givetvis "biotopvidrigt", men blev ganska snyggt och funkade fint de månader karen var igång.

                    Vi människor är vanedjur, och strävar oftast efter att göra en kommande sak, precis så som vi gjort något liknande innan. Känner du en spirande lust att testa Tanganyika, så tror jag du kommer att gilla att, i åtminstone ett av dina kar, göra precis tvärtom mot vad du är van vid nu. Alltså att istället för att tänka lummiga växt, rot, löv-inredningar, kasta om och inreda kalt med sten - som även det blir otroligt snyggt och spännande (om man har lite blick för det - och det har ju du). Jag tror att du kommer uppleva samma fascination som alla oss andra som är intresserade av båda typerna av inredning (SA och T), och i detta även slitas "sugmässigt" i vilken riktning man vill lägga fokus för kommande projekt!

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Allt har varit bra och vi har haft helt ok väder både i Varberg och på Gotland

                      fortfarande med husvagn ?


                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Hursomhelst Pia! Det finns ju viss växtlighet, t.ex. Valisneria, i T-sjön, på vissa ställen. En och annan träbit finns det också, har jag sett på film...
                        Alltså, man kan ha någon rot och någon växt i ett T-kar - det är liksom inte farligt och fiskarna mår inte illa av det. Sedan är det ju klart att de vanligaste miljöerna som klippformationerna och de utbredda sand- och snäckskalsbäddarna vi försöker återskapa i våra akvarium är växtfria.
                        Så inreder jag T-kar själv, och bildexemplen ovan är tagna från två kar som jag lite hastigt och lustigt satte ihop precis innan vi flyttade och jag väntande in datum för att montera ner alla karen. Så jag använde helt enkelt bara det som fanns i karen och det råkade vara en blandning av sten, rötter och lite växter. Resultatet blev givetvis "biotopvidrigt", men blev ganska snyggt och funkade fint de månader karen var igång.

                        Vi människor är vanedjur, och strävar oftast efter att göra en kommande sak, precis så som vi gjort något liknande innan. Känner du en spirande lust att testa Tanganyika, så tror jag du kommer att gilla att, i åtminstone ett av dina kar, göra precis tvärtom mot vad du är van vid nu. Alltså att istället för att tänka lummiga växt, rot, löv-inredningar, kasta om och inreda kalt med sten - som även det blir otroligt snyggt och spännande (om man har lite blick för det - och det har ju du). Jag tror att du kommer uppleva samma fascination som alla oss andra som är intresserade av båda typerna av inredning (SA och T), och i detta även slitas "sugmässigt" i vilken riktning man vill lägga fokus för kommande projekt!

                        varje gång jag ser inlägg av denna typen så tänker jag på de filmer / snuttar man har sett från diverse sjöar och floder.

                        SA säger mer eller mindre alla att det är mycket blommor som gäller där.

                        Men...har ju sett mer än en film där det skiljer sig ganska rejält från ena stället till det andra.

                        Allt ifrån i praktiken totalt igenväxt, till andra sidan där det inte finns en blomma så långt ögat når.

                        Det jag just nu tänker på är en tysk snutt om Altumscalarer, tuffade omkring i en miljö som var helt blomfri, massor med sten, sand, en och annat rot.

                        Dom såg ut att trivas......


                        Jag tror att det är i vissa fall lite halvgalet att säga att en viss biotop är alltid si eller så. Särskilt i stora områden, som ex SA/CA och asien.

                        Har inte sett det, men ger mig katten på att man i både T och M sjöarna hittar en och annan hörna med ganska mycket vallisar, där det tuffar runt en hel flock med firrar prexis bredvid......



                        Så,,,,ibland kanske man skall tänka lite mer "off-side".




                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                          varje gång jag ser inlägg av denna typen så tänker jag på de filmer / snuttar man har sett från diverse sjöar och floder.
                          SA säger mer eller mindre alla att det är mycket blommor som gäller där.
                          Men...har ju sett mer än en film där det skiljer sig ganska rejält från ena stället till det andra.
                          Allt ifrån i praktiken totalt igenväxt, till andra sidan där det inte finns en blomma så långt ögat når.
                          Det jag just nu tänker på är en tysk snutt om Altumscalarer, tuffade omkring i en miljö som var helt blomfri, massor med sten, sand, en och annat rot.
                          Dom såg ut att trivas......
                          Jag tror att det är i vissa fall lite halvgalet att säga att en viss biotop är alltid si eller så. Särskilt i stora områden, som ex SA/CA och asien.
                          Har inte sett det, men ger mig katten på att man i både T och M sjöarna hittar en och annan hörna med ganska mycket vallisar, där det tuffar runt en hel flock med firrar prexis bredvid......
                          Så,,,,ibland kanske man skall tänka lite mer "off-side".
                          Precis!
                          Det är just de där filmerna från SA när man ser Discusar, Altum och andra "akvariearter" som man blir så förvånad över hur "oinredd" miljön är; stora partier med bara pinnar, slam och i många stycken "öde" miljöer, som du säger, utan växtlighet alls.
                          Det är dessa miljöer som har skapat funderingar (och handling) om "kaosinredningar" där man på något sätt försöker efterhärma den looken.
                          Likadant är det med T-sjön, där man i vissa filmer kan se de lite grundare vikanarna med viss växtlighet, sten och rötter. Där lever i och för sig inte de vanligaste T-ciklider vi förknippar med sten och snäckskalsbäddar, men det finns övergångs-zoner. Själv såg jag ett spännande klipp där en koloni compressiceps levde bland stora trästockar och kilade in sig i de smala sprickor som bildats i trädstammarna, vid lek och fara.

                          Jag tycker också att man kan tillåta sig att i vissa lägen tänka lite "out of the box", men samtidigt vara noga med vattenkvalitet och parametrar för fiskarnas välbefinnande!

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Jag tycker också att man kan tillåta sig att i vissa lägen tänka lite "out of the box", men samtidigt vara noga med vattenkvalitet och parametrar för fiskarnas välbefinnande!

                            samtidigt är det ju inte så mycket "out of the box" om man skulle få för sig att inreda ex ett SA kar mer eller mindre utan blommor.



                            dvs det är inte "out of the box" ur fiskarnas perspektiv.

                            det är bara ur våra ögon som det är "out of the box".

                            och då måste man ju fråga sig.......vem inreder man för ?


                            våra ögon ?

                            fiskarnas ögon ?

                            en kombo där tror jag är rätt svar.




                            Att hålla rätt vatten ser jag inte som några större problem, med eller utan blommor.



                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                              samtidigt är det ju inte så mycket "out of the box" om man skulle få för sig att inreda ex ett SA kar mer eller mindre utan blommor.
                              dvs det är inte "out of the box" ur fiskarnas perspektiv.
                              det är bara ur våra ögon som det är "out of the box".
                              och då måste man ju fråga sig.......vem inreder man för ?
                              våra ögon ?
                              fiskarnas ögon ?
                              en kombo där tror jag är rätt svar.
                              Att hålla rätt vatten ser jag inte som några större problem, med eller utan blommor.
                              Ja... "in the box" är ju de där lite statiska; "så här skall det vara"-inredningarna - en stengrotta i mitten med en sandgård framför, två svärdsplantor på vardera sidan och någon rot som liksom bara står rätt upp...", typ.
                              Så, drar man igång ett SA utan växter med bara löv och pinnar huller om buller så blir det ju mot consensus, per automatik; "out of the box".
                              Så vem inreder man för? Jag tror man har olika faser när man enbart tittar på hur tjusigt karet ser ut, kontra att man intresserar sig fär att efterlikna någon form av naturlig känsla - både för fiskarna och sig själv -och på något magiskt vis får det att se både "naturligt" och "akvarievackert" ut.
                              Det är när man uppnår en känsla av; "Vad är det jag attraheras av"? Hur har inredningen kommit att bli så "snygg"? Vad är det som gör att jag inte kan sätta fingret på vad det är i inredningen som gör att det ser så vackert och skönt ut? Typ sådana frågor och känslor.
                              När man ser sådana kar (och filmer från naturen) inspireras man på ett härligt sätt och försöker levandegöra de bilder man får i huvudet.


                              För min egen del handlar det om en strävan att ge fiskarna en så god miljö de bara kan få i ett akvarium, samtidigt som jag vill uppnå ett vackert resultat.


                              Att hålla rätt vatten, med eller utan växter, ser inte jag heller som några större problem!

                              Kommentar

                              • Ken Olofsson
                                • November 2006
                                • 8014

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                För min egen del handlar det om en strävan att ge fiskarna en så god miljö de bara kan få i ett akvarium, samtidigt som jag vill uppnå ett vackert resultat.

                                vilket då får en att fråga sig själv ibland: VAD ÄR VACKERT ?


                                Och då blir ju svaret alltid:

                                Beuty lies in the eye of the beholder.

                                Dvs det är enbart individen som kan avgöra om det är vackert eller inte.

                                Ex så tycker jag att volvo 740 är en särdeles vacker bil. Jag är numera ganska ensam om det tyckandet. Men jag tycker det. Punkt slut.

                                Och då kan man ju i slutändan faktiskt inte klanka ner på folk som har döskallar i kar.

                                (faktum är att det är naturligt på sätt och vis, det måste genom årmiljonerna funnits både en och två apistociklider som har lekt i en indiansk dödskalle i amazonområdet...)

                                Det fanns en tråd där en snubbe hade drattat ner ett helt skelett i ett kar. (kommer dock inte ihåg om det var hans svärmor eller av plast....). Det såg i mina ögon rent ut sagt för j-t ut.

                                Men den övergripande miljön för fiskarna var ju mer än tillräcklig.




                                Så, vi ser fram emot ett STORT T-kar i tvättstugan, där det ligger 5-6 döskallar i en hörna, i andra hörnan står det 7-8 stora vallisar och vajjar i brisen.......


                                .
                                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                                Kommentar

                                Arbetssätt...