"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Inge kul alls när man får en "störig" fisk, det förstör harmonin i hela karet tycker jag. Jag tror inte heller att det hjälper med ommöblering.
    Han ser verkligen sur ut .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ja och han är snygg...

      Hoppas att han lugnar sig annars får han och tanten flytta...
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Han kanske skulle behöva en lite större fisk som kan sätta honom på plats?
        Vad skulle passa isåfall, en jaguarciklid kanske... men ärligt skulle det hjälpa tror ni?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Han kanske skulle behöva en lite större fisk som kan sätta honom på plats?
          Vad skulle passa isåfall, en jaguarciklid kanske... men ärligt skulle det hjälpa tror ni?
          Pia... Det där med större fisk som "skall sätta på plats"... Ummm, nä!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Nä, jag tror inte på det heller... men vad skall jag göra då, vill ju egentligen ha snyggingen kvar men då måste styggingen lugna sig ett par hekto.. alla mina malar är som bortblåsta har inte sett dem ens vid mat och dessa var framme jämt innan.

            Jag skall se om jag kan filma idag när jag matar, så får ni se om han är "normal" och/eller om att jag som är fjompig.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Nä, jag tror inte på det heller... men vad skall jag göra då, vill ju egentligen ha snyggingen kvar men då måste styggingen lugna sig ett par hekto.. alla mina malar är som bortblåsta har inte sett dem ens vid mat och dessa var framme jämt innan.

              Jag skall se om jag kan filma idag när jag matar, så får ni se om han är "normal" och/eller om att jag som är fjompig.
              Skönt att höra!
              Han är uppenbart territoriell, och jagar allt och alla, inklusive honan, eller?
              Jag upplevde inte detta över huvudtaget när jag hade adoketorna i mitt 540, de var lugna, fredliga och sävliga - förutom vid matdags då det kunde bli lite fart på grejerna.
              Man får väl ta till det gamla tricket med att låta pojken gå själv i ett annat kar några veckor, någon månad. Då kan kanske honan etablera ett område där hon känner sig lugn och trygg, och i en förlängning ha så mycket pondus att hon kan regera hanen istället, när han släpps tillbaka.
              Hur var det nu i det andra karet, där det andra adoketaparet går, funkar det bra där?

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Jag tänkte också föreslå det "gamla tricket". Tycker att du ska testa i alla fall (om du nu har ett litet kar över) - kanske att han blir lite spakare då efter några veckor i ensamhet .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Skönt att höra!
                  Han är uppenbart territoriell, och jagar allt och alla, inklusive honan, eller?
                  Jag upplevde inte detta över huvudtaget när jag hade adoketorna i mitt 540, de var lugna, fredliga och sävliga - förutom vid matdags då det kunde bli lite fart på grejerna.
                  Man får väl ta till det gamla tricket med att låta pojken gå själv i ett annat kar några veckor, någon månad. Då kan kanske honan etablera ett område där hon känner sig lugn och trygg, och i en förlängning ha så mycket pondus att hon kan regera hanen istället, när han släpps tillbaka.
                  Hur var det nu i det andra karet, där det andra adoketaparet går, funkar det bra där?
                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Jag tänkte också föreslå det "gamla tricket". Tycker att du ska testa i alla fall (om du nu har ett litet kar över) - kanske att han blir lite spakare då efter några veckor i ensamhet .

                  //Inger
                  jo, det kunde jag ju ha testat men jag har inget kar till övers tyvärr... funderar på att flytta dem ensamma till en av kuberna men det blir nog säkerligen för trångt men tro det eller ej så måste han ha hört mina tankar för idag var han inte alls lika jagig... men honan är blek och inte så intresserad alls, han ger inga större inviter heller så.
                  Hannen jagar inte honan så mycket faktiskt så det rätt skönt.

                  tog lite filmer på karen

                  Detta är 220 karet med ett par Adoketor ( den hannen som ställer till lite problem)



                  Film på det andra parets kar, ny inrett för två veckor sen så det börjar sätta sig lite. De gör inte mycket väsen av sig någon av dem Honan är mer stabbig än den andra.





                  detta är en snutt på Adoketa honan som är lite "stabbigare" och corydorasen som går där i tillsammans med paret.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    I den första filmen, så verkar ju ditt "monster" ha skärpt till sig. Förmodligen har han hört något om "att få flytta till eget kar"
                    Sen i dom andra filmerna så är det ju lugna gatan, så som man vill att det ska vara

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ja, han är som förbytt idag... kliar mig i huvudet...krafskrafs..
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Hmmmm...
                        Pia, nu vet jag att du har bra vatten, miljö och hela baletten... Men, det är något som inte riktigt stämmer med dessa adoketor.
                        Missförstå mig rätt nu, de är inte "dåliga" på något vis, men de ser väldigt bleka och "avstängda" ut.
                        Honan som går med problemhanen (även om han såg hyfsat lugn ut på filmen) är inte med på noterna, hon beter sig undflyende och lite vilset. På vanigt "småciklidmanér" blir hanens humör aggressivt när honan ger svag respons, och han får ett allmänt aggressivt beteende i det område han vistas i. Det är nu hans eget område och det finns en hona där som han helt enkelt inte har "någon användning av". Detta är anledningen till att uppträder som han gör - är jag hysat säker på.

                        Det andra paret, precis som du säger, gör inte mycket väsen av sig. Dessa är också ganska ljusa och "avstängda". Honans ljusa färg och envist svarta prick mitt på kroppen (precis som den andra honan) visar på neutralt läge, alltså en avvisande färg.

                        Det finns en film, i stugtråden, på mina fyra adoketor i 540-karet som visar hur de ser ut mellan lekarna, alltså när de går i vilo- eller normaldräkt. Denna dräkt är mättad i svart och lysande punkter.

                        Jag tror att du helt enkelt bara skall låta dom gå i karen en tid till och se om det drar igång om någon månad eller två.
                        Har du provat att sätta båda paren i ett gemensamt kar?


                        (Måste dra nu, men kikar in senare).

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Tack för att du såg detta, det var liksom nästa punkt på listan att ta upp, jag tycker med att de är "avstängda" och loja/neutrala, precis som du skriver. Du fick ord på mina tankar.
                          Den enda gången som de får lite färg är vid matning typ men den försvinner lika snabbt igen och de är liksom inte som ett par utan flyr undan varandra.
                          jag skulle gärna vilja testa detta att sätta dem i samma kar, har inte vågat än utan att få lite råd och vägledning.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Tack för att du såg detta, det var liksom nästa punkt på listan att ta upp, jag tycker med att de är "avstängda" och loja/neutrala, precis som du skriver. Du fick ord på mina tankar.
                            Den enda gången som de får lite färg är vid matning typ men den försvinner lika snabbt igen och de är liksom inte som ett par utan flyr undan varandra.
                            jag skulle gärna vilja testa detta att sätta dem i samma kar, har inte vågat än utan att få lite råd och vägledning.
                            Om du sätter ihop dessa två "par", så vore det absolut bästa utgångsläget vara om du kunde avlägsna alla fyra och sätta dessa i någon behållare under ett par timmar. Nu antar jag att det blir svårt utan att rasera inredningen i åtminstone ett kar...

                            Jag tror jag kan beskriva ganska säkert hur det kommer att te sig när/om du drar i ett par till det andra; Den hane som är dominant, alltså den som redan går i karet, kommer att utmana den nya hanen omedelbart. Det kommer att bli en rejäl fajt där det troligtvis blir en vinnare med fortsatt dominant beteende och en hyfsat underlägsen hane som kommer att uppträda underdånigt.
                            Honorna kommer antagligen också att fajtas, men med en utgång där de kanske båda två hamnar i en "triggsituation" och startar ett revirhävdande beteende.
                            Har man bra med utrymme, gömställen och platser i karet där den förlorande hanen kan retirera, och kanske, förhoppningsvis, få hjälp av en av honorna, som nu är lite mer triggad på revirhållning, så kan det fixa sig.
                            Det bästa är, som sagt, att utgå från ett nolläge där du gör en liten makeover, tar ut alla fyra adoketorna, fixar karet, väntar några timmar och sedan introducerar alla fyra i det nyinredda karet.

                            Fundera lite kring detta, kolla om du skall låta det vara som det är och vänta ut situationen - eller om du skall kavla upp skjortärmarna och göra en makeover i det större karet och sammanföra "paren".

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Jag skall fundera över helgen, då är jag på bortrest och kan fundera lite och sen komma hem på söndagen och ta ett beslut då om jag skall göra detta helgen därpå.
                              Om du tror att det funkar att ha dessa i samma kar så känns det som att det blir ett "go for it"

                              De kan få gå i två större baljor medans jag river karet och bygger upp det annorlunda än som det var bara för att få en så stor förändring som möjligt för den dominante hannen, så det är inga problem.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Om du sätter ihop dessa två "par", så vore det absolut bästa utgångsläget vara om du kunde avlägsna alla fyra och sätta dessa i någon behållare under ett par timmar. Nu antar jag att det blir svårt utan att rasera inredningen i åtminstone ett kar...

                                Jag tror jag kan beskriva ganska säkert hur det kommer att te sig när/om du drar i ett par till det andra; Den hane som är dominant, alltså den som redan går i karet, kommer att utmana den nya hanen omedelbart. Det kommer att bli en rejäl fajt där det troligtvis blir en vinnare med fortsatt dominant beteende och en hyfsat underlägsen hane som kommer att uppträda underdånigt.
                                Honorna kommer antagligen också att fajtas, men med en utgång där de kanske båda två hamnar i en "triggsituation" och startar ett revirhävdande beteende.
                                Har man bra med utrymme, gömställen och platser i karet där den förlorande hanen kan retirera, och kanske, förhoppningsvis, få hjälp av en av honorna, som nu är lite mer triggad på revirhållning, så kan det fixa sig.
                                Det bästa är, som sagt, att utgå från ett nolläge där du gör en liten makeover, tar ut alla fyra adoketorna, fixar karet, väntar några timmar och sedan introducerar alla fyra i det nyinredda karet.

                                Fundera lite kring detta, kolla om du skall låta det vara som det är och vänta ut situationen - eller om du skall kavla upp skjortärmarna och göra en makeover i det större karet och sammanföra "paren".
                                Glömde säga att jag är otroligt tacksam för inputten
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...