"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    En fråga från lärlingen: Vad ger du dina baenschi för foder?
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      De får det som de andra får dvs. alltifrån flingfoder, granulat, räkmix och frysfoder som artemia mm
      när jag skall vara riktigt snäll så får de levande mygg, det uppskattas! fiskarna blir som tokiga

      Det jag märker med denna sortens Apistogramma (finns fler sorter) är att de har större mun och läppar och gärna silar sanden som en jordätare för att hitta smått foder därför ger jag dem emellanåt fryst cyklops så att de får sila och inte bara glufsa i sig maten.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        ...och svarta mygg (frysta) sätter sprutt på kärleken

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av PiaJo
          De får det som de andra får dvs. alltifrån flingfoder, granulat, räkmix och frysfoder som artemia mm
          när jag skall vara riktigt snäll så får de levande mygg, det uppskattas! fiskarna blir som tokiga

          Det jag märker med denna sortens Apistogramma (finns fler sorter) är att de har större mun och läppar och gärna silar sanden som en jordätare för att hitta smått foder därför ger jag dem emellanåt fryst cyklops så att de får sila och inte bara glufsa i sig maten.
          Precis min observation, att de gillar sila sand i lugn och ro. Därav min fråga. Tack för hjälpen.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Tommy Vestlie
            • August 2014
            • 2097

            Ursprungligen postat av Inger H
            ...och svarta mygg (frysta) sätter sprutt på kärleken

            //Inger
            Tack
            Proud member of Aquascapers of Sweden

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
              Precis min observation, att de gillar sila sand i lugn och ro. Därav min fråga. Tack för hjälpen.
              Ge dem lite varierat så brukar det gå bra du har väl nära till storks zoo, de har ju levande foder titt som tätt?
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Tog en film på ena adoketa-paret idag ( skärpan suger, grrr.. men ni ser i alla fall vad det är..

                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Så blidde det en med Guianacarorna med

                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Tog en film på ena adoketa-paret idag ( skärpan suger, grrr.. men ni ser i alla fall vad det är..

                    https://www.youtube.com/watch?v=pvjxRmNfRa0
                    Nu så...

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Så blidde det en med Guianacarorna med

                      https://www.youtube.com/watch?v=1jSrRelkTCA
                      Gillar verkligen det här karet skarpt. En så skön rörelse i det med en alldeles perfekt och "lagom" inredning. Hur stort är det?
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Nu så...
                        mm... kan ju alltid hoppas
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                          Gillar verkligen det här karet skarpt. En så skön rörelse i det med en alldeles perfekt och "lagom" inredning. Hur stort är det?
                          Tack! det är bara på 220 liter men det känns större på filmen
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            mm... kan ju alltid hoppas
                            Njao, nog är det lite hyss på gång. Du märker att hanen är lite aggressiv, va?
                            Det pågår en så kallad mätning nu - de känner lite på varandra. När honan får lite mer auktoritet, så blir det beteende du ser nu, och som vi ser glimtar av på filmen, det omvända. Honan blir då, till att börja med, mycket svartare i färgen och uppvisar de aggressiva tendenser man ser på hanen i nuläget.
                            För att jämka med honans lite tuffare beteende (när hon är redo) kommer hanen att ändra rörelseschema på det mycket säregna sätt man ser hos just adoketor - han kommer att "stå på huvudet" framför henne titt som tätt. Ofta, när detta sker, blir hanen dessutom gräddvit i färgen, för att senare färga tillbaka till djupare färger. Ett fint skådespel, som jag hoppas du snart får se!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Njao, nog är det lite hyss på gång. Du märker att hanen är lite aggressiv, va?
                              Det pågår en så kallad mätning nu - de känner lite på varandra. När honan får lite mer auktoritet, så blir det beteende du ser nu, och som vi ser glimtar av på filmen, det omvända. Honan blir då, till att börja med, mycket svartare i färgen och uppvisar de aggressiva tendenser man ser på hanen i nuläget.
                              För att jämka med honans lite tuffare beteende (när hon är redo) kommer hanen att ändra rörelseschema på det mycket säregna sätt man ser hos just adoketor - han kommer att "stå på huvudet" framför henne titt som tätt. Ofta, när detta sker, blir hanen dessutom gräddvit i färgen, för att senare färga tillbaka till djupare färger. Ett fint skådespel, som jag hoppas du snart får se!
                              Härligt att få en sån fin beskrivning av dem, tackar jag mycket för och nu väntar jag än mer på att det skall bli nåt
                              Men jag skall inte hoppas för mycket på att få se en ev. yngelsvärm för det är flera malar och många tetror i karet så det är nog kört för det men eventuellt så kommer jag vid tillfälle plocka ur och flytta om lite fisk så att det blir lite lugnare för dem.
                              Såg honans nya beteende för första gången idag, de är alltid lite aggressiva när det är matdags men inte så här som hon höll på
                              Senast redigerad av PiaJo; 03 February 2015, 18:32.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Härligt att få en sån fin beskrivning av dem, tackar jag mycket för och nu väntar jag än mer på att det skall bli nåt
                                Men jag skall inte hoppas för mycket på att få se en ev. yngelsvärm för det är flera malar och många tetror i karet så det är nog kört för det men eventuellt så kommer jag vid tillfälle plocka ur och flytta om lite fisk så att det blir lite lugnare för dem.
                                Såg honans nya beteende för första gången idag, de är alltid lite aggressiva när det är matdags men inte så här som hon höll på
                                Det är ju en upptrappning på gång just nu, och när de har sorterat ut sina roller gentemot varandra tror jag det kommer att lugna ner sig betydligt, även mot andra fiskar.
                                Men, låt dom bara hålla på. Kommer det en lek och den går snett, så sätter de igång snart igen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...