"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Fy vad tråkigt! Jag beklagar verkligen

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      När det blir så här tyst i Pias tråd så blir jag lite bekymrad kring hur det är med Pia efter en sådan här katastrof. Det känns lite jobbigt faktiskt. Hoppas att det ändå går hyggligt och att inget mer har krånglat.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Så därja..
        Då har jag börjat att reparera mina skuldkänslor och jagvillebaraväl-känslor.. Tänk vad fel det kan bli när jag inte kollade upp ordentligt, fast å andra sidan så vet jag ju inte riktigt vad som hände men fel och galet blev det, big time!

        Anders skev så bra i en annan tråd så jag kopierar hans svar för det är en mycket bra summering av vad som hände igår..
        Så här skrev han:
        PiaJo testade att köra med askorbinsyra istället för vattenberedningsmedel, med resultat att fisken dog för henne. Troligen var det en pH-dipp i kombination med något i karet som reagerade på ett icke tillfredsställande sätt.

        Så ska man laborera med syror i ett akvarium bör man nog vara försiktig, och kanske fundera en gång extra om det inte funkar med "vanligt" vattenberedningsmedel som tar kloraminer.

        jag kommer att köra med vattenberedningmedel i fortsättningen, det är nåt som är helt bombsäkert! Kommer inte att ge mig in på nåt sånt här igen, den hårda läxan har jag lärt mig.
        idag är karet rivit och ser allmänt tomt ut men jag skall låta det vara så ett tag för att få en ny rot att sjunka för att få en helt nystart på karet, känns bäst så.

        Alla de andra karen är allt bra och jag tycker att det borde ha visat sig nu om nåt vore galet, har gjort stora vattenbyten i alla och fiskarna verkar pigga och glada. Ser till och med att laetacarorna börjat visa sina vanliga lektendenser dagen efter ett vattenbyte. Känns bra i hjärtat!

        jag har brutit ihop och håller på att pallra mig upp igen och till hjälp har jag en lite kort Danmarks-tripp om två veckor att se framemot tror även att det finns andra sätt som lättar upp det hela så... Lite god mat, några glas rött vin, snacks och lite film så skall nog det här bli bra det med

        ha en god kväll och helg och tack för alla kommentarer!


        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Vad skönt att få höra av dig Pia. Förstår fullständigt vad du skriver. När man gör en tabbe är det svårast att förlåta sig själv. Men det verkar som om du blivit sams med dig. Sköt om dig ikväll ! Många varma tankar skickas.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Vad skönt att få höra av dig Pia. Förstår fullständigt vad du skriver. När man gör en tabbe är det svårast att förlåta sig själv. Men det verkar som om du blivit sams med dig. Sköt om dig ikväll ! Många varma tankar skickas.
            Tack så mycket
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              Men oj, vad trist. Får man fråga hur mycket och vad specifikt du hade i?
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Jag hade i vanligt askorbinsyra, ingen fulldos som rekomenderas i den andra tråden.. Det jag inte gjorde var att byta vatten samtidigt om det har någon påverkan eller inte det vet jag inte men troligtvis hade de det.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Jag tänker att askorbinsyra är en ganska svag syra. Och att om du tex hade i rent pulver eller brustabletter?
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Aha, du menar så (tänk på att jag är trött efter gårdagens strapatser och lite vin) jag hade i pulver som till större delen var löst i vatten i ett deciliter mått i metall.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Klart slut för denna kvällen, nu skall jag krypa upp i soffan
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Klart slut för denna kvällen, nu skall jag krypa upp i soffan
                        Samma här - tidigare kväll än vanligt

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Nej vad tråkigt Pia.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ja det suger stort... om man skall vara ung och modern jag reder mig, det känns inte som jag vill gråta längre när jag närmar mig tvättstugan, just nu kan jag nästan ta till lipen när jag ser tvättberget
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Så därja..
                              Då har jag börjat att reparera mina skuldkänslor och jagvillebaraväl-känslor.. Tänk vad fel det kan bli när jag inte kollade upp ordentligt, fast å andra sidan så vet jag ju inte riktigt vad som hände men fel och galet blev det, big time!

                              Anders skev så bra i en annan tråd så jag kopierar hans svar för det är en mycket bra summering av vad som hände igår..
                              Så här skrev han:
                              PiaJo testade att köra med askorbinsyra istället för vattenberedningsmedel, med resultat att fisken dog för henne. Troligen var det en pH-dipp i kombination med något i karet som reagerade på ett icke tillfredsställande sätt.

                              Så ska man laborera med syror i ett akvarium bör man nog vara försiktig, och kanske fundera en gång extra om det inte funkar med "vanligt" vattenberedningsmedel som tar kloraminer.

                              jag kommer att köra med vattenberedningmedel i fortsättningen, det är nåt som är helt bombsäkert! Kommer inte att ge mig in på nåt sånt här igen, den hårda läxan har jag lärt mig.
                              idag är karet rivit och ser allmänt tomt ut men jag skall låta det vara så ett tag för att få en ny rot att sjunka för att få en helt nystart på karet, känns bäst så.

                              Alla de andra karen är allt bra och jag tycker att det borde ha visat sig nu om nåt vore galet, har gjort stora vattenbyten i alla och fiskarna verkar pigga och glada. Ser till och med att laetacarorna börjat visa sina vanliga lektendenser dagen efter ett vattenbyte. Känns bra i hjärtat!

                              jag har brutit ihop och håller på att pallra mig upp igen och till hjälp har jag en lite kort Danmarks-tripp om två veckor att se framemot tror även att det finns andra sätt som lättar upp det hela så... Lite god mat, några glas rött vin, snacks och lite film så skall nog det här bli bra det med

                              ha en god kväll och helg och tack för alla kommentarer!


                              Fy så tråkigt när saker som detta händer, men förhoppningsvis så är det som livet i stort. Man måste helt enkelt gå genom ett antal smällar, stora som små, det är helt enkelt en obligatorisk del av vår utveckling.

                              Erfarenhet är inte vad vi gått igenom eller upplevt utan snarare hur vi nyttjar dessa händelser i våra framtida vägval och beslut.

                              Blev kanske lite väl djup nu såhär en lördag morgon, vill egentligen bara förmedla att jag verkligen lider med dig samtidigt som jag är tacksam över att du delar med dig av händelser som detta då det för nybörjare som jag visar att även de bästa kan drabbas av tråkigheter i denna hobby.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Tack!
                                livet och akvaristiken är en bergodal-bana, man får både toppar och dalar. Hade ju en rejäl topp i livet i förra veckan och denna vecka en rejäl dal men jag är en positiv människa, vill se mig som det iallafall, och då ser jag det roliga först och främst
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...