"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Tänk att man kan bli så glad, just nu behövs det inte mycket, men men det är begynnande lek på mina Apistogramma Rio Mamore, de far ut och in i grottan och så såg jag honan av Apistogramma "tefe" idag
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Men du Pia. Som varande icke-expert och ledande kembombare här på Zoopet så apropå vattenberedningsmedel så reagerar Diskusarna positivt på Easy-Life FFM. Bättre än på vattenberedningsmedel. Likaså de malar jag haft som haft svamp så börjar svampen försvinna mer och mer. Flera är nu fria från svamp.
      Min handlare berättade senast jag var där att han efter tips från leverantören slog i Easylife FFM i alla de kar där känsliga fiskar mått dåligt direkt vid inkoppning. Han berättade att han på vissa arter numera alltid hade FFM i karet vid inkoppning (som t.ex. torpedbarben) och upplevde att de överlevde i högre grad. Nu tillhör du ju inte kemfalangen här direkt. men vill du ändå använda aquasafe och kan ersätta det med ett naturmedel så kanske det är mindre kemstörning i karet? Bara tänker högt...
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Men du Pia. Som varande icke-expert och ledande kembombare här på Zoopet så apropå vattenberedningsmedel så reagerar Diskusarna positivt på Easy-Life FFM. Bättre än på vattenberedningsmedel. Likaså de malar jag haft som haft svamp så börjar svampen försvinna mer och mer. Flera är nu fria från svamp.
        Min handlare berättade senast jag var där att han efter tips från leverantören slog i Easylife FFM i alla de kar där känsliga fiskar mått dåligt direkt vid inkoppning. Han berättade att han på vissa arter numera alltid hade FFM i karet vid inkoppning (som t.ex. torpedbarben) och upplevde att de överlevde i högre grad. Nu tillhör du ju inte kemfalangen här direkt. men vill du ändå använda aquasafe och kan ersätta det med ett naturmedel så kanske det är mindre kemstörning i karet? Bara tänker högt...
        Jag tillsätter bara numera sen nån dag tillbaka aquasafe för att detta tar bort kloraminer som finns i Borås-vattnet, så jag har inte nåt annat för jag vill helst inte labba med kemikalier och efter häromdagen så blir det mer icke-känsla över det hela.
        Tar Easylife bort kloraminer?
        För annars anser jag inte att jag behöver detta, har inte behövt det nån gång men har faktiskt en liten flaska hemma för nödsituationer.
        Varför jag började labba med vattnet och numera använder aquasafe så beror det på den diskussionen/felsökningen vi hade i Tyskland om varför bara en första lek på fisken klarar sig och sen inget mer trots att de faktiskt leker men att det ser ut som rommen inte utvecklas som den skall.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Lite bilder kanske på mina nya apistogramma, här är det Apistogramma sp. "steel blue"

          tog en terapistund med kameran för en stund sen
          Bifogade filer
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Wilhelm
            • October 2002
            • 604

            Tar tacksamt emot en bild på denna skönhet till NCS Kalendern.
            Wilhelm
            Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
            www.ciklid.org www.aquafish.info

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Kul! Inga problem Wille, jag skall bara putsa rutorna och ta bättre kort så skickar jag det till dig
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Bilder på honan
                Bifogade filer
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Jag tillsätter bara numera sen nån dag tillbaka aquasafe för att detta tar bort kloraminer som finns i Borås-vattnet, så jag har inte nåt annat för jag vill helst inte labba med kemikalier och efter häromdagen så blir det mer icke-känsla över det hela.
                  Tar Easylife bort kloraminer?
                  För annars anser jag inte att jag behöver detta, har inte behövt det nån gång men har faktiskt en liten flaska hemma för nödsituationer.
                  Varför jag började labba med vattnet och numera använder aquasafe så beror det på den diskussionen/felsökningen vi hade i Tyskland om varför bara en första lek på fisken klarar sig och sen inget mer trots att de faktiskt leker men att det ser ut som rommen inte utvecklas som den skall.
                  Om du går till denna sidan och klickar på fresh water aquarium och läser längst ner så ser du att produkten binder klor och chloramine utan att den för den delen innehåller kemikalier.

                  Som jag ser det så är Aquasafe och liknande en kemisk lösning och denna är en naturlig så vitt jag förstår. Men kommer inte att tjata vidare om det utan ville bara nämna det.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Om du går till denna sidan och klickar på fresh water aquarium och läser längst ner så ser du att produkten binder klor och chloramine utan att den för den delen innehåller kemikalier.

                    Som jag ser det så är Aquasafe och liknande en kemisk lösning och denna är en naturlig så vitt jag förstår. Men kommer inte att tjata vidare om det utan ville bara nämna det.
                    Helt ok Johnny,känn inte så bara bra med nya vinklingar eller tips! skall läsa detta, tack
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Njuter av bilderna på "steel blue".
                      Apissuget kommer helt plötsligt tillbaka. Som vanligt längtar jag efter A. Borellii (fast det vet du).

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Apis-suget har aldrig försvunnit eller hur Borellisar tycker jag att du skall ha, dessa är så fina kan du inte ha dessa ihop med flaggorna?
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Apis-suget har aldrig försvunnit eller hur Borellisar tycker jag att du skall ha, dessa är så fina kan du inte ha dessa ihop med flaggorna?
                          Tanken har funnits, men Borelliin är ju liksom lite underlägsna av sig. Skulle helst vilja ha dom i 125, som är upptaget av bågfenorna - pusslande hit å dit kanske funkar.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • lillfrasse
                            • February 2002
                            • 2228

                            Hej Pia tråkig läsning i tråden. När man använder bikarbonat sm ph höjare skall man alltid byta lite vatten för att de fria amonium joner som finns i vattnet omvandlas till giftig amoniak. Kan det vara något liknande som hänt tro i samband med ph sänkningen. Tråkigt att man skall behöva lära sig saker den hårda vägen.
                            Simma lungt..
                            Lillfrasse..

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Hej
                              Samma minut som du skrev ditt inlägg om den tragiska olyckan så postade jag ett inlägg som du kanske kan ha intresse av, inlägg 6232.

                              Jag har baltat med bikarbonat en gång i tiden till mina snäcklekare. Jag fyllde vatten i en stor tunna där jag justerade pH med bikarbonat, sen satte jag i en syresten och lät det stå över natten och använde det sedan som bytes vatten i karet. Då kände jag att jag hade kontroll på vad som hände.
                              Senast redigerad av c90368; 11 October 2014, 22:28.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Lite bilder kanske på mina nya apistogramma, här är det Apistogramma sp. "steel blue"

                                tog en terapistund med kameran för en stund sen
                                Riktigt snygga -både fisken och fotona
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...