Akvaterrarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chrisson
    • October 2005
    • 84

    #61
    Då gör jag ett försök med en bild på bänken när den e lastad o på väg till målaren....
    Bifogade filer

    Kommentar

    • chrisson
      • October 2005
      • 84

      #62
      Någon som har lite förslag på växter till karet...750*750*1600........Tänker använda co2 o det blir en amazonas biotop e det tänkt....Något speciellt att tänka på när det startas.....

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #63
        Ursprungligen postat av chrisson
        Någon som har lite förslag på växter till karet...750*750*1600........Tänker använda co2 o det blir en amazonas biotop e det tänkt....Något speciellt att tänka på när det startas.....
        Det naturliga valet borde bli lite olika typer av Echinodorus. Jag vet inte hur strikt biotop du vill gå men jag skulle ha valt något liknande i akvariedelen:
        Echinodorus bleheri, http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=53&SOK=1 som huvud planta.
        Defenetivt Echinodorus palaefolius http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=58 Den bör växa ut ur vattendelen och upp i land delen!
        Echinodorus tenellus, http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=51 I förgrunden.
        Kanske också Eleocharis acicularis, http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=78 om du kan få ned nog med ljus till den.
        Det kan tänkas att detta ser ut som grönt, grönt på grönt men jag förutsätter att du kommer at ha en hel del rötter och en ganska mörk bakgrund då blir det bra naturliga kontraster.
        Sed borde du ha lite Eichhornia crassipes Vattenhyacint http://www.zoopet.com/forum/showthre...=vattenhyacint
        Surfa runt lite på den tråden.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • chrisson
          • October 2005
          • 84

          #64
          Jag tackar för förslagen......Ser intressant ut lite som jag har tänkt....
          Jag har tänkt att vara så strikt jag kan med biotopen med växter o djur.........
          Vad det gäller ljusmängden så får vi se när det kommer ihop..Skall montera en ljusramp med t5 rör under landdelen för att få ner ljus......

          Vad skall man använda för gödning......????

          Har har tänkt att klä baksidan med back to nature slimline...
          Skickar med ett par bilder på filter bygget o den tänkta bakgrunden....
          Bifogade filer

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #65
            Ursprungligen postat av chrisson
            Jag tackar för förslagen......Ser intressant ut lite som jag har tänkt....
            Jag har tänkt att vara så strikt jag kan med biotopen med växter o djur.........
            Vad det gäller ljusmängden så får vi se när det kommer ihop..Skall montera en ljusramp med t5 rör under landdelen för att få ner ljus......

            Vad skall man använda för gödning......????

            Har har tänkt att klä baksidan med back to nature slimline...
            Skickar med ett par bilder på filter bygget o den tänkta bakgrunden....
            Det ser bra ut tycker jag men var berädd att testa endel innan du fixerar allt! Gödning, jag skulle köra PMDD både på land och i vatten.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • chrisson
              • October 2005
              • 84

              #66
              Vad e PMDD.......?
              Hur funkar det...?
              Någon tråd att läsa om det.......
              Såg att philpsson har släppt en ozon anläggning till akvarium man blir lite nyfiken.....

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #67


                Suveränt populärt och enkelt att använda, du blandar pulver i 3 olika flaskor sen är det bara att veckovis hälla i så många ml karet vill ha.
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                • chrisson
                  • October 2005
                  • 84

                  #68
                  Danne0301: E det något som du använder ...?
                  Var inne o läste lite men blev inte så klok på vad man skulle köpa ... vad använder du.......?......

                  Ingen som använder bottengödning...?

                  Kommentar

                  • danne0301
                    • July 2009
                    • 1128

                    #69
                    Jag använder det ja. Det enda du kan välja mellan egentligen är Micro+ och Micro+Pro Fe. Skllnaderna är tydligen att Fe innehåller mer järn om man har växter som kräver det.

                    Du köper en laddning och får hem pulverpåsar.
                    Påsarna blandas i 3 olika flaskor t.ex. Pet flaskor 0.5L.
                    Sedan pytsar man i 10ml/100L varje vecka från varje flaska.

                    Det finns nog flera trådar i växtdelen om du kikar, jag är absolut inget proffs på det men det rekommenderas i stort sett alltid.
                    Det räcker länge och är mycket billigare än att gå och köpa flaskor i butik.
                    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                    2 gånger 54L odlingsprojekt
                    540L Ormhuvudfisk som blev CA

                    Kommentar

                    • chrisson
                      • October 2005
                      • 84

                      #70
                      Ok tack det låter bra...Får man prova....

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #71
                        Ursprungligen postat av chrisson
                        Ok tack det låter bra...Får man prova....
                        Prova PMDD på de landväxter du tänker använda! Jag är ganska säker att det kommer att funka.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          #72
                          funkar perfa på landväxter
                          Förut när jag bodde hos morsan så hällde jag ut bytvattnet ur fönstret rätt ner i gräset/rabatten och där kom det upp en massa fina blommor, som en fläck med lite extra drag i
                          På vintrarna hällde jag det i toan (ville inte ha is i trädgården liksom) Och lite av vattnet hade jag till krukväxter och dessa fick riktigt sprutt
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • chrisson
                            • October 2005
                            • 84

                            #73
                            Nu har backsidan till filter delen limmad o filter monterade...kommer att fyllas på med fler varianter.........


                            Har även börjat att tillverka glasen till terrarie delen......detta blir topp glaset hål till belysning...


                            Har även beställt PMDD......
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #74
                              Ursprungligen postat av chrisson
                              Nu har backsidan till filter delen limmad o filter monterade...kommer att fyllas på med fler varianter.........


                              Har även börjat att tillverka glasen till terrarie delen......detta blir topp glaset hål till belysning...


                              Har även beställt PMDD......
                              Ser MYCKET intresant ut! Speciellt om man begrep vad som händer och fötter!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • flygrc
                                • June 2006
                                • 2755

                                #75
                                Ursprungligen postat av bossep
                                Prova PMDD på de landväxter du tänker använda! Jag är ganska säker att det kommer att funka.
                                Jodå det går bra, skickade ut vattnet från vattenbytena två år på gräsmattan, sommar som vinter, den blev fin fast grabbarna som får sköta klippningen av den var mindre glada

                                Ska bli kul att följa ditt paludariumprojekt
                                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...