Akvaterrarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #76
    Nu tror jag jag förstår!
    Skivan med hål i, är det glas? Skall du ha metall halogen i de fyrkantiga och spottar i de runda? Är du inte rädd att glaset spricker av värmen i så fall?
    Vattnet kommer in vid det svarta är det filtermatta eller? Sedan genom fin ”blå matta” sedan slamficka och efter det grovmatta, tomt, ut via nästa grova blå. Ena pumpen går till vattenfallet den andra för cirkulation. Om det är så, så ser det kanon ut! Du skulle kunna ha lite biobollar i mitten facket men det kanske är lite ”over kill”. Jag skulle nog försöka ha ett finare filter före pumparna. Det kommer med tiden att bildas lite slam som släpper från mattorna och det kan vara bra att få bort om du nu vill ha kristallklart vatten. Annars gillar jag SKARPT en sådan här plenum modell på filter!
    Är jag avundsjuk? Nej, inte ett dugg!
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #77
      Ursprungligen postat av flygrc
      Jodå det går bra, skickade ut vattnet från vattenbytena två år på gräsmattan, sommar som vinter, den blev fin fast grabbarna som får sköta klippningen av den var mindre glada

      Ska bli kul att följa ditt paludariumprojekt
      Funkade förträfligt även utan PMDD. Morsan såg alltid till att sno en spann med "byte vatten" och filtermulm till sina krukväxter.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • chrisson
        • October 2005
        • 84

        #78
        Ursprungligen postat av bossep
        Nu tror jag jag förstår!
        Skivan med hål i, är det glas? Skall du ha metall halogen i de fyrkantiga och spottar i de runda? Är du inte rädd att glaset spricker av värmen i så fall?
        Vattnet kommer in vid det svarta är det filtermatta eller? Sedan genom fin ”blå matta” sedan slamficka och efter det grovmatta, tomt, ut via nästa grova blå. Ena pumpen går till vattenfallet den andra för cirkulation. Om det är så, så ser det kanon ut! Du skulle kunna ha lite biobollar i mitten facket men det kanske är lite ”over kill”. Jag skulle nog försöka ha ett finare filter före pumparna. Det kommer med tiden att bildas lite slam som släpper från mattorna och det kan vara bra att få bort om du nu vill ha kristallklart vatten. Annars gillar jag SKARPT en sådan här plenum modell på filter!
        Är jag avundsjuk? Nej, inte ett dugg!
        Yapp du e med på mitt tänk...Har tre pump huvud den ena går till c02 reaktorn o dom andra bara till cirkulation ....Har inte bestämt mig för om jag skall ha vattenfall med det e inte försent att lösa....
        Jag har tänkt på att lägga i biobollar i mitten o tillföra syre i det facket.......

        Belysningen har jag tänkt att lösa med den här typen av metall halogen lampor 3st (se bild)+ två spottar i dom små hålen o med ett t5 lysrör under landdelan......
        Bifogade filer

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #79
          Ursprungligen postat av chrisson
          Yapp du e med på mitt tänk...Har tre pump huvud den ena går till c02 reaktorn o dom andra bara till cirkulation ....Har inte bestämt mig för om jag skall ha vattenfall med det e inte försent att lösa....
          Jag har tänkt på att lägga i biobollar i mitten o tillföra syre i det facket.......
          När jag såg mittenfacket tänkte jag. Som gjort för biobollar! Men du kan skippa "syret" om du menar luftsten! Det lär bli nog med syre kvar efter den första mattan.

          Belysningen har jag tänkt att lösa med den här typen av metall halogen lampor 3st (se bild)+ två spottar i dom små hålen o med ett t5 lysrör under landdelan......
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #80
            Kom att tänka på en sak. I större filter typ ditt använder man ofta luft för att ”backspola” exempelvis biobollar eller sand. Men då kör man oftast vattnet i retur till den ”skitiga” biten en stund efter. Det blir nog lite ”overkill” tror jag i ditt fall. Men om du har en luftsten kanske det rör om lite bland bollarna och skiten hamnar i filterblock 2. Du skall nog köra fin porig matta framför den grova.
            Föresten hur svårt blir det med filterunderhållet tror du?
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • chrisson
              • October 2005
              • 84

              #81
              Ursprungligen postat av bossep
              Kom att tänka på en sak. I större filter typ ditt använder man ofta luft för att ”backspola” exempelvis biobollar eller sand. Men då kör man oftast vattnet i retur till den ”skitiga” biten en stund efter. Det blir nog lite ”overkill” tror jag i ditt fall. Men om du har en luftsten kanske det rör om lite bland bollarna och skiten hamnar i filterblock 2. Du skall nog köra fin porig matta framför den grova.
              Föresten hur svårt blir det med filterunderhållet tror du?

              Jag får kanske köra med ett finare filter innan pumparna.........Rengöringen av filtren blir nog inte lätt men inte omöjligt skall kanske dela dom på höjden så ett det blir två st.... så kan man rengöra en del i taget....

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #82
                Ursprungligen postat av chrisson
                Jag får kanske köra med ett finare filter innan pumparna.........Rengöringen av filtren blir nog inte lätt men inte omöjligt skall kanske dela dom på höjden så ett det blir två st.... så kan man rengöra en del i taget....
                Se till att du har den första mattan finporig. Den fungerar som mekaniskt filter och kan (skall) göras ren ofta. Efter inkörning.



                Nästa matta skall i teorin vara ett biologiskt filter och skall göras rent när det har byggts upp för mycket död biofilm.


                Nästa fack med biobollar är det viktigaste ur kvävesynpunkt. Här skall det finnas en tunn biofilm på substratet men inga partiklar.


                Nästa matta skall vara fin och ta bort död biofilm från biobollarna. Kan göras rent vid behov.


                Nästa grova matta tar hand om den kväve som frigörs i den fina mattan. Görs ren mycket sällan.


                Så se till att du kommer åt den första fina mattan enkelt. Jag skulle inte dela mattorna. De fina kan du tvätta under kranen och de grova försiktigt i akvarievatten.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • chrisson
                  • October 2005
                  • 84

                  #83
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Se till att du har den första mattan finporig. Den fungerar som mekaniskt filter och kan (skall) göras ren ofta. Efter inkörning.



                  Nästa matta skall i teorin vara ett biologiskt filter och skall göras rent när det har byggts upp för mycket död biofilm.


                  Nästa fack med biobollar är det viktigaste ur kvävesynpunkt. Här skall det finnas en tunn biofilm på substratet men inga partiklar.


                  Nästa matta skall vara fin och ta bort död biofilm från biobollarna. Kan göras rent vid behov.


                  Nästa grova matta tar hand om den kväve som frigörs i den fina mattan. Görs ren mycket sällan.


                  Så se till att du kommer åt den första fina mattan enkelt. Jag skulle inte dela mattorna. De fina kan du tvätta under kranen och de grova försiktigt i akvarievatten.

                  Ok...Nu e man mer med på hur det funkat.......Då får jag bytta det första filtret mot ett finare o sätta en bit i anslutning till biofickan.....
                  Tackar så mycket för infon......



                  Någon som har vet ett bra ställe att inhandla akvarieväxster modell större....?

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #84
                    Bossep är kunnig inom sådant men ibland hinner man inte suga i sig alla tipsen och tankarna!
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • chrisson
                      • October 2005
                      • 84

                      #85
                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Bossep är kunnig inom sådant men ibland hinner man inte suga i sig alla tipsen och tankarna!
                      Det e kul när människor vill dela med sig av sin kunskap till andra..........

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #86
                        Ursprungligen postat av chrisson
                        Det e kul när människor vill dela med sig av sin kunskap till andra..........
                        Visst är det tur att man kan omge sig av dessa experter? Det man saknar själv får man outsourca!
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • chrisson
                          • October 2005
                          • 84

                          #87
                          Bossep.....Vad säger du om att använda Zeolite i filtret..?...Själv har jag ingen erfarenhet av det.....

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #88
                            Ursprungligen postat av chrisson
                            Bossep.....Vad säger du om att använda Zeolite i filtret..?...Själv har jag ingen erfarenhet av det.....
                            Jag vet för lite om det i akvariebruk. Spontant skulle jag inte använda det i ett växtakvarium. Jag mistänker det k an binda närslalter dina växter behöver. JAg tror också dessa porer slammarigen ganska snabbt. Biobollar bör vara din grej.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              #89
                              Ursprungligen postat av bossep
                              Jag vet för lite om det i akvariebruk. Spontant skulle jag inte använda det i ett växtakvarium. Jag mistänker det k an binda närslalter dina växter behöver. JAg tror också dessa porer slammarigen ganska snabbt. Biobollar bör vara din grej.
                              Jag har Zeolite i mina växtkarsfilter och trots de ligger i högst upp i filtert så slammar porerna igen. Jag märkte ingen skillnad på växter eller vatten när jag stoppade i det.
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #90
                                Ursprungligen postat av flygrc
                                Jag har Zeolite i mina växtkarsfilter och trots de ligger i högst upp i filtert så slammar porerna igen. Jag märkte ingen skillnad på växter eller vatten när jag stoppade i det.
                                Om porerna slammar igen så tappar du tjusningen med Zeolite. Samma som med aktivt kol. Då fungerar Zeoliten som a)närings och gift lager samt som ett vanligt grus eller sandfilter.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...