Akvaterrarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chrisson
    • October 2005
    • 84

    Akvaterrarium

    Har fått för mig att bygga ett aqvaterrarium av mitt 920l akvarium .......Vilket kommet att bli en biotop av amazonas e tanken.....

    Lite tips o ideer om belysning och filterval och egna erfarenhet av filter....E i behov av ett filter som klara av stor belastning .......Vill inte ha något filter utanför akvariet.....
    Har funderingar på ett droppfilter som står i terrarie delen + något nere i akvariet.....
  • Linus96
    • May 2009
    • 172

    #2
    Kul....
    Vad skall finnas i karet?
    500l SA växter, scalare, tetror, malar, fjärilar
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=140152
    Gruppen enbart om malar
    http://www.zoopet.com/forum/group.php?groupid=50

    Kommentar

    • Pickles
      • October 2009
      • 1155

      #3
      Riktigt häftigt! Stänktetror?

      Efterfrågar också bilder redan från början förstås! ; )
      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
      ~25l vatten

      Kommentar

      • Vimsa
        • November 2008
        • 768

        #4
        Låter häftigt! Har tyvärr inga tips att ge

        Kommentar

        • chrisson
          • October 2005
          • 84

          #5
          Det jag vet nu e att det blir några diskusar...annars så ingen på listan än......Några förslag?


          Man kan väll bara skicka upp bilder om man e guldmedlem?

          Kommentar

          • Linus96
            • May 2009
            • 172

            #6
            Dickus i ett akvateriarie? Skit nice..... Lite altum till det skulle inte skada ditt kar blir snyggast om du har mycket härliga rötter och svartvaten. Har inte heller några tipps tyvärr
            500l SA växter, scalare, tetror, malar, fjärilar
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=140152
            Gruppen enbart om malar
            http://www.zoopet.com/forum/group.php?groupid=50

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Detta låter roligt!
              Vad har du för mått på akvariet? Hur mycket skall bli luft del och hur hög vatten nivå har du tänkt dig?
              Skall du bygga en låda ovanpå?
              Mycket frågor, jag vet! Men för att komma med råd behöver man veta grundförutsättningarna.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • DjTommy
                • October 2008
                • 321

                #8
                Det här måste följas, satan vad fräckt.
                54 liter BB
                96 liter Dagis
                375 liter Malawi

                Kommentar

                • chrisson
                  • October 2005
                  • 84

                  #9
                  bossep: Måtten på akvariet 1600*750*750 och ovan på det kommer att byggas ett terrarium med samma mått...Så jag har tänkt att behålla akvariet som det e o kompletera det innerfilter...

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Jaha och jag är inte ett dugg avundsjuk!
                    Låter helt fantastiskt. Om du kan göra ovandelen en bit högre gör det nog inget! Du behöver en låda upptill för spottar och annat ljus. Tänk också på att du nog behöver en fläkt för att undvika kondens på insidan om du har glas i överdelen. Tänk också på att du måste komma åt saker och ting inuti ”burken”.
                    Nu vet jag inte hur händig och artistisk du är men jag skulle bygga en ”gråtande vägg” mot baksidan.
                    Bygga in lite hållare för bromelias och orkidéer, etc.
                    Du skall förstås ha en land del. Dit leder du vattnet från väggen. Om du ser till att ha rejält med grus/sand i den delen har du ett fantastiskt filter.
                    Nu till det lite mer kontroversiella: Jag skulle använda ett bottenfilter! Men med omvänt flöde. Man leder alltså vattnet från grusbädden ned i bottenfiltret och låter det stiga upp genom bottensanden.
                    På det viset kan du ha lite löv och annat skräp som hör till en SA biotop på botten. Du driver hela filtret med en sänkpump, typ fontän som du bygger in lite snyggt. Kanske med någon form av för filter så du slipper för mycket skit, yngel, etc. i rören. Jag skulle trots vad många säger köra ett moderat flöde genom detta biofilter. Om du vill ha mer sprutt på filtret så skulle jag ha en cirkulations pump bara för detta. Kanske i anslutning till ett gemensamt för filter.
                    Väggen skulle jag klä med torv helt eller delvis om du skall ha SA. Fungerar bra som substrat för växter med luftrötter samt ett otroligt bra substrat för bakterier och alger. Sedan är det upp till dig hur du inreder och med vad. Men grenar och rötter vore ganska naturligt i både akvarie och terarie delen.
                    Sump och klätterväxter borde vara ett naturligt inslag och kanske lite vattenhyacinter på ytan.
                    Fisk:Ett stim diskus och kanske altum skalarer, ett gäng L malar, rejält stim tetror av något slag samt ett stim bilbukar.


                    Detta låter rent snuskigt intressant. Var snäll och gör en projekt sida!!!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • chrisson
                      • October 2005
                      • 84

                      #11
                      Provar att skicka upp en länk på hur det ser ut i dagsläget....
                      [URL="http://www.repti.net/repti2/modules/Images/Images/83593.jpg"
                      Akvariet e nysilliconat o provtryckt ...

                      Boosep: vad menar du med "gråtande vägg"?
                      Låter intressant med omvänt bottenfilter...Har aldrig provat det för i något akvarium.....Får tänka på det.......
                      Som belysning har jag funderat på två metallhalogen lampor o 2-3st spottar som kvälls belysning......Har även funderat att ha två lysrör under landdelen som hjälp belysning till akvariet......
                      Upp fästningen av torven på baksidan hur skulle det se ut....
                      Som en del av filtreringen har jag funderat på ett dropp filter som bildar en trädstam i terrarie delen.....

                      Kommentar

                      • chrisson
                        • October 2005
                        • 84

                        #12
                        Provar med länken igen..

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av chrisson
                          Hur kommer du åt akvariedelen?
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            [QUOTE=chrisson;1423652]Provar att skicka upp en länk på hur det ser ut i dagsläget....
                            [URL="http://www.repti.net/repti2/modules/Images/Images/83593.jpg"
                            Akvariet e nysilliconat o provtryckt ...

                            Boosep: vad menar du med "gråtande vägg"?
                            Låter intressant med omvänt bottenfilter...Har aldrig provat det för i något akvarium.....Får tänka på det.......
                            Som belysning har jag funderat på två metallhalogen lampor o 2-3st spottar som kvälls belysning......Har även funderat att ha två lysrör under landdelen som hjälp belysning till akvariet......
                            Upp fästningen av torven på baksidan hur skulle det se ut....
                            Som en del av filtreringen har jag funderat på ett dropp filter som bildar en trädstam i terrarie delen.....[/QUOTE]
                            Skickar med en skiss på vägg.
                            Sist jag jobbade med torv gjorda jag så här.
                            Akrylskiva som jag modellerade upp med byggskum. Sedan målade med lite mörka färger i olika toner.
                            Sprayade med epoxi lack och strödde torv på innan det torkat. Skakade av torv och mer lack, osv. Tills det såg bra ut. Lite av torven kommer att falla bort med tiden men det tycker jag inte gör något.
                            Jag hade skivan låg på golvet så jag kunde ”vräka” på lack.
                            Bifogade filer
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              utan vägg

                              Bild till
                              Bifogade filer
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...