Akvaterrarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #31
    Ursprungligen postat av ola sjödin
    Vad det gäller fisk blir det nog sprutfiskar, stänktetror , bilbukar......I terrrariet kommer det att fyllas upp av 1-2 st corallus caninus (träd boa).....

    Spännande arter... men jag skulle nog vara orolig för att sprutisarna käkar upp de övriga. Dessutom vill de ju gärna ha salt i vattnet vilket de andra inte vill ha. De är helt enkelt varandras ytterligheter vad gäller vattenkvalitetsönskemål.

    Om du är inne på trädboa så förstår jag att du har hållit på mycket med terrariedjur. Det är ju ingen nybörjarorm precis. Då gäller det att planera terrarieväxternas plantering rätt. Små sköra klätterfikusar och orkidéer på fel ställe blir lätt mosade.
    Jag håller med Ola här,
    corallus caninus blir relativt stor och när den rör sig kommer mycket kommer känsliga plantor att bli förstörda. Jag skulle i detta fall inreda med relativt kraftiga grenar och en ”sten” bakgrund kanske med några kraftig bromelior. Kom ihåg att du skall anpassa ditt terrarium och akvarium främst för innevånarnas behov. Därefter ögats njutning. Detta synsätt brukar fungera bäst i längden. Kort sagt om du strävar efter visuell skönhet så skall du undvika stora djur på en relativt liten yta.


    Fiskar: Håller med här också. Skippa sprutfiskarna eller bygg en bräckvatten biotop typ mangrove. Du bör kunna hålla corallus caninus i en sådan. Hur bra dom sedan tål bräckvatten vet jag inte men tror det kan vara ett problem.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • JacobT
      • January 2009
      • 573

      #32
      Ursprungligen postat av VisualDarkness
      Fyrögonfiskar tillsammans med sprutfiskarna kanske?
      skulle vara coolt
      ><(((*>
      *> MVH jacob
      ><(((*>

      Kommentar

      • ola sjödin
        • March 2005
        • 31

        #33
        Bräckvatten (sprutisar och fyrögon) gör att det i princip bara går att hålla olika mangroveplantor så då blir det ett lite annorlunda akvaterrarium. Det går absolut att göra ett riktigt läckert sådant akvarium, men då får man anpassa sig lite mer efter de förusättningarna.

        Exempelvis så blir det förmodligen ganska besvärligt med s.k. saltvandring. Ev. stänk gör att det blir fula saltfläckar och saltet "dras upp" efter lister och annat. Allt går att fixa men det kräver lite mer daglig putsning.

        Jag skulle inte hålla Corallus:ar i bräckvatten. Det vatten de utsätts för i naturen är främst regnvatten och väldigt hög luftfuktighet. I båda fallen väldigt jonsvaga vatten gissar jag.

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #34
          Ursprungligen postat av ola sjödin
          Bräckvatten (sprutisar och fyrögon)
          Jag skulle inte hålla Corallus:ar i bräckvatten. Det vatten de utsätts för i naturen är främst regnvatten och väldigt hög luftfuktighet. I båda fallen väldigt jonsvaga vatten gissar jag.
          Exakt!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • chrisson
            • October 2005
            • 84

            #35
            Det blir inget bräckvatten........
            Funderar fortfarande på att använda ett sådan här filter....http://www.zookoll.se/artiklar/ag/ah_droppfilter.jpg
            Och klä in det med kork och låta utloppet rinna ut i landdelen......
            Skulle kanske även kunna tänka mig använda den här modellen med "gråtande vägg" men låta det rinna ner på en filtermatta med tjockleken 5 cm då kan man få mossa o växter att växa i det med o använda det som ett "filter"....
            Tillsammans med ett "kammarfilter" som ser ut åt det här hållet http://www.gryglas.se/saltvatten/3.JPG som e monterat läns baksidan i karet....
            Annars så har jag tänkt att att klä baksidan i akvariet o upp i terrarie delen med back to nature slimline.....Montera grenar tvärs över i olika nivåer, som fästes i gavlarna på sidoglasen......

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #36
              Ursprungligen postat av chrisson
              Det blir inget bräckvatten........
              Funderar fortfarande på att använda ett sådan här filter....http://www.zookoll.se/artiklar/ag/ah_droppfilter.jpg
              Och klä in det med kork och låta utloppet rinna ut i landdelen......
              Skulle kanske även kunna tänka mig använda den här modellen med "gråtande vägg" men låta det rinna ner på en filtermatta med tjockleken 5 cm då kan man få mossa o växter att växa i det med o använda det som ett "filter"....
              Tillsammans med ett "kammarfilter" som ser ut åt det här hållet http://www.gryglas.se/saltvatten/3.JPG som e monterat läns baksidan i karet....
              Annars så har jag tänkt att att klä baksidan i akvariet o upp i terrarie delen med back to nature slimline.....Montera grenar tvärs över i olika nivåer, som fästes i gavlarna på sidoglasen......
              Hej,
              Din ide är inte helt fel!
              Jag använder själv droppfilter som en del i ett filtersystem och det fungerar utomordentligt!
              Enda problemet är att dom behöver vara rejält stora. Orsaken är att du inte har det fullt med vatten utan luft. Du har i princip en burk fullt med någon typ av filtermaterial som omges av luft och fuktas ”satureras” av vattnet. Du behöver alltså luftcirkulation i filtret. Under detta lager har man normalt en uppsamlare av vattnet vilket i ditt fall är akvariet eller land delen. Vad du får på detta vis är en stor kontaktyta mellan luft och vatten där syrekrävande bakterier trivs.
              Oftast använder jag droppfilter i 3 stegs filter där första steget är aerobiskt, andra steget anaerobiskt och 3 steget ett droppfilter. Normalt blir sådana filtersystem på tok för stora för ett akvarium/terrarium.
              Din ide med slimline låter bra, jag gillar det skarpt! Samma utseende och struktur på akvarie och terrariedelen kommer att bli snyggt!
              Filtermatta i stället för sand är jag lite tveksam till. Jag TROR att den kommer att täppas igen efter ett tag och vattnet kommer att flöda över till stor del. Om du då har en filterlåda under det skiktet kan det bli så lågt flöde att det blir anaerobiskt och vatten utan syre vill du inte ha ut direkt i akvariedelen.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • chrisson
                • October 2005
                • 84

                #37
                Bossep:
                Jag har inte nån större kunskap om vad förhållandena skall vara på olika typer av filter i förhållande till akvariet.....Mina tankar kring ett droppfilter e att använda ett avloppsrör som e 150-200mm ¤ och 500 mm högt...med ett luftinsläpp i toppen...vad jag läst så ett av samma typ som har måtten 150*150*400 skall räcka till ett 450l sällskapsakvarium.......
                Tillsammans med den invändiga sumpen/3stegs filter på 1400*150*(400-500) b*d*h
                Förklaringen med filtermattan var jag otydlig på......Tanken var att använda samma model som epiweben men att i stället för deras matta på 20mm använda en som e 50mm filtermatta vanligtvis så e dom blå men går att få tag i svarta i dag ,som kan användas för att plantera mossa o växter på i .....Men dock inte över hela terrarie delen utan tillsammans med slimline........Hoppas det blev tydligare nu...
                Jag e lite rädd för att lägga sand i landdelen på grund av tyngden som det blir.... jag har funderat på att ge landelen måtten 1600*300*(200?) var av en delav höjden kommer att tas till ljusrampen på undersidan...
                (Skall se om jag kan rita en skiss på hur jag tänkt o fota den.... )

                Kommentar

                • chrisson
                  • October 2005
                  • 84

                  #38
                  Så här ssåg terrariet ut för ett tag sedan som caninusarna går i har byt någon växt ..http://www.repti.net/reptile_picture/Vivarium_79511.jpg
                  ....
                  Så ser ni lite tanken med hur jag vill att terrarie delen skall se ut.....
                  Senast redigerad av chrisson; 04 June 2010, 20:30.

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #39
                    Ursprungligen postat av chrisson
                    Bossep:
                    Jag har inte nån större kunskap om vad förhållandena skall vara på olika typer av filter i förhållande till akvariet.....Mina tankar kring ett droppfilter e att använda ett avloppsrör som e 150-200mm ¤ och 500 mm högt...med ett luftinsläpp i toppen...vad jag läst så ett av samma typ som har måtten 150*150*400 skall räcka till ett 450l sällskapsakvarium.......
                    Tillsammans med den invändiga sumpen/3stegs filter på 1400*150*(400-500) b*d*h
                    Förklaringen med filtermattan var jag otydlig på......Tanken var att använda samma model som epiweben men att i stället för deras matta på 20mm använda en som e 50mm filtermatta vanligtvis så e dom blå men går att få tag i svarta i dag ,som kan användas för att plantera mossa o växter på i .....Men dock inte över hela terrarie delen utan tillsammans med slimline........Hoppas det blev tydligare nu...
                    Jag e lite rädd för att lägga sand i landdelen på grund av tyngden som det blir.... jag har funderat på att ge landelen måtten 1600*300*(200?) var av en delav höjden kommer att tas till ljusrampen på undersidan...
                    (Skall se om jag kan rita en skiss på hur jag tänkt o fota den.... )
                    Om du skall ha droppfilter så se till att du har bra luftflöde genom det.
                    Jag skulle ta en bit avloppsrör och ha öppet i toppen och typ nät i botten. Samt ha ett gap mellan röret och uppsamlingsdelen. Sedan skulle jag fylla röret med biobollar eller liknande. Du vill ha så mycket frisk luft som möjligt i filtret (den biologiska processen konsumerar syre och avger CO2) samtidigt som du har så stor kontakt yta som möjligt.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #40
                      Ursprungligen postat av chrisson
                      Så här ssåg terrariet ut för ett tag sedan som caninusarna går i har byt någon växt ..http://www.repti.net/reptile_picture/Vivarium_79511.jpg
                      ....
                      Så ser ni lite tanken med hur jag vill att terrarie delen skall se ut.....
                      Det ser ju snyggt ut!
                      Så du har redan caninusar! Då skall du naturligt vis optimera för dom! Några kraftiga bromelior på bakgrunden skulle säkert bli både snyggt och bra. Kanske också ett par filidendron som klättrar runt lite.
                      Jag tror inte heller dom skulle ha något emot lite rinnande vatten över bakgrunden. Tvärs om!
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • pontulf
                        • November 2007
                        • 480

                        #41
                        Riktigt häftigt! Ska bli mycket intressant att följa!

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #42
                          Sitter och funderar,
                          Undrar hur svart filtermatta skulle se ut på bakväggen?
                          Med det borde man få ett mycket bra ”dropp filter” stor yta för bakterier och om den är tjock nog
                          både anaerobisk och aerobisk = bra nitrifiering/denitrifierings process. Mossor och alger borde också snabbt bli ett snyggt inslag. Man kanske kunder skära ut några jack och stoppa in krukor med växter i lite här och där. Samt ”plantera” in lite grenar och rötter i filtermattan.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • chrisson
                            • October 2005
                            • 84

                            #43
                            Boosep:
                            Yapp caninusarna e redan inköpta för att lära sig lite hur dom fungerar o kräver innan man blir klar med bygget...Det jag märkt med dom e att dom har valt ut sina favorit grenar och ställen att "hänga" på...Jag har träd pyton sen innan men inte riktigt samma sak....
                            Filter mattan finns både som 50mm o 100mm tjock så det finns ju möjligheter...
                            Jag tror också det kan bli snyggt med mossa alger i den så mattan byter lite färg.....Skall nog prova i ett av mina andra terrarium o se hur det går.....
                            Den enda nackdelen med att bygga o använda ett droppfilter e att jag tänkt använda co2 anläggningen som jag har till akvariet......

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #44
                              Har du sätt den här tråden?

                              Häxmästarnas häxmästare Sune Holm har varit i farten, igen!
                              Jag lärde mig massor av honom på 80 talet och han tycks fortfarande vara i farten!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                #45
                                Ursprungligen postat av chrisson
                                Boosep:
                                Yapp caninusarna e redan inköpta för att lära sig lite hur dom fungerar o kräver innan man blir klar med bygget...Det jag märkt med dom e att dom har valt ut sina favorit grenar och ställen att "hänga" på...Jag har träd pyton sen innan men inte riktigt samma sak....
                                Filter mattan finns både som 50mm o 100mm tjock så det finns ju möjligheter...
                                Jag tror också det kan bli snyggt med mossa alger i den så mattan byter lite färg.....Skall nog prova i ett av mina andra terrarium o se hur det går.....
                                Den enda nackdelen med att bygga o använda ett droppfilter e att jag tänkt använda co2 anläggningen som jag har till akvariet......
                                Vad använder du för CO2? Jag kan inte se varför du inte skulle kunna använda det i kombination med Droppfiltret.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...