Akvaterrarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

    Sjukt kul projekt! Har själv gått i liknande tankar på ett palludarium ganska länge, men sparar idén tills framtida husköp. Jag har själv haft en del ormar genom åren, framförallt från Lampropeltissläktet. Jag blir lite nyfiken på hur du löser det med trädboorna; de ligger ju oftast ihoprullade på en horizontell gren (i det här fallet kanske över vattnet?), men när de skiter? (det kan bli ganska kackigt) Om du ska ha diskus som kräver hög vattenkvalitet? Du har även en koldioxidanläggning, mycket koldioxid går upp i luften, men det jag mest tänkte på är att om du ska köra CO2 så antar jag att det kommer bli en frodande växtburk - växtburkar kräver ansning minst en gång i veckan och trädboor är aggressiva.... Jag blev biten av en getula, ingen trevlig upplevelse, men trädboornas rakbladsuppsättning måste vara 10 gånger värre.

    Jag vill inte på minsta sätt förstöra glädjen i projektet för dig, är bara sugen på att veta hur du har tänkt. Många gånger fokuserar man på de tekniska bitarna och glömmer vissa saker, speciellt när man är mitt i ett projekt, sån är i allafall jag, då kan det vara skönt att få en objektiv syn utifrån.

    Kommentar

    • chrisson
      • October 2005
      • 84

      ola:
      jag har haft det lite i tankarna men har inte bestämt mig riktig ännu,just det där med att kunna se bilbukarna hoppa "naturlig" e ju intressant...

      tommy: jag har funderat på just det här med avföringen men inte kommit på någon lösning mer än att filtret måste ha en stor överkapacitet ,antalet djur kommer jag till att hålla till ett ......vad det gäller aggressiviteten så e det ett samspel med djuret ,som jag håller på att lära mig lite nu undertiden som dom har andra terr. att va i....
      Vad det gäller växter så kommer det inte till att bli som i ett "vanligt" växtkar utan mer sparsamt....
      några bra tips till ett växtkar...?...."tas tacksamt i mot"...
      Men det återstår många frågor än,men det får tiden utvisa hur resultatet blir....

      Kommentar

      • Pink_Tess
        • September 2010
        • 311

        Går som på nålar för att få läsa fortsättningen på detta projekt....
        // PinkTess
        AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
        Mitt 300L Central Amerika Projekt

        Kommentar

        • chrisson
          • October 2005
          • 84

          Yaha lite uppdatering .....
          Det har blivit lite dragning av diverse kablar o slangar så lite ljus har det blivit och en del av inredningen e provad på plats...
          Går och väntar på ett paket på posten som skall förbättra filtret.......

          Börjar att bli sugen på att fylla i vattnet nu och prova pumparna och filter flödet och ställa in co2 anläggningen....
          Bifogade filer

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            grymt snygg rot/gren du fått dit. är de ett helt stycke? och vart hittade du denna vackra tingest?

            ska bli riktigt kul å se detta när de är igång. väntar med spänning.
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • chrisson
              • October 2005
              • 84

              Roten e i ett stycke...
              E man en gammal trogen kund så kan det löna sig till slut...

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                satan så snyggt det här kan bli.. har själv gått i tanken att göra en vägg bakom karet med växter som suger ur karet, och sen ut över väggarna och taket..

                jag skulle kört diskus, en del rötter som "hänger ner" från terrarie-delen, massvis med kolplantor och anubias och andra växter man kan fästa på rötter, ljus sand på botten och sen 2 rockor på botten..

                ungefär som du gjort med andra ord.. ruggigt trevlig sand.. vad är det för något?
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • chrisson
                  • October 2005
                  • 84

                  Någon som fortfarande läser denna tråden....
                  Som vill ge tips på placering av växter och vilka växter.....
                  Även kombination av fiskar.......

                  Tanken e att det skall vara en biotop från Amazonas....

                  Har fått om bilbukar o stänktetror.....Diskusar då heckel står på listan....Vad det gäller växter så e en tanke spikblad att få dom att fungera........

                  Öppen för förslag o ritningar......

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    spikblad är inga problem att få att växa. ja satt i mina å lät dom va, nu är hela akvariet täckt av dom :P
                    kolla i min tråd så ser du.
                    annars kan ja nog inte ge så mycke tipps tyvärr men väntar me spänning på att de ska bli klart =)
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • Pink_Tess
                      • September 2010
                      • 311

                      Oj vad det var längesen jag gick ett varv på zoopet... här händer det ju grejer riktigt stiligt må jag säga!

                      Hur går det med ormen förresten? För den hade du redan hemma va? Fullkomligt skräckslagen och lite fascinerad av dessa coola djur..
                      // PinkTess
                      AKVARIEBLOGGEN: PINKS AKVARIEVÄRLD
                      Mitt 300L Central Amerika Projekt

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        Det ser otroligt bra ut tycker jag. Får du till "naturen" lika bra som tekniken ser ut att vara kommer detta att bli helt outstanding.
                        Varför kör du inte igång vattendelen? Kanske med lite pilot fisk så filtret får gå till sig. Jag skulle nog som någon skrivit satsa på ganska lite växter i akvariedelen men rejält med grenar/rötter. En grej som nog kunde fara fräckt är Svärdsplantor både i vattnet och på land. Sedan vore nog lite flytväxter bra. Får du inte tag på riktiga vattenhyacinter kan du kanske ta lite pistia? Vattenhyacinter är annars fantastiska på att plocka upp närings pikar, läs orm bajs.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • rasmus_agren
                          • January 2010
                          • 198

                          Detta ska jag följa med spänning!

                          Kommentar

                          • chrisson
                            • October 2005
                            • 84

                            vatten har kommit i det blev svartvatten direkt även någon svärdsplanta har kommit och växster i land delen har kommit på plats...
                            bilder kommer inom kort...skall tillsätta några guppy från viltfångade föräldrar....

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Ursprungligen postat av chrisson
                              vatten har kommit i det blev svartvatten direkt även någon svärdsplanta har kommit och växster i land delen har kommit på plats...
                              bilder kommer inom kort...skall tillsätta några guppy från viltfångade föräldrar....
                              När är innom kort?
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • skoda-15
                                • August 2010
                                • 456

                                kannon snyggt bra jobbat
                                375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
                                180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
                                35 liters cocon kub med guppy och black molly

                                Kommentar

                                Arbetssätt...